Rebelující Páni kluci na vodním hradě v Budyni

24. září 2009 | 16.33 |

V neděli 20. září 2009 vyrážíme těsně před polednem na "vodní hrad v Budyni nad Ohří". Máme trošku na spěch, jelikož se provádí jen párkrát za den, navíc jen když se sejde nejméně čtyřčlenná skupinka. Mám tak alespoň dobrou záminku přitáhnout rukojeť plynu a stejně jako při návratu z dovolené se svezeme nikoli turisticky, ale sportovně.

Budyně nad Ohří je městečko nedaleko Litoměřic, s příjemým náměstím, kterému dominuje nemalý kostel. Hrad samotný je tak od silnice poměrně jednoudše přehlédnutelný a nebýt Janči, tak jsem ho objel téměř stejně jako zámek v Dobříši :).
Budyně

V cíli jsme téměř hodinu před prohlídkou :), a tak si v klidu malebný hrad obejdeme. Masivní opevnění je narozdíl od zasypaného vodního příkopu jediným pamětníkem obranné doby. Stavíme se též v maličké zámecké zahradě, které dominují sochy.
LviceAlchymiste

Hradem nás provádí paní, která není nepříjemná, ač tak na první pohled snad na každého musí působit. Nicméně je prostě svá a tak právě díky ní není historický výklad nezajímavý. Seznámíte se s historií hradu, omrknete nejstarší vycpaninu (500 let starý krokodýl) v Evropě, navštívíte kdysi Zlatý sál, nahlédnete do kaple a nakonec zavítáte do nejzajímavější části expozice a to do opravdické alchymistické dílny. Škoda jen, že se zde nesmělo fotit. To, že se jedná o původní prostor doplněný stylovými rekvizitami, včetně hořících svíček,  působí na člověka tak silně, že má pocit jakoby alchymisté zrovna před chvilkou zmizeli v jiné dimenzi...
Bohužel tímto prohlídka hradu končí. Druhé křídlo (z původních 4) slouží různým expozicím a jsou zde pokoje vystavovatelů.

Nicméně návštěvu Budyně můžeme nenáročným jedině doporučit. Hrad je zvenku krásný, děti se mají kde proběhnout, prohlídka uvnitř není dlouhá a nezajímavá, vstupné téměř lidové. Hodnotím za 2.

PS: parkování je možné buď na náměstí nebo klidně za hradní branou.

Levín

Z Budyně pokračujeme mírnou zajížďkou domů přes decentě ucpané Litoměřice (i vloni jsme projížděli zrovna když probíhala Zahrada Čech) do obce Levín. Je to takové osamělé místečko, kde místní koukají na "cizince" jako na exoty. Na náš itinerář se dostalo jen proto, že se zde, na bývalém nádraží, natáčeli před více než třiceti lety "Páni kluci". Jenže kde hledat bývalé nádraží... Exoticky jsme se radši nedotazovali, jelikož jsem měl pocit, že by nám nebylo stejně rozuměno, udělali jsme pár fotek a jeli dál.

Úštěk
Z Levína frčíme do Úštěk-a nebo -u?. Prohlížíme si tak poprvé městečko, které známe z mapy zatím jen díky nedalekému rybníku Chmelař a narozdíl od Levína se nám opravdu líbí. Jako jedno z mála si dle našehou soudu opravdu zaslouží turistickou známku coby historické město. Navíc - nepřipomíná vám kostel sv. Petra a Pavla záběr z jednoho velice populárního filmového muzikálu?

Sv. Petr a Pavel

V Úštěku se totiž mimo scény v Koljovi točili i Rebelové...

Domů frčíme přes Zubrnice a Velké Březno. Stavujeme se u mé maminky, frčíme k Janči rodičům a do garáže. Domů přijíždíme "s posledním kouskem světla" v půl osmé.

PS: zásluha za povedené fotky patří tentokráte Janče.