Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit

18. září 2009 | 11.45 |

 Na jídlo jsem poměrně dost nenáročný, sním téměř vše a když to moc nestojí, jsem ještě radši. více v tomto článku. Že se stravuji úplně špatně, je mi jasné, ale doposavaď mi to bylo celkem jedno.  


Nesnídal jsem, k svačině si vzal chleba s čímsi (sýr, paštika, salám, marmeláda), obědy ještě pořád beru z mateřské školky, kde kuchařka Bohužel solí a tukem zrovna nešetří, v průběhu odpoledne jsem nic nejedl a večer vymlátil ledničku ve stylu "přeci to nenechám zkazit". Navíc jsem si osvojil ještě zvyk "chodit spát s plným žaludkem" a tak při sledování televize dlouho do noci ještě zaříznu kus lovečáku, případně vytáhnu pár utopenců ze sklenice a když marně doháním pitný režim jedním pivkem, jsem spokojený.

Zhoršující se zažívací a trávicí problémy, spolu s překročenou hranicí cholesterolu mě ale donutily se zamyslet a pročíst něco rad na internetu a v brožurách. Výsledkem tak je pár následujících poznámek co by člověk měl, resp. neměl, aby se tělu žilo lépe.


Zdroj: články a brožury o cholesterolové, žlučníkové a jaterní dietě, web cviceni-doma.cz


Značnou výhodou je fakt, že všechny výše citované diety jsou si dosti podobné a splňují vlastně zcela zásady zdravého stolování. Případná nesnášenlivost doporučené potraviny nemusí nutně znamenat porušení diety, ale "pouze" přecitlivělost jedince. Hold, chce to (vy-)zkoušet..

Dříve, než se začnu zabývat jednotlivými potravinami, které by člověk měl nebo naopak (téměř) neměl konzumovat, chci připomenout milionkrát omílanou věc a to tu, že pro zdraví člověka je důležitý POHYB  a ODBOURÁNÍ STRESU.

Pohyb nutně nemusí znamenat hodiny dřiny v posilovně (ostatně cvičit se dá i doma), ale dobrým začátkem je alespoň taková půlhodinka ostřejší chůze denně. Pokud nevíte jak na odbourání stresu, tak věřte, že právě sport je na to ideální.



A nyní již k jídlu samotnému..

Pokud chcete jíst zdravěji, doporučuje se: 

 - jíst 5x denně v pravidelných 3h intervalech. Jíst v klidu, častěji a v menších porcích. Nesledovat při jídle ani televizi, číst si, natož vykonávat jinou činnost. Na jídlo si jako na cokoli jiného musíte udělat čas, který věnujete pečlivému rozkousání potravy a pozvolnému vychutnávání

- dodržovat pitný režim. Dva až tři litry tekutin (dle ročního období) nejsou pro zdravého jedince po čase problém. Pít by se měly zejména neslazené, nesycené minerální vody a to různých značek. Vyvarujte se sladkých limonád a dochucovadel (šťávy, sirupy). Omezte nebo ještě lépe zcela rezignujte na konzumaci kávy a naučte se místo ní popojít zelený čaj. Alkohol je známá metla lidstva nejen kvůli životosprávě, ale 2-4 dcl vína denně jsou prý zdraví prospěšné

- jako sladidlo používejte místo cukru med

-pečivo jezte tmavé, cereální, ideálně včerejší. Chléb nebývá problém, vynikající je např. žitný nebo ten z bramborového těsta


- ze "salámů" je vhodná nízkotučná, vysoce kvalitní šunka a to kuřecí nebo krůtí, debrecinka


- maso zejména kuřecí, krůtí, králičí. Můžete i hovězí a vepřové, ale pouze netučné!


- veškeré tuky nahradťe rostlinným olejem. Za nejlepší je považován ten olivový, nicméně jeho význam bývá údajně často přeceňován a tak postačí třebas ten řepkový


- místo smažení (restování) pokrmy radši vaříme, případně dusíme. Výjimečnou alternativou budiž pečení



- kořeňte bazalkou, tymiánem, oregánem, petrželí, pažitkou, majoránkou a bobkovým listem (sůl a pepř se snažte omezit na minimum)


- jeste častěji ryby, né však uzenou makrelu, lososa, kaviár nebo rybičky v oleji. Doporučovaná je zejména treska.


- těstovinyBEZVAJEČNÉ, knedlíky nahraďte rýží nebo bramborem


- zvyšte konzumaci veškerého ovoce (u citrusů pozor na kombinaci s léky!) + zeleniny (zejména té zelené!) Ideální i pro svoji dostupnost jsou papriky, brokolice, čínské zelí, rajčata, mrkev, celer a petržel. 


- konzumujte ořechy, do jídelníčku přidat lněné a jitrocelové semínko

- zvýšit příjem vápniku




Nedoporučuje se konzumovat (krom výše zmíněných potravin):

- čajové (sladké) pečivo, smažené pečivo (koblihy), zákusky, oplatky, čokoládu

- mléčné výrobky (jogurty, sýry) s vysokým obsahem tuku (smetany)

- paštiky a uzeniny (párky, klobásy) 
- tvrdé salámy

- tučné vývary a máslové omáčky

- jakékoli tučné maso a vnitřnosti, stejně jako zabíjačkové produkty všeho druhu

- větší než nezbytné množství soli (a prý není pravda, že bez soli to nejde!)

- pokuste se vynechat cibuli, nahraďte ji menší porcí česneku. Problémy může způsobovat i zelí a luštěniny

- nenahrazujte sůl pepřem (ideálně ho nepoužívejte), nepoužívejte ostrá koření jako chilli. Hořčici nahraďte kečupem, odpusťte si soju a masox

- jakékoli smažené pokrmy. Když už, smažte na teflonové pánvi s minimálním množstvím kvalitního, nepřepáleného slunečnicového (lépe olivového) oleje. Rovněž grilované maso není nejvhodnější

- vaječné žloudky a vajíčka všeobecně

- majonézy a tatarku

- odpousťte si kokos, při potížích se žlučníkem vynechejte švestky, rovněž (i při onemocnění jater) nejsou příliš vhodné hrušky, jablka pouze bez slupky




Po suché teorii troška praxe aneb téměř opsáno z cvicenidoma.cz/clanky/stravovani


Jak již víme, jíme pětkrát denně v 3h intervalech...


Pokud chodíte do práce na šestou (tak jako já) a je pro vás problém snídat "brzy po probuzení", uvařte si alespoň šálek zeleného čaje. Po příchodu do práce si připravte jednoduchou snídani v podobě 80 g ovesných vloček a 300 ml netučného mléka. Pro dochucení přidejte lžíci medu. Je jen na vás, zda budete volit vlažou formu této směsi nebo si ji ohřejete. Ideální snídaní je také větší celozrnná bagetka s 50 g šunky, proložená čínským zelím a k tomu nějaké to ovoce (prý se má vynechat banán).

Po třech hodinácho od snídaně si dopřejte malou svačinku v podobě jakéhokoli kousku ovoce či zeleniny nebo opět celozrnného pečiva.

Za další tři hodiny následuje oběd, který by měl obsahovat libové maso s rýží, bramborem nebo těstovinami. Nesmi chybět zeleninová příloha. Pro spestření možno přidat ořechy.

K odpolední svačině, po dalších třech hodinách, postačí jablko nebo pomeranč, případně nízkotučný tvaroh. Zelenou zeleninou také nemusíme šetřit a snažíme se dohnat případný deficit v pitném režimu.

Po dalších třech hodinách je na řadě večeře. Ani tu, stejně jako žádné předchozí jídlo, nevynechváme. Přínos (pro hubnutí) by byl menší, než si myslíme. Večeříme opět větší porci zelené zeleniny, rajčata a kousek libového masa. Odpustíme si již další přílohu, jako těstoviny, rýži nebo knedlíky. Koho bude honit večer mlsná, nechť si dá hrst slunečnice nebo oříšků.


Přeji dobrou chuť, pevné zdraví a nezapomeňte, nic se nemá brát doslova, natož to přehánět :)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit newold®blbne.cz 18. 09. 2009 - 12:05
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 18. 09. 2009 - 13:08
RE(3x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit newold®blbne.cz 18. 09. 2009 - 13:28
RE(3x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit bublinkacz* 18. 09. 2009 - 23:16
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit contritus 18. 09. 2009 - 14:07
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit coro 18. 09. 2009 - 20:29
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit milan* 18. 09. 2009 - 12:30
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 18. 09. 2009 - 13:09
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit hospodynka 18. 09. 2009 - 12:34
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 18. 09. 2009 - 13:14
RE(3x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit string 29. 09. 2009 - 07:37
RE(4x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 29. 09. 2009 - 07:39
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit coro 18. 09. 2009 - 20:31
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit adio45 19. 09. 2009 - 20:54
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 21. 09. 2009 - 07:15
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit coro 20. 09. 2009 - 17:48
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit newold®blbne.cz 20. 09. 2009 - 18:00
RE(3x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 21. 09. 2009 - 07:22
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit adio45 20. 09. 2009 - 21:17
RE(3x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit newold®blbne.cz 21. 09. 2009 - 08:46
RE(2x): Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit davidhavel 21. 09. 2009 - 07:20
RE: Co je dobré jíst a co je lepší si odpustit janie* 22. 12. 2009 - 10:30