Úštěk, Litoměřice

6. květen 2008 | 16.38 |
Jelikož se mi povedlo dostat se s Modrou v poslední době na spotřebu atakující hranici 7l/100 km, což se mi narozdíl od dravé jízdy nikterak nelíbí a protože jsme s Jančou měli volno a bylo hezky, rozhodl jsem se, že si uděláme výlet...

Původně jsem měl v záměru vyrazit na Máchovo jezero a s přibývajícími odpoledními hodinami a vzhledem k dnešnímu datu (1. května) se přiblížit k vhodné situaci, kdy bych mohl před Jančou pokleknout a spustit ono notoricky známé "Byl pozdní večer....", ale vše dopadlo nakonec trošku jinak (viz zde) a tak jsme zamířili k jiné vodní hladině - k jezeru Chmelař, který spíše budete znát pod názvem obce, kde se nachází - tj. Úštěk.

Byl jsem zde pouze jednou v životě, jedno odpoledne a cestu jsem si vůbec nepamatoval, a tak jsem nahlédl do mapy a vyrazili jsme směr Česká Lípa, Kravaře. Z Děčína do Lípy (kam nedojedete) znám cestu téměř z paměti a tak mi nepřijde nikterak zajímavá, kdežto za obcí Žandov, kde odbočíte na ony Kravaře se vše jakoby mění... sice znatelně klesá kvalita vozovky, ale o to více máte možnost kochat se krajinou... zelenými lukami na kterých se pasou krávy, dalekými pohledy na protilehlé kopce, místy, kde se silnice klikatí serpetynami prudce z kopce, aby mohla za okamžik zase pomalu stoupat... nebe je modré, slunce se odráží od prázdné vozovky, siesta... jedu na spotřebu, nikam nechvátám, nehledám adrenalin, kochám se a je čím... Projíždíme městečkem Kravaře, v které to vypadá, jako by se zde před 40ti lety, či možná ještě dříve, zastavil čas a blížíme se k Litoměřicím. V protisměru přibývá motorkářů s kterými se zdravíme a s kvalitnější silnicí přidávám i na rychlosti, ale jen z řídka přesahuji pohodlných 120 km/h... Silnice si s námi hraje i nadále, vzhůru dolů, dolů vzhůru, pořád dokola... míjíme vinice a palivoměr se začíná blížit k oné zpropadené červené čárce značící rezervu... Najednou odbočujeme k našemu cíli... dorazili jsme, ač jsem o tom chvílemi pro neznalost správné cesty již pochyboval.. Vzpomínám si, že "tenkrát" jsme s přáteli přijeli z druhé strany... :-) Hold opravdu platí, že všechny cesty vedou "do Říma"...

Na oploceném areálu je značka zákaz vjedzu, ale branka je otevřená.

.. chcípám tedy motor a Modrou "provádím" skrz branku :) Jako na kole dojíždíme s Jančou na Modré k pláži, kde strávíme příjemnou půlhodinku prohlížením si okolí. Jezero je pomyslně zapuštěno mezi kopce, obklopuje ho z jedné strany písečná pláž, z druhé menší louka, na které stojí pár chatiček k pronájmu. U pláže je zřejmě jakýsi větší bufet či restaurant, který funguje jen o sezóně a nedaleko jsou prapodivné prolejzačky pro děti. Vedle branky kterou jsme projeli k pláži je velká brána vedoucí do chatového tábora pro dovolenkáře a chataře. Je zde opravdu hezky a dala by se tu prožít zcela určitě i příjemná dovolená. Nicméně cenová úroveň za chatku je stejná jako na Máchově jezeře, které přeci jen nabízí více možností využití volného času...

Jelikož jsme nedaleko Litoměřic, kde jsem kdysi vojáčkoval (foto), je další cíl naší cesty jasný... Koukám, jak se Ltioměřice za těch šest let, co jsem zde schodil vojenský mundůr proměnily a neomylně mířím po známé cestě z nádraží k dnes již zrušeným kasárnám pod Radobílem. Tedy neomylně do určité chvíle... když už jsem u místního podniku "Družba", kam moji spoluvykonávatelé vojenské služby chodívali často za holkami, vím, že jsem zapoměl odobočit... nevadí... snažím si před Jančou zachovat krédo místního znalce a jedeme dál do kopců s tím, že jí ukážu srubový tábor, kde jsem absolvoval jeden z výcviků a následně tam tři dny v oné pustině hlídal pásové transportéry...

Cesta do kopečků byla fajn, nový asfalt, samá zatáčka, téměř nikde živáčka, takže jsem si ji v mezích mých skromných možností motorkáře začátečníka maximálně užíval, ale po deseti kilomtrech jsem musel přiznat, že k onomu srubovému táboru již netrefím... alespoň tentokrát tedy určitě ne :(...

Vracíme se do Litoměřic, zpět k "Družbě", kde odbočím již správně a za chvilku jsme před opuštěným vojenským objektem mých někdejších kasáren... Kupodivu zcela opuštěná ještě nejsou, protože za nedlouho po našem příjezdu a nafocení pár snímků se o nás sice bezeslovně ale blbě koukajíce zajímá jakýsi "vrátný" co sedí v bývalé "dévéťárně" a zřejmě pouští do objektu těch pár civilních aut, která stojí za branou a z nástěnky se dozvídám, že se se zde hraje volejbal... Už toho není moc, co by připomínalo to, že se zde hooodně vojáčkovalo... Typická plastika a nápis "Sloužíme vlasti", zákaz vjezdu vozidel mimo AČR, plakáty s vyobrazenou ústrojí vz. 95 za vstupními dveřmi "brány", zelený vlnitý plech místo plotu a nad ním ostnatý drát... pár visacích zámků zacvaknutých na okolních plotech... ten můj už zmizel... a tak mizíme s Jančou na Modré i my... Cestou z Litoměřic přemýšlím, jak je zajímavé, že člověk na dobu, kterou fakt neměl rád (v mém případě střední škola, vojna, práce v Mladé Boleslavi atd.) s odstupem času s nostalgií rád vzpomíná...

Palivoměr na Modré už je "pod nulou" a pořád jsem nemusel palivový kohout přepnout na rezervu... projíždíme kolem čerpačky v Ústí nad Labem a jedeme dál... Dojížídme k Dobkovicím, odkud to máme domů kousek a kde je benzina, na které jsem ještě loni pracoval. Najednou... motorka nejede, prská do výfuku... podřazuji na neutral a zastavuji přimo u stojanu, kde již motor odmítá dále pracovat... Dotankuji a v rychlosti počítám spotřebu ve dvou lidech, při více-méně klidné, pohodové, jízdě se dostáváme k číslu 4,6... no to je bájo :) A k tomu jsem si cestu mohl tak krásně vychutnat... Asi začnu jezdit slušně