MECHANICI a mechanici - aktualizováno

20. listopad 2008 | 19.10 |
Poznal jsem na doporučení mého kamaráda dalšího mechanika, který pracuje v servisu VW a ve volném čase dělá melouchy nejen na těchto vozech. Je to právě ten, s jehož prací jsem byl velice spokojený při výměně karburátoru na mém autě a tak jsem i těch Kč 500,-/h zaplatil. Logicky jsem si na něj vzpoměl i nyní, když potřebuji na autě vyměnit spojku. Dokonce by prý mohl sehnat díly i levněji, zřejmě koupit na firmu v rámci množstevních slev stálým zákazníkům. Vybral jsem si spojkovou sadu za Kč 2355,- a vybral jsem ji správně. Za kolik by mi ji dokázal sehnat on jsem se však již nedozvěděl, jelikož jeho služby jsem musel odmítnout ve chvíli, kdy si za celou "operaci" při použití mnou vybraného materiálu, řekl o nejvyšší bankovku naší národní měny. Cenu bych chápal v rámci servisu, značkového a na fakturu. Nicméně od "známého", který si jako zkušený mechanik na práci nevyhradil více jak 3-4 hodiny bych cenu převyšující Kč 750,-/h minimálně nečekal... na mnou navrhované ceně Kč 4tis za vše, jsme se nedohodli.

Nový zážitek s dalším mechanikem:krom toho, že provozuje vrakoviště a již dříve jsem od něj koupil díl, který fungoval z opačné poloviny než ten, který jsem měl rozbitý (vypínač => světla svítila, ale přístrojovka ne, což bylo pořád lepší než původní závada a proto jsem to nereklamoval), o čemž musel vědět a neupozornil mě na to, za ním jezdím již více než měsíc skrz můj (ne)opravitelný karburátor. Na jeho rady jsem začal shánět karburátor z Favorita, který by měl pasovat do mého VW protože to prý není v jeho silách. Poté, co jsem ho dovezl mi řekl, že si musím koupit novou přírubu. Tu jsem koupil, ale prý špatnou, až poté mi dal tu, kterou si mám pořídit. V prodejně ND mi sdělily, že ta co mám od něj na můj motor nepatří, prodali mi tedy opět jinou. Včera jsem se znovu vydal na cestu za mechanikem z vrakoviště (mám to tam 15+15 km) a on mi řekl, že když už to vše mám, tak ať si to vyměním, že on na to nemá čas a že to zvládnu, že na tom nic není...

Ačkoli jsem byl pevně rozhodnutý do

pise.cz/galerie/golf-ii-1-3-gl-lpg/">FLEKa neinvstovat žádné finance, vyjma peněz za LPG, do doby než budu mít nové emise (a tudíž jakousi jistotu, že auto bude po dobu minimálně následujících dvou let provozuschopné, rsp. moci býti provozováno) a stejně tak tomu bylo s rozhodnutím ohledně činností na autě prováděných, dopadlo tuto sobotu vše jinak.

Táta si na mě udělal čas a měl chuť mi s autem pomoci (ačkoli své vlastní nemá ještě v cajku) a tak jsme se dali do vyztužování a vyvařování prorezlé přední nápravy... já vím, dělat se to nemá, měla by se celá nápravnice z auta vymontovat a nahradit zdravou, ale ono sehnat takovýto díl na auto z roku 85 minulého století, ke všemu když jde de-facto o "neobvyklou" motorizaci, je opravdu problém...

Táta zavařujeZadařilo se, né sehnání dílu, ale vyztužení a zavaření. S přestávkami jsme na tom s tátou zabili sice půl dne, a to jsme měl pásovinu naohýbanou již z minula, ale výsledek je přesně takový, jaký jsme potřebovali a to i přesto, že jsme zavařovali praskliny dvě, místo jedné, o které jsme věděli.

Zlaté tátovi ručičky... Ve spoustě věcí se spolu často neshodneme a vznikají tak mezi námi leckdy malicherné, ale o to drsnější rozepře, nicméně za to, jak je táta šikovný si ho opravdu neskonale vážím. Neznám moc lidí, kteří dokáží nejen opravit, ale i vyrobit kde co a prakticky z ničeho a zároveň vymyslet to nejlepší možné řešení a poradit si v jakékoli (řemeslné) situaci. Takže na tomto místě Ti táto ještě jednou DĚKUJI! a to nejen za tentokrát....

Bohužel to vypadá, že (nejen) tato práce přijde brzy v niveč, jelikož osud auta se mi včera díky "vyhazovu" z emisí nalinkoval nejspíše tak, že s ním budu jezdit (pokud vůbec nastartuji) do konce platnosti technické, tj. do 13. sprna a pak ho prodám na ND... doufám, že alespoň za polovinu pořizovací ceny...

Včera jsem se totiž vydal do servisu, kde jsem byl objednán na seřízení motoru a následné provedení měření emisí. Mojí blbostí jsem se musel vracet, když jsem nechal doma velký techický průkaz, jelikož jsem se domníval, že k měření emisí není potřeba. Po příjezdu a vysvětlení důvodu požadovaného seřízení (nestartuje, vynechává) si "mechanik" nechal otevřít motor a s arogantním úšklebkem začal rozhazovat rukama, co že to jako po něm chci, když směšovač je rezavý jak liška, že si mám připravit "dva a půl" na nový... to jsem si nenechal líbit a sdělil jsem mu, že směšovač sice je rezavý, ale je zcela funkční a tudíž v pořádku a že ten se rozhodně měnit nebude. Poté jsem se dočkal vražedného pohledu a smířlivé reakce ve stylu "no uvidíme co s tím uděláme", odpoledne si zavolejte.

Značně rozladěn odcházím ze servisu, kde nechávám svoje zlobivé auto a je mi jasné, že sem víckrát nepojedu. Člověk, co pouze umí měnit součástky za nové není mechanik, ale obyčejný prodavač dílů... Kam se poděly zlaté české ručičky které ve spolupráci s hlavou opraví kde co? Kdybych chtěl postupovat takto, tak nejedu do servisu a "opravím" si auto sám a výrazně levněji!

Po necelých třech hodinách mi volá sám "mr. mechanik" a sděluje mi, že je auto hotové, a že emise budou měřit až se mnou... částka, kterou požadují za opravu je pouhýhc Kč 700,- Jsem potěšen... do chvíle, dokud se nevrátím do servisu a nezjistím, že Kč 700,- mám nauúčtováno za výměnu filtru, který stojí Kč 100,-... za hodinu práce si naúčtovali Kč 350,- a 250,- mne stálo údajné seřízení motoru, který běžel stejně jako když jsem tam auto nechal, tudíž ve vysokých otáčkách... údajně mi byl zmenšen odtrh na svíčkách... a teď už auto bude startovat...

"Mechanik" si demonstrativně sedl do auta, které na první otočení klíčku chytlo... moje odpověď, že to jde vždy, když je motor vlažný, ho nenadchla... vysvětlil mi, že když se vyměnil plynový filtr a dokonce mi i vyfoukal zánovní! filtr vzduchový, muselo se upravit nastavení směšovače, a že proto těch 250,- za seřízení motoru... Njn, jde o dva šrouby, s kterými se mírně pootočí... to je fakt hodno naúčtování!

JDEME MĚŘIT EMISE

"Mechanik" zajíždí s autem do haly a připojuje k výfuku "čuchometr"... pokud máte auto na LPG, možná víte, že se musí při měření emisí změřit prvně emise při běhu motoru na benzin a až poté na LPG.. při přepnutí na benzin jim auto chcíplo a i přes opakované startování motoru se jim ho nepovedlo již nastartovat. Údajně seřízené auto! Nevěřícně koukali do motoru, aniž by něco opravovali a vymýšleli ptákoviny, kvůli kterým to prý asi nejede - závada v elektroinstalaci - určitě máte centrál! Ten za to může... NEMÁM... to je divné... tak máte imobilizér, ta kontrolka, co bliká v přístrojovce, kvůli tomu to nechce startovat - NEMÁM - ta kontrolka je vadné čidlo teploty chladicí kapaliny... zběsile točí startérem dokud nezačne pokulhávat baterka a auto stejně nenastartují, už ani na LPG... svým způsobem jsem rád, že se závada projevila a i když se venku začíná blýskat, přeji si, abych uslyšel větu "tak nám to tu nechte a mi to do zítra seřídíme jak to má být"...

Bohužel se neblýskalo na tyto "lepší časy"... mechanici to vzdávají se slovy "to je na rozebrání rozdělovače" do čehož se jim evidentně nechce... přestože jsem přesvědčený, že pro člověka, který se živí opravami aut by i jeho celá vyměna a seřízení neměla být problém! V tuto chvíli jsem si jistý, že nejde o "mechanika" ale o prodavače dílů na 100 %... sedám si do auta sám a přestože "mechanik" NAŘIZUJE startovat bez plynu, udělám pravý opak a sešlápnu plyn až na podlahu, kde ho držím po celou dobu startu, až auto začne blafat a chytne... to bylo radosti! Najednou se přesně ví, čím to je a že to není elektřinou, ale vadnou škrticí klapkou karburátoru... no, už jeho slova neberu moc vážně a jdu koukat na údaje měřáku emisí...


Aniž by mi někdo řekl jediné slovo, je mi jasné, že je zle... zelené číslo v první řádku je mnohonásobně nižší, než to červené pod ním, které se mění v závislosti na otáčkách motoru. Ten mi protáčí o sto šest, ale z červených čísel se ne a ne dostat... ani na volnoběh není siutace o nic lepší, čísla se liší dokonce v řádech... "Mechanik" vypíná motor a sděluje mi co už dávno vím, že "je to v háji". Na můj dotaz zda to jde seřídit, když se jedná o mechanický karburátor a bez katalyzátorový výfuk (podle dokladů, fyzicky katalyzátor na výfuku mám, ale zřejmě zcela nefunkční)mi je odpovzěno že NE že je to tak nastavený... slovům nerozumím, ale moc dobře chápu fakt, že "on" to seřizovat neumí a nebude.

Štěstím v neštěstí byla situace, kdy jim zkolaboval počítač (asi z těch mých splodin) a tak mi nemohli vytisknout záznam o měření emisí, tudíž jsem provedenou zkoušku neplatil... no, myslím, že v těch 700,- co jsem tam nechal to stejně bylo započítáno...

Související článek: Závady a opravy VW Golf II 1,3 LPG aneb co bylo a (ne)bude

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: MECHANICI a mechanici - aktualizováno vojtahavel 10. 06. 2008 - 14:40
RE(2x): MECHANICI a mechanici - aktualizováno davidhavel 11. 06. 2008 - 06:16
RE(3x): MECHANICI a mechanici - aktualizováno parizek 13. 06. 2008 - 15:57
RE(4x): MECHANICI a mechanici - aktualizováno davidhavel 13. 06. 2008 - 16:41
RE: MECHANICI a mechanici - aktualizováno parizek 17. 09. 2008 - 11:39
RE(2x): MECHANICI a mechanici - aktualizováno davidhavel 17. 09. 2008 - 11:50