Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace

5. prosinec 2008 | 18.59 |
› 

Pro začátek - POV = povinné ručení, po novu nazývané "zákonné pojištění".

Nedávno jsem si tu stěžoval, že se mám na dvě věci a sotva se mi ulevilo ve chvíli, kdy jsem zjistil, že o zaměstnání (zatím) nepřijdu, objevil se na světě další průšvih a to s velkým "P"... tentokrát jde o to, že od ledna r. 2009 se má za všechna vozidla evidovaná na dopravních inspektorátech platit povinné ručení a je úplně jedno, zda jezdí či nejezdí, dokonce je i jedno, jestli fyzicky existují.


Jako bumerang se mi tak vrací moje někdejší lajdáctví, pohodlnost a zbrklost. Vzpomeňme, jak jsem zazmatkoval při prodeji své poslední Škodovky, která je tak doposud evidována na mne, přestože již její osud byl dávno spečetěn nejen rzí, ale nejspíš již i flexou (odkaz). Přejíždí mi mráz po zádech při uvědomění si, že i své předešlé auto jsem prodal hodně podobně a ani u přepisu toho předpředposledního jsem nebyl. Důsledně jsem se účastnil přepisu pouze svého prvního auta, ta následná jsem řešil obvykle zplnomocněním kupce. V patnácti jsem měl pionýra, kterého jsem prodal již před deseti lety a ani ten zřejmě nikdy nebyl přepsán, ba co víc, myslím, že nebyla ani sepsána kupní smlouva, resp. pokud byla, tak ji nemám.

O co tedy přesně jde, co mě nyní straší?

Pokuty...

Nemalé pokuty, které hlásají titulky novin velkým písmem, dosahující astronomických částek až Kč 300/vozidlo/1 den bez pojištění.

Počítejte se mnou... dvě, (možná tři auta) bez přepisu + 1 motocykl, to jsou 4 vozidla, tj. Kč 1200,- pokuta DENNĚ! za to, že moje někdejší vozidla nejsou pojištěná, resp. za to, že v registru vozidel jsem doposud zapasaný jako jejich majitel, ačkoli dávno minimálně dvě neexistují.

Doklady od těchto "strojů" samozřejmě nemám, jelikož jsem je při prodeji předal kupujícímu spolu s plnou mocí, aby si bez mé přítomnosti auto (motorku) mohl přepsat na sebe, ba co víc, od poloviny nemám ani prodejní smlouvy. Nejenže tak nemám žádné údaje o kupcích, ale pokud bych přistoupil na pro mne šílenou myšlenku, že neexistující vehykly pojistím a budu za ně na dosmrti povinné ručení platit, nemohu tak učinit, jelikož VIN-y bych si musel opravdu vycucat z prstu.

No... nic se naštěstí nejí tak horké jako když se to uvaří (pokud si člvěk nechce přidělat problémy) a to, co na první pohled vypadá neřešitelně, musí mít řešení.

Jelikož jsem se tímto problémem zabýval i v noci místo spánku, zjistil jsem, že pokuty za nepojištění vozidel jsou rozděleny do skupin podobně jako povinné ručení - dle obsahu, viz zde.

Jednoduchým výpočtem se tak dostávám na částku Kč 120-170/den, což je i tak šílené + přesně nevyčíslená pokuta za neplatné povinné ručení.

Přišel jsem naštěstí na řešení a náramně se mi ulevilo, nyní jen doufám, že to tak opravdu půjde a že mi úřednický šiml nezařehtá výsměšně do tváře a že situaci do konce roku vyřeším.

Jak tedy na to?

V tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než se vydat na náš místní odbor doporavy a zjistit, jaká vozidla mám opravdu na sebe napsaná a k těm si opatřit ve spolupráci s pojišťovnou, u které jsem ta konkrétni vozidla pojišťoval, kopie kupních smluv, na základě kterých jsem tehdy rušil povinné ručení. S motocyklem to bude asi dost velký problém, jelikož jak jsem psal, je to již deset let co jsem ho prodal.

Ve chvíli, kdy budu mít v ruce kupní smlouvy (přiznávám, ty na auta jsem již získal, pojišťovna mi je dodala za krásné tři dny!), vydám se na dopravní inspektorát (v pondělí), kde budu muset zalhat, že jsem ztratil doklady od vozidel evidovaných na mé jméno, jelikož pravdu, že mi je nový majitelé odmítají vydat zpět, by asi jako důvod k vydání duplikátů neuzanali (viz dopis ředitele DI zde). Samozřejmě za poplatek ve výši několik set korun bych měl duplikáty technických průkazů jako majitel vozů dostat a s nimi se vydám zpět do některé z pojišťoven. V pojišťovně uzavřu povinné ručení na ona vozidla a vrátím se zpět na dopravní inspektorát, kde dle tehdejších kupních smluv odhlásím vozidla na majitele, kterým jsem auta dávno prodal. Domnívám se, že bez platného povinného ručení nelze odhlášení vozidel provést a jen doufám, že pro vydání jejich duplikátů pojistku nepotřebuju, neb ji mít ani nemohu. I když mne tak napadá, že na prodejních smlouvách, (jejichž kopie již mám), je VIN uvedený :).

Ve chvíli, kdy bude ve velkém TP zapsáno "vozidlo odlášeno na xy" bych měl mít vyhráno, vrátím se do pojišťovny a zruším povinné ručení.

Celá tahle sranda by mi měla zabrat max. dva dny běhání po úřadech a finanačně by mohla vyjít do 1 tis Kč, což není pakatel, ale proti výše uvedené sumě, vymáhané asociací pojišťoven, resp. České kanceláře pojistitelů (ČKP), za den bez pojištění, je to procházka růžovým sadem.

Doklady od neexistujích vozidel si tak snad budu moci dát doma za rámeček, případně je doporučeně zaslat s pocitem vítězství tehdejším novým majitelům, kteří si vědomně auta na sebe nepřepsali.

PS: je docela dobře možné, že to takto fungovat nebude, to zjistím zítra, resp. příští týden na dopravním inspektorátě, takže bych byl rád za vaše návrhy řešení situace.

PS 2: možná by nebylo od věci napsat prvně do ČKP s tím, že dle kupní smlouvy nejsem dávno majitelem vozů, ačkoli jsem tak evidován na DI a zda je tedy vůbec možné, aby vymáhali pokuty po mne. Touto problematikou se zabývá autor(právník) tohoto článku, který vlastně shrnuje a potvrzuje moje závěry. Dopisem do ČKP bych tak ušetřil spostu času, nervů i nemálo peněz. Asi to tak udělám, ale prvně musím zjistit, která že to (neexistující) vozidla mi zůstala na krku.

Na dopravním inspektorátu jsem velice obětěžoval úředníky svým dotazem na to, jaká vozidla jsou na mé jméno evidována. Chápu je, nebyl úřední den, ale jejich ředitel mne právě proto tento den doporučil, tak co...

Silně obtížen jsem se cítil já, ve chvíli, kdy jsem zjistil, jak jsem bohatý a tudíž záhy schudnu, jelikož jsou na mě evidována 4 vozidla... + Golf, kterého jsem "ještě" nestihl přihlásit....


Krom Modré - tzn. mé Kawky, bych byl rád, když by ostatní vozidla z registru zmizala, resp. přestala být napsána na moje jméno.

Úspěchem do značné míry je fakt, že není problém, aby mi k těmto vozidlům byly vystaveny duplikáty technických průkazů a já pak budu moci na základě kupních smluv, které k autům, nikoli však k pionýru, mám, odhlásím vozidla na ty lidi, kterým jsem je prodal, ač o to evidentně dvakrát nestojí. Dobré je, že duplikát TP stojí "pouze" Kč 100,- a vystaví mi ho na základě čestného prohlášení o jeho ztrátě. Problém je v tom, že já techničáky neztratil, ale předal novým majitelům, kteří mi je odmítají vrátit. Takhle jsem to napsal do čestného prohlášení a uvidíme, co na to řeknou v pondělí úředníci. Pro jistotu mám sepsanou i mírnější variantu, ale o ztrátě lhát nehodlám, pokud to nebude vyloženě nutné. Druhý zádrhel možná nastave ve chvíli, kdy budu chtít vozidla odhlašovat na nové majitele a budu tak nucen dost pravděpodobně a hlavně nesmyslně uzavřít zákonné pojištění (POV - povinné ručení) na neexistující vozidla a následně budu pojistky rušit, bohužel ten samý den to již těžko stihnu.

S pionýrem je největší problém....

Prodal jsem ho někdy před devíti, desíti lety a nevím komu. Kupní smlouva buď nebyla napsána vůbec, nebo jsem ji za ty roky ztratil... ono v 16ti člověk není na své věci právě opatrný a "nějaké papíry" přeci může v klidu vyhodit. Bohužel, ale zcela pochopitelně, tohle žádné úředníky nezajímá. Jsem tak v situaci, kdy bych si dle rady úředníka měl nechat za další stokorunu vystavit duplikát technického průkazu, novou RZ (registrační značku - dříve SPZ) za dalších Kč 250,- a pak za Kč 100,- uložit na půl roku vozidlo do depozitu. Po půl roce ho z depozitu vyjmout a znovu uložit, opět za 100,-. Ano, je to pořád lepší, než platit ČKP (česká kancelář pojistitelů) pokuty Kč 20,-/denně (7300,-/rok), ale pořád to mít na zřeteli a na dosmrti platit nemalý poplatek za pionýra, kterého dávno nemám a možná již ani neexistuje? To snad po mě nemůže nikdo chtít?!

Vyhledával jsem tak informace jak postupovat v podobných situacích přímo na stránkách ČKP věnovaných této problematice (www.bezpojisteni.cz), a nechal se inspirovat k sesmolení žádosti o trvalé vyřazení vozidla z registru vozidel, kterou uveřejňuji zde.

Tak držte pěsti, ať mám štěstí! (né palce, to jsou kopance..)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace milan* 04. 12. 2008 - 21:14
RE(2x): Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace davidhavel 05. 12. 2008 - 15:09
RE: Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace markisha®blbne.cz 05. 12. 2008 - 15:29
RE(2x): Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace davidhavel 05. 12. 2008 - 19:41
RE: Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace parizek 07. 12. 2008 - 11:23
RE(2x): Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace davidhavel 08. 12. 2008 - 20:17
RE: Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace petr.pozlaceny@seznam.cz 03. 06. 2010 - 16:12
RE(2x): Pokuty za vozidla bez POV - aktualizace davidhavel 03. 06. 2010 - 22:33