Simsonův deníček

11. prosinec 2009 | 11.16 |

Bezpapírový Simson S 51 electronic jsem si pořídil za tvrdě naspořených Kč 1500,- + druhých Kč 1300,- od mamči ve 14 letech jako svoji první motorku. Do té doby jsem občas jezdíval s dědou na pionýru, tátovi naboral babetu a jinak jsem lítal s větrem o závod právě na kamarádových Simsonech.


RV: 1978
číslo kostry: 4571890
číslo motoru: 29541550 - 3kvalt, který ujížděl 4kvaltům :-P
Obsah: 50 ccm
výkon:
max.zatížení: 250 kg
max. rychlost: 82 km/h
barva: červená
objem nádrže: 8 l
falešná SPZ: DC 171-47
dovoz SRN
počáteční stav km: 9336,6 km



06. 08. 1996 - pořízení tachometru

07. 08. 1996 -  9380 km - úprva lanka na plyn

09. 08. - 9395 km - seřízení volnoběhu, namazání náhonu tachometru

17. 08. - 9451 km - nesvítí světla, žárovky v pořádku

22. 08. - 9476 km - oprava rozety - nutno koupit nové ložisko a vnitřní gumu do rozety, je potřeba dolít olej do převodovky!

01. 09. - 9616 km - oprava světel - kontakty, zapojení osvětlení tachometru

07. 09. - výměna předního světla "vejce" za simsoňácké, zapojení brzdového světla

15. 09. - 9824 km - v zadním kole chybí dva dráty

20. 09. - 9908 km - vypletení drátů, domácí centrování (táta), čištění trysek v karburátoru

21. 09. -  9923 km - čištění trysek a vypalování vzduchového filtru

23. 09. - 9937 km - konečně jsem sehnal stojan a nakopávačku - přimontování

27. 09. -  9976 km - montáž benzinového filtru, výměna žárovek v zadním světle, výměna oleje

05.10. 1996 - 10080 km - výměna zadního pláště, zapojení kontrolek na světla a brzdu

07. 10. - 10080 km - výměna předního pláště

20. 10. - 10208 km - dolití převodového oleje
 
02. 11. - 10212 km - čištění karburátoru, motorka nemá výkon, nestartuje, motor vynechává

03. 11. - 10215 km - čištění kladívek - stejně nejede

10. 11. - 19232 km - p. Dvořák se pokoušeí opravit motorku, neúspěšně, navíc mi urval benzinový filtr, 10x zbytečně rozebraný karbec

16. 11. - 10251 km - nastavení plováků karburátoru a jeho odborné seřízení p. Švarcem, výroba dorazového šroubu (na starém se ulomil jeho konec) Motorka jede, ale nemá sílu. Z motoru ukapává převodový olej a karburátor se přeplavuje.

18. 11. - 10254 km - výměna fajfky

19. 11. - 10373 km - dotažení stojanu a řetězu
 
02. 12. - 10407 km - výměna karburátoru, rozdíl nepatrný
 
09. 12. - 10448 km - vrácení původního karburátoru

14. 12. - 10492 km - prasklo mi plexi na helmě a dochází benzin

27.

12. - 10495 km - sundání a vyčištění hlavy válce a pístu od karbonu, čištění svíčky vč. náhradní

28. 12. - 10495 km - vypalování a čištění kolene + výfuku. Násilné vysazení (výtluk) tlumivky, čímž se poškodila (díra ve středu) + vypalování výfuku.


Konečný stav tachometru v roce 1996 je 10496,4 km. Najezdil jsem tak od pořízení tachometru 1.159,8 km + cca 800 km než jsem měl tachometr, tzn. celkem 1960 km. Nakoupil jsem 49 litrů benzinu při průměrné ceně 21,-/l včetně oleje M2T.


                ROK 1997

03. 01. - 10495 km - při vracení tlumivky do výfuku se tlumivka rozpadla, zdrátoval jsem ji, ale nesedí jak má, navíc je děravá, takže motorka dost řve. Nutno nechat zavařit. Mezi koleno a válec namotána klingeritová šňůra jako těsnění.

07. 01. - 10495 km - čištění nádrže

08. 01. - 10495 km - výroba potahu na poničené sedlo

09. 01. - zpětná montáž nádrže, vrácení sedla s látkovým potahem

10. 01. - výroba nového šroubu do karburátoru, dotažení stupaček, seřízení zrcátka, dotažení šroubů na motoru, napumpování kol, promazání lanka na plyn. Olejnička 5,-

11. 01. - plynové lanko se nevrací, třepí se, táta mi vyrábí nové

14. 01. - výměna benzinové hadičky, úprava vedení náhonu tachometru, oprava izolace v zadním světle, výměna žárovky

15. 01. - kompletní promazání motorky - lanky, brzdy, tachometr, rozeta, tlumiče, řetěz

19. 01. - výroba falešné značky, natření blatníků, vyčištění karburátoru, dofouknutí zadního kola, dotažení nakopávačky, vyleštění nádrže a kastlíků

21. 01. - místo trvalého zapojení světel zapojen přepínač, nutno dolít převodový olej! Vyměnil jsem plastový kanystr za 1l benzinu

27. 01. - 10498 km - první projížďka!

28. 01. - 10506 km - praskla a kousla se nakopávačka  - nevrací se. Seřízení volnoběhu, výměna žárovky v zadním světle. Motorka špatně startuje, ale má výborný výkon. Z 20 km/h na 60 km/h asi za 10 nebo spíš za 5 sekund na rovině. Perfekt! Nutné dotáhnout koleno a spravit nakopávačku.

29. 01. - 10529 km - nakopávačka se musí nechat svařit, šroub skrz ní je nefunkční. Motorka pořád nestartuje a chcípá, ale výkon je jinak velmi dobrý. Úprava benzinové hadičky, pořízeny nálepky za 30,-

11. 02. - 10543 km - dotažení hlavy - přetažení jednoho šroubu (matky), přidělání tyčky z laminátu k nosiči. Na tyčku přidělán pestrobarevný ocas, který teď za jízdy vlaje :). Praskla objímka náhonu tachometru, dochází benzin, opět výměna žárovky v zadním světle. Šnůrka na ocásek 20,-

17. 02. - benzinový filtr 20,- hadička 15,- 2ks žárovky 6V/5W 18,- Napumpování obou kol, výměna žárovky brzdového světla, nechodí kontrolka na brzdu - asi shořela dioda.

18. 02. - podařilo se mi pořídit víčko na nádrž se zámkem za 20,- a 30,- od mámy. Prozatím jsem utratil za motorku v letošním roce 188,- a dostal 4,5 litru benzinu zdarma.

19. 02. - 10553 km - mírné zvětšení předstihu, ale jízdní vlastnosti se nezlepšily.

21. 02. - dost jezdím, ale nevím kolik km, nechodí mi tachometr, protože náhon má prasklou objímku. Motorka nyní z ničeho nic perfektně startuje a jezdí nádherně. Lépe než kdy jindy. Kopec od Libverdy do Březin k zámečku jezdím na trojku a určitě jede víc než 60 km/h. Seřízení volnoběhu, hlavní tryska je na 1a3/4 otáčky od dorazu.

22. 02. - došel benzin, ucpání tlumiče výfuku, aby to tolik neřvalo

27. 02. - koupeno 1,3 l benzinu za 30,- zpětná montáž svařené nakopávačky, motorka nejede.

02. 03. - výroba těsnění do karburátoru z klingeritu

05. 03. - demontáž karburátoru, čištění, vyrobené těsnění je nepoužitelné, musí se koupit nové - originál gumové.

Prozatimní útrata 218,- + 5,8 l benzinu.

15. 03. 1997 - končím s motorkou, zkusím ji rozprodat po dílech a vytřískat na ní alespoň 2500,-


- prodej šoupěte a jehly za 80,-
- kohoutek 50,-
- vzduchový filtr 20,-


20. 03. - na laně táhneme za autem motorku ke kamarádovi do garáže na Chlum a druhý den ji máme za dvě hodiny komplet rozebranou, je mi z toho smutno, ale baví mě to :-?

- prodej kostry za 250,-
- přední světlo 280,-

22. 03. - výměna osiček do kol za karburátor na pionýra a lanko.
- prodej zamykatelného víčka na nádrž za 75,-

29. 03. - povedlo se mi prodat na inzerát přes TipServis přední tlumiče, oba blatníky, nádrž, obě schárnky a sedačku za 900,-

31. 03. - prodej zánovní spojkové rukojeti a obou páček za 80,-
- plynový rychlopal za 50,-
- guma mezi karburátor a filtr za 50,-
- řidítka a brzdy za 175,-
- motor 350,-
- nakopávačka a tacháč 220,-

Vyměněn výfuk Simson za výfuk na pionýra, staré světo "vejce" za 2 nové svíčky

- guma do rozety za 40,-
- bošárna za 150,-
- dobíjecí relé 50,-
- zadní světlo 130,-
- dráty do kol 10 ks za 7,-
- lanka spojka + brzda za vteřinové lepidlo



Za Simsona, na kterém jsem najezdil za 3/4 roku přes 2000 km jsem tak po dílech dostal celkem 2882,- korun + tyto díly na pionýra, kterého dostanu v létě od dědy:

- karburátor + plynové lanko
- brzdové a spojkové lanko
- výfuk a dvě nové svíčky
- vteřinové lepidlo


Průměrná spotřeba mi vyšla na 3l/100 km.



Motorka byla krasavec a nepřestávám litovat, že ji nemám na jediné fotce :(.  Byl to můj první splněný motoristický sen... Zamiloval jsem se do ní již ve chvíli, kdy ji kamarádovi dovezli rodiče z Německa a pomáhal jsem mu ji ve vymrzlé garáži celý víkend rekonstruovat. Přestože jí chybělo koleno výfuku a nechtělo se jí jezdit kvůli závadě na zapalování, za těžce naspořené peníze (kapesné 100,-/M) a po předlouhém přemlouvání rodičů jsem si ji s tajným přispěním maminky pořídil.  Na to, že byla poměrně hodně poruchová a jezdil jsem s ní pouze v okruhu nějakých 15 km od domova (protože jsem neměl řidičák a motorka doklady) jsem toho s ní za 3/4 roku najezdil celkem dost. Pověstná míra trpělivosti ale jednoho dne přetekla a místo další opravy jsem začal rozebírat.... poprvé... a rozhodně né naposledy. Rovněž těhotenská doba mě pronásleduje i v dalším životě - málokteré motorové vozidlo si nechvám déle..


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Simsonův deníček parizek 11. 12. 2009 - 12:20
RE(2x): Simsonův deníček davidhavel 11. 12. 2009 - 17:20
RE: Simsonův deníček parizek 11. 12. 2009 - 17:25
RE(2x): Simsonův deníček davidhavel 17. 12. 2009 - 23:07