GoClever 4384 A v praxi - aktualizace

1. červen 2013 | 18.32 |
Navigace je šikovná věcička, která vám bez dlouhého vysedávání u map zjistí jak daleko to máte z místa A přes místo B (C,D,E) až do cíle, a za jak dlouho tam přibližně můžete být.

V dnešní době je však málokterá navigace pouze samostatnou navigací, ale k přístroji samotnému jsou mimo jiné jakousi nadstavbou dodáváný i další funkce, jako je přehrávač mp3 záznamů, videa, prohlížeč fotografií, e-book a další. Většina funkcí potěší, minimálně ve chvíli koupě, ale jak je to s jejich skutečným využíváním?

Moje navigace např. mimo jiné disponuje funkcí FM-transmiter, což je funkce, díky které máte možnost naladit na svém autorádiu frekvenci, na které je vysílán zvukový výstup z navigace samotné. Zajímavé že? Také jsem si říkal... jenže... 
Zatím se mi nepodařilo naladit frekvenci, na které by hlavním zvukovým výstupem nebyl šum a hlavně... v autě rád poslouchám hudbu a i když navigace umí přhrávat mp3 záznamy, nejde zvolit přehrávání těchto záznamů spolu s navigováním. Prostě a jednoduše, pokud si v autě nebudu chtít pustit přes navigaci film, nemám pro FM-transmiter využití.

Další funkcí, která se mi líbila je e-book. Jednoduše uložíte libovolný text v *.txt formátu přes počítač do navigace a kdykoli se vám bude chtít (a nebude chtít zrovna poslouchat hudbu, přehrávat film, prohlížet si fotografie či navigovat), můžete si tento text nechat zobrazit a číst a číst a číst. Malým háčkem jsou háčky (a čárky), zkrátka diakritika. Navigace ji nepodporuje.
Pokud tedy někdo víte o jednoduchém prográmku, který převede libovolný text do textu bez "hacku a carek", dejte prosím vědět.

Prohlížení obrázků (fotografií) v navigaci je luxusnější než ve fotoaparátu hlavně díky většímu displeji a stejně tak přehrávání hudby je příjemnější než v mp3 přehrávači díky viditelnému playlistu.

Bohužel např. funkcí dvd přehrávače, který umí přehrávat mp3 zatímco si projíždíte playlist a vybíráte jinou mp3ku, navigace nedisponuje. 


Přehrávání videa - formát MPEG 1 bez problémů, s hezkým obrazem a čistým zvukem. Po konverzi z AVI velikostně na 50%. Pokud ubereme rozlišení na úměrné pro velikost displeje, bude i velikost souboru zajímavá.
Navigací samotnou jsem nadále nadšený, přestože mne mrzí většinou zdlouhavé připojování k satelitům po jejím zapnutí. Obvykle se tato doba pohybuje mezi jednou a dvěma minutami, což se mi zdá až dost, ale někdy to trvá i minut pět, zejména pokud ji zapínáte více než pár stovek metrů od místa posledního vypnutí nebo je pod mrakem.
Někdy vás udiví, kudy vás navigace vede a tak není nad osobní zkušenost s trasou a bezproblémové - automatické - donucení navigace trasu si přepočítat. Trvá to pár vteřin, od chvíle kdy pochopí, že se opravdu o 180´otáčet nebudete a že existuje jiná alternativa cesty, pro kterou jste se rozhodli. Horší to ovšem je s tzv. "průjezdným bodem". Zadáte si, že jedete do z A do C přes bod B. Navigace vás vede do bodu B, avšak pokud ho přesně! neprojedete, jen dojedete k němu, tzn. pojedete jeho směrem a pak uhznete na požadované C, navigace to nepochopí a neustále vás bude nutit vrátit se do B, projet jím a pak vás bude navigovat do C. Využití tedy zde dostává funkce "vynechat průjezdný bod"...

Počáteční výdrž baterie, která začínala po prvním nabití na 10 minutách se ustáluje, nicméně na reklamních pět hodin se rozhodně nedostane. Při pročítání fóra jsem narazil i na řádky techniků, kteří se nechali slyšet, že reálná výdrž baterie při navigování je 1h. Znatelný rozdíl, že?! 
Nabíjení baterie přes USB port je možné pouze ve vypnutém stavu (jinak se z USB nezvládá dobít) a trvalo z počátku téměř 5h, nyní je to 2 - 3 h. Přes zásuvku zapalovače v automobilu se navigace při provozu nabije za  2 - 3 hodiny, bez zapnuté navigace jsem to nezkoušel.
Zajímavé a značně mínusové je zjištění, že baterie trpí značným samovybíjením, kdy za 24 h  ve vypnutém stavu ztratí 40-60% kapacity. Je tedy více než pravděpodobné, že po jejím nabití a uložení do šuplíku, ji o dva dny později bez nabíječky ani nezapnete.
Po výměně SD karty v navigaci funguje zařízení jako přehrávač hudby, prohlížeč fotografií, e-book a přehrávač videa naprosto bez problémů. Pozor ovšem na karty SD-HC, které navigace nepodporuje, byť lze použít SD karty až do velikosti 4 GB. Po vráce původní SD karty navigace dělá přesně to, co se od ní očekává - mimo jiné naviguje :). Pozn.: Navigační software je pevně vázán na SD kartu dodovanou s přístrojem (na kartě zbývá cca 400 MB místa) a nejde tak přehrát na SD kartu s větší kapacitou tak, aby byl schopný navigovat. 

Přestože né vše je tak růžové, jak se z propagačních materiálů zdá, doufám, že jsem nešlápl s touto značkou a tímto výrobkem vedle (zatím tomu nic nenasvědčuje) a moje radost z nové hračky, kterou jsem nepotřeboval, ale zkrátka chtěl, vydrží do doby, než si budu chtít a moci pořídit novější :). Foto

První zkušenosti s navigací na motorce aneb co jsem zjistli a budu muset přizpůsobit: 
- v tankvaku pod slídou navigace signál najde, ale k satelitům se nepřipojí ani po deseti minutách od zapnutí
- po navázání spojení se satelity navigace pod slídou tankvaku signál již neztrácí
- pokud chcete jezdit s navigace v tankvaku, věřte, že opravdu není za jídzy zrovna čas koukat na navigaci, ať už člověk jede jakkoli rychle
- při jízdě v nízkých otáčkách, lze zaslechnout hlasovou navigaci skrz tankvak i helmu, ale bez pohledu na mapu není rozumět tomu, co navigace sděluje
- je nutné upravit přichycení tankvaku tak, aby byl anti-aerodinamicky usaditelný na nádrži - vyšší částí k budíkům, klesající k sedadlu, jinak na navigaci není vidět...
- vyvstává nová otázka - zda při otočení tankvaku (viz bod výše) bude vidět na budíky motocyklu ?!
- navigaci je nutné pod slídou tankvaku přichytit pomocí suchých zipů aby nezklouzávala kam nemá a problém řešený v předchozích bodech se tak nevrátil
- je nutné zakoupit a zapojit na motorku automobilovou zapalovačou zásuvku pro napájení navigace, jelikož její provozuschopnost na baterii je cca 45 min.
- je nutné zakoupit prodlužovací šňůru na sluchátka, abych mohl poslochat v helmě hlasové příkazy a vizuelní pozornost mohl plně věnovat provozu

8. 3. 2009 - vše popsané výše vyřešeno a navigace řádně odzkoušena. Perličkou, naštěstí k pobavení, byla sitauace, kdy navigace mluvila pořád potichu a tak jsem rozpojil a znovu propojil navigaci s prodlužovací šňůrou sluchátek a nastavil hlasitost na maximum. Ve chvíli, kdy na mne navigace promluvila (do sluchátek - pecek na plné pecky) jsem se tak lekl, že jsem s sebou málem třísknul :-D. Po otočení tankvaku vybaveného pod slídou suchými zipy pro přichycení navigace, je na displej v mezích možností i vidět. Dobíjení automobilovou zásuvkou funguje bez problémů. Kabely od sluchátek a od dobíjení jsou vedeny z pod sedačky, resp. z pod bundy pod magnety tankvaku a skz téměř zapnutý zip pod slídu tankvaku. Celé toto řešení navigace na moto není ideální, ale je to rozumný a funkční kompromis. Na cestování do neznámých končin se teď těším zase o něco více :).
14. 3. 2009 - aby se navigace dala bez reálné hrozby navlhnutí použít i při dešti, zavrhl jsem vedení kabelů vrchem skrz nedopnutý zip a prostřihl jsem otvor ve spodní části tankvaku, kterým provlékám kabely zpět pod vrchní slídu. O den později vše odzkoušeno právě za deště a spokojenost na 1*.

03-04/2009 - nedaří se mi přidat POI (body zájmu) do navigace a nastává Fatal Error (viz zde).
9. 4. 2009 - navigaci jsem začal používat i k plánování celodenních výletů s množstvím zastávek, a né pouze pro zadání cílové destinace (už mluvím jako navigace :-D). Využívám tak  naplno položku "moje cesty". Mrzuté je, že se cesty nedají pojmenovat.  Rozeznat tak jednu od druhé, když mají stejný výchozí bod a následující průjezdný (který je v mém případě také vždy totožný) je bez načtení mapy trasy nemožné. Je to stejně nekomfortní, jako fakt, že ""oblíbená místa" se řadí za sebe tak, jak je přidáváte a pořadí nezměníte. Naštětí někoho alespoň napadlo položku "domov" nastavit jako vždy první. Nejsou to sice závady, ale uživatele nepotěší o nic více než fakt, že pokud použijete průjezdné body na trase a chcete si je nechat automaticky seřadit, navigace se při 64 % VŽDY zasekne, což už závada je :(.
Předposlední poznámka je opět ke komfortu ovládání, kdy každý další průjezdný bod přidaný do trasy je automaticky řazen jako první od startu (nejdále k cíli), tudíž celou trasu krom startu a cíle máte na konci plánování vlastně naopak. Poslední poznámku k tomuto tématu mám k tomu, že se mi nelíbí, jak navigace vždy plánuje celou cestu znovu, když každý jeden průjezdný bod přesunete o jedno místo a to, že každý jeden musí být přesunut nejednou je více než jasné. Sestavení trasy není rozhodně záležitostí na půl hodiny, ale což, když člověk sedí v teple a nikam nespěchá, je to i tak zábava... nicméně páni vývojáři se mají rozhodně nad čím do budoucna zamýšlet!

12. 4. 2009 - konektory - kapitola sama pro sebe...
Že mi po připojení sluchátek sluchátka fungují občas velice potichu ačkoli navigace je nastavena na maximální hlasitost jsem přičítal nekvalitnímu propojení přes prodlužovací šňůru sluchátek do doby, než jsem si všiml podivného problikávání diody indikující stav nabíjení. Dioda si hrála na stroboskop - chvíli byla zelená a hned zase oranžová, navigace indikovala nabitý stav = provoz ze sítě - zapalovače - a hned zase dobíjení, podivné... ach jo, kabílky... jenže chyba lávky, kabílky jsou v pořádku. Je viditelné, kde výrobce ušetřil a to na zpracování, chyba je v konektroech. Dobíjecí konektor se mi rozpadl tak, že část, která má pevně zůstávat v navigaci se mi přesunula na konec dobíjecího kabílku a po rozpojení tak nešla navigace znovu připojit na dobíjení. S pomocí slabého drátku (zámku náušnice) a mírného násilí se mi povedlo konektor opět zprovoznit, avšak dělá výše popsanou neplechu. Tudíž je otázkou času, kdy přestane fungovat dobíjení úplně... - navigaci zapínám po týdnu a naposled, konektor se rozypal - "hurá do servisu"...

21. března 2012 - ŽÁDNÝ NAVIGAČNÍ SOFTWARE opravdu super hláška, která se objevila chvíli poté, co navigace začala místo navigování prskat, poté ztratila silnici a v místě, kde se zobrazuje úroveň signálu GPS se objevil červený křížek. Následoval předlouhý reset, kdy se na displeji neobjevovalo nic jiného, než úvodní obrazovka. Druhý ani třetí nepomohl, stejně jako několikteré vyjmutí a vrácení SD karty s programem. K tomu, po odpojení z nabíječky, na které byla navi více než dvě hodiny, se tato vypne, že je zcela vybitá. Být 200 km od domova, směřovat na vytoužená místa a do města, v kterém jsem nikdy nebyl, nemít s sebou ani mapu a stát se tohle, opravdu příjemná záležitost. O pár hodiny později, doma v obýváku, navigace standardně nabíhá... 

PS: v poslední době jsem si velmi oblíbil plánování trasy pomocí googlemaps, potažmo v programu INTNConv, který umí naplánovanou trasu vyexportovat do mnoha formátů, s kterými navigace běžně komunikují. Ne však GoClever! :( Ten jako zřejmě jediný používá formát *.txt!  Vrrr...! Takže následně opět otrocké zadávání do přístroje samotného... a abych si s sebou pro jistotu začal vozit zase autoatlas :(

27. dubna 2012 - předchozí problém s navigací se odstrail pouze zdánlivě... navigace doma sice naběhla bez problémů, ale poté, co začala navigovat a poprvé jsem ji donutil přepočítat trasu při "špatném" odbočení se zasekla. Několikanásobný restart nepomohl, následuje zásek hned na úvodní obrazovce, případně oblíbená hláška "žádný navigační software". Navíc se (při použití na motorce) objevuje problém s dobíjením... zkoumám internetová fóra a zkusím problém odstranit přehráním firmware, informativně jsem se obrátil i na servis, zda poskytují i pozáruční servis. V současném stavu je každopádně navi nadále nepoužitelná :(.

30. dubna 2012 - Zformátoval jsem SD kartu s navigačním softwarem a mapou a nahrál na ni zálohu. Navi se rozeběhla bez problémů - doma v obýváku. Při montáži na motorku jsem se utvrdil v závadě dobíjení. Napájecí kabel v tankvaku nemá zcela 100% kontakt s navigací a i při mírném chvění tak dochází k výpadkům v dobíjení což vede velmi rychle k vybití baterie a jejímu následnému vypnutí. Na fórech o GC jsem se dočetl, že pokud k této situaci (vypnutí navigace z důvodu vybité baterie) dojde během navigování, stává se dost často, že se poškodí navigační software. A jsme u jádra pudla. Ze servisu GC mi toto potvrdili a odepsali, že pozáruční servis poskytují a za přehrání softwaru si účtují cca 200,- + poštovné. Výměna nabíjecí zdířky by stála cca 300,- nicméně pokud se tato poškodila až na základní desce, jsme na 1500,- což je značně nerentabilní. Každopádně to vypadá, že tento problém by se dal dost možná (ačkoli nepochopitelně a nejspíš dočasně) odstranit použitím napájecího kabílku USB - mikroUSB. Navigace při tomto zapojení, navzdory použití stejné zdířky, snáší i trošku "tvrdší" zacházení (čti kroutil a třeapl jsem s ní sem a tam a pořád se nabíjela). Logicky tak přichází v úvahu vadná CL nabíječka, ale ty jsem otestoval tři. Problém by mohl být možná se všemi třemi, tedy pokud bych neměl ověřeno, že jinou navigaci nabíjí bez problémů (i na motorce). Výše sepsané řádky mě dovádějí k myšlence, že zakoupím redukci CL-USB a přes USB-miniUSB kabel zkusím navi na moto znovu využít. Pokud se problém nevyřeší, přijdu o cca 200,-, které bych dal tak jako tak za poštovné v případě přehrání softwaru, které jsem zvládl sám. Navi také vyzkouším v autě, kde je přeci jenom menší chvění (ačkoli u 26 let starého diesla si tím nejsem až tak jistý) a v případě, že ani zde nebude navigace regulérně fungovat, pošlu ji na výměnu nabíjecí zdířky. 300,- plus poštovné bych ještě obětoval, více ale nikoli.

1. června 2013 - výše uvedenou úvahu jsem nerealizoval, jelikož jsem začal používat jinou navigaci. Tato začala nyní ale také zlobit (fatal error Igo.exe při nastavení cca 15 průjezdných bodů na jedné trase), takže jsem si vzpomněl na letitou GC. Navigaci jsem dobil a bez problémů rozeběhl. Tedy do chvíle, než jsem s ní nepatrně pohnul a tato stejně jako kdysi skolabovala. Oslovil jsem znovu servis GC, který stále fungje, za diagnostiku závady si účtují 300,- Kč. Opětovně mi ale potvrzují, že popisovaná závada bude zcela určitě na desce samotného zařízení. Pár dní mi trvá rozmyslet se, zda navigaci na otestování tedy opravdu zašlu či nikoli a dnes, když jsem se rozhodl že ano, navigace, resp. celý přístroj se odmítl vůbec zapnout. Škoda :( myslel jsem si, že bych přítroj, pokud by nebyl schopný navigovat, mohl používat alespoň k přehrávání videa v autě nebo něčemu podobnému. Sbohem a šáteček... 
No to mě poser... :D přístroj jsem ještě jednou připojil k PC a rozeběhl se :D ... přesto, jako navigaci ho dále již odmítám akceptovat a nechávám na případné promítání ať už videa či fotografií, či přehrávání hudby nebo čtení textů - na nějaký ten auto-sraz dobrá hračka, ne? ;)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.5 (8x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 30. 01. 2009 - 20:40
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 30. 01. 2009 - 20:43
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 30. 01. 2009 - 21:36
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 09. 03. 2009 - 21:16
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 09. 04. 2009 - 18:28
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 09. 04. 2009 - 20:33
RE(3x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 09. 04. 2009 - 20:59
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace milan* 15. 04. 2009 - 17:39
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace pepa* 17. 07. 2009 - 20:20
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 20. 07. 2009 - 06:19
RE(3x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace pepa* 22. 07. 2009 - 18:00
RE(4x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 23. 07. 2009 - 06:11
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace stanislav 01. 09. 2009 - 21:57
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 02. 09. 2009 - 06:41
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace j. schwarz 14. 11. 2009 - 08:50
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 15. 11. 2009 - 12:37
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 22. 03. 2012 - 14:37
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 22. 03. 2012 - 14:43
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace petrc 22. 03. 2012 - 20:06
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 23. 03. 2012 - 06:46
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace stanislav 10. 04. 2012 - 19:49
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace vojtahavel 03. 06. 2013 - 21:43
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 04. 06. 2013 - 07:26
RE: GoClever 4384 A v praxi - aktualizace schimi 10. 09. 2013 - 14:46
RE(2x): GoClever 4384 A v praxi - aktualizace davidhavel 14. 09. 2013 - 09:12