Pionýrův deníček

6. leden 2010 | 08.59 |

Můj pincek byl-a:

Jawa 50
typ 20
obsah: 49,9 ccm
rv: 1977
max rychlost dle tacho: 78 km/h
max zatížení: 160 kg
váha stroje s palivem: 70 kg
obsah nádrže: 5,5 l z toho rezerva 0,75 l
barva původní: žlutozelená s bílou, po renovaci červená 8193 s bílou 1000
č.kostry: 1431513
č. motoru: 316149
SPZ: TČ 13027, DCA 20-33
spotřeba: 2,85 l/100 km
původní stav tachometru: 6450 km




Pionýra, na kterém mě děda nechal s asistencí jezdit již v deseti letech, jsem ve svých necelých 14ti od něj dostal. Protože jsem měl doma již Simsona, nechal jsem si pincka prozatím u prarodičů na Moravě. Simson zlobil a tak jsem ho poměrně brzy po koupi rozebral a rozprodal. O dalších prázdninách jsem tak sundal několikero starých koberců z ve stodole ustájeného pionýra a vytáhl ho na světlo. Vyčistil jsem svíčku, kladívka a pincka po roce roztlačil.. k mé radosti a babiččině starosti z vesela zavrčel a tak bylo rozhodnuto, že pincek poputuje do Děčína...



            ROK 1997

28. 6. - 6450 km - demontáž originálního zrcátka, montáž nového za 130,- ; výměna zadní zašlé odrazky. Od dědy 5l benzinu.

29. 6. - 6462 km - babička mě nechává jezdit jen po dvorku :( ; nastříkal jsem zespodu zrezlou sedačku (černý sprej 77,-) a stupačky.

30. 6. - 6485 km - nasazení benzinového filtru, vypalování kolene a výfuku, výroba nového těsnění mezi koleno a válec

1. 7. - 6496 km - čištění vzduchového filtru

2. 7. - 6506 km - čištění svíčky, napínání řetězu

3. 7. - 6555 km - vymontování šroubků ve vrchní části tlumičů a zalití olejem => namazání vidlic. Demontáž předního kola a montáž krycích gum spodní části tlumičů (70,-)

26. 7. - 6623 km - už můžu vyjet i na silnici, jezdím do Malého Dešova, do Kojatic, k rybníku a pod Znojmák. Děda se diví, že už došel benzin a kupuje mi nový. Připravuji motorku na převoz, sundavám přední kolo, blatník a gumy z tlumičů. Pincka převážíme na ležato na vozejku za naším Wartburgem combi.

5. 8. - znovu nastrojení motorky, úprava lanka na přední brzdu, dotažení kol, tlumičů, výfuku, doplnění nářadí a lékárničky, dotažení podlahy.

12. 8. - 6672 km - výměna a seřízení plynového lanka

14. 8. - 6693 km - posunutí jehly v šoupěte v karburátoru

16 - 17. 8. - 6708 km - s tátou se dává na Chlumské zahradě do RENOVACE PIONÝRA (viz odkazy v úvodu článku)

- sundání veškeré plechařiny
- očištění a odmaštění všech dílů
- zdrsnění plechařiny šmirglem
- natření vnitřků plechařiny zbytkovou barvou
- natření rámu
- nástřik blatníků červeným sprejem 8193, podlahy a přední lampy bílým
- mazání ložisek kol a rozety
- čištění zapalování
- odmaštění brzd
- mazání náhonu tachometru
- výměna převodového oleje
- výměna vzduchového filtru
- výměna hlavního přepínače u tachometru
- přepojení elekřiny
- přidělání a zapojení spínače světla zadní brzdy
- seřízení spojky
- čištění lakovaného ráfku zadní kola silichromem
- vložení klingeritové šňůry (těsnění) mezi výfuk a koleno
- kompletní montáž motocyklu => výměna šroubů

Náklady: 80,- archy smirkového papíru, 312,- barvy, 40,- převodový olej, 63,- vzduchový filtr, 147,- přepínač, 50,- spínač, 15,- silichrom

20.

8. - 6715 km - čištění kolene výfuku, leštění předního kola, páček a řidítek silichromem, komplet mytí a leštění, mazání lanek

23. 8. - 6760 km - sundání rozpraskaného stojanu

26. 8. - 6801 km - výměna žárovyk v zadním světle (2x12V/5W sufitka 14,-) prasklo plynové lanko

tel. motošop UL 047/522 03 67

28. 8. - 6804 km - výměna plynové lanka (30,-) doplnění lékárničky o jodisol,sterilux a chirur. rukavice (50,-)

7. 9. - 6915 km - odšlo lanko na přední brzdu

15. 9. 1997 - získávám ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ na malou motorku

18. 9. - 6993 km - vrácení svařeného stojánku, dotažení šroubů plechařiny, zrcátek, vyčištění ráfků kol, nasazení těsnící gumy k fajfce a pod tachometr, vyleštění výfuku, namazání spojkového lanka, dofouknutí kol, čištění motoru, leštění motorky.

22. 9. 1997 - na základně plné moci od dědy přehlašuje mamča motorku na moje jméno. Dostávám místo dosavadního malého, šedivého, rozkládacího technického průkazu stejný, jako jsou na auto a také mnohem větší SPZ. Přepis 100,- Stávám se tak POPRVÉ LEGÁLNÍM VLASTNÍKEM MOTOROVÉHO VOZIDLA. Vyrážím na své vlastní motorce na daleký výlet se sestrou až do Hřenska a úzkostlivě se nevyhýbám policajtům :).

24. 9. - 7109 km - nákup ložiska do rozety (60,-) a lanka přední brzdy (30,-)

26. 9. - 7174 km - najednou nějak skáčou kilometry :), došel benzin, přestalo svítit zadní světlo, přestože žárovka je v pořádku. Nasazení předního brzdového lanka.

27. 9. - 7182 km - koupení 2l benzinu (50,-), seřízení volnoběhu, oprava zadního světla

28. 9. - 7241 km - kompletní čištění motorky

30. 9. - 7300 km - koupení 1l benzinu (20,-) ale i ten už došel

11. 10. - 7423 km - obden jezdím na pumpu pro litr benzinu...

12. 10. - 7463 km - už zase došel benzin, navíc mi přestaly chodit komplet světla. Motorka je strašně špinavá, stojánek je už zase prohlej, takže na něm skoro nestojí. Je povolený držák výfuku. Motorka jede dobře, ale už končím sezónu a budu se přes zimu věnovat údržbě.

Za letošek najeto 1013 km, projeto 28 l benzinu, komplet za motorku utraceno Kč 1651,-

16. 10. - demontáž duše ze zadního kola, zjištění, že držák výfuku není povolený, ale prasklý

17. 10. - odvezení zadního kola do motoshopu v UL na vycentrování

18. 10. - výměna šroubu v napínáku řetězu, oprava protrhaných gum na tlumičích, seřízení přední brzdy, karburátoru, vyčištění svíčky, namazání lanek

19. 10. - dotření vylisované "slzy" na motoru a krytu zapalování černou barvou, opravy bílého "laku", držák výfuku se při demontáži výfuku ulomil zcela.

20. 10. - výroba a výměna šroubu na dolévání oleje do tlumiče

21. 10. - demontáž duše z předního kola

22. 10. - dovezení vycentrovaného zadního kola z UL (215,-)

23. 10. - demontáž rozety, výměna šroubu v druhém napínáku, obutí vycentrovaného kola, ale kolo nelze nafouknout. Asi jsem při montáži píchnul duši.

24. 10. - demontáž duše z kola, lepení na 2 místech, výměna ložiska v rozetě, přimazání šneka rychloměru

1. 11. - demontáž kolena výfuku, čištění zvenku i zevnitř, značná vrstva  karbonu!

5. 11. - výměna těsnění pod výpušťákem oleje, dolití převoďáku.

16. 11. - nové těsnění pod koleno výfuku, čištění rezervního karburátoru, leštění ráfků, přilepení protiskluzových gum k podlaze.

17. 11. - čištění výfuku od karbonu, leštění.

22. 11. - 7475 km - přivrtání držáku výfuku, nasazení zadního kola, nasazení výfuku (nová klingeritová šňůra mezi výfuk a koleno), zkompletovní a nasazení předního kola, zkusmo namontována svorka mezi koleno a výfuk

28. 11. - 7515 km - dotažení přední brzdy, na zadní brzdě prasklo lanko, oprava nevydržela. Dotažení předního kola, povolení přetaženého řetězu, dotažení držáku výfuku, výměna vratné pružiny stojánku, nákup 4 l benzinu (100,-), zvýšení volnoběhu.

30. 11. - 7580 km - vyčištění, odbahnění motorky, dotažení a přihnutí zrcátek, namazání plynového lanka, dotažení podlahy

7. 12. - 7613 km - výměna svíčky za jinou použitou, opět dotažení držáku výfuku

10. 12. - 7630 km - demontáž rozbitého lanka zadní brzdy, přidání otáček volnoběhu. Motorka šlape jak hodinky.

11. 12. - nějaká svině mi ukradla z motorky všechen benzin (naštěstí jen 3/4 litru), takže nyní to už opravdu vypadá na konec sezóny.

V roce 1997 najeto na pionýrovi 1180 km, projeto 32 l benzinu, motorkou tak proteklo celkem 2026,-


14. 12. - čištění bubnu přední brzdy, čištění ráfků, motoru a seřízení odtrhu svíčky.

17. 12. - čištění motorky, seřízení přední brzdy, dotahování držáku výfuku - jeden ze dvou šroubů jsem strhl, čímž jsem si přidělal práci => musím sundat podlahu, výfuk, sundat pružinu ze stojánku, srovnat držák, vsadit nový šroub, dotáhnout a vše pak znovu zkompletovat. Ach jo... :(

23. 12. - k Vánocům dostala motorka novou svíčku, i rezervní (76,-) a nový benzinový filtr (24,-)

28. 12. - oprava držáku výfuku, demontáž a čištění karburátoru + profouknutí vzduchového filtru.

30. 12. - pokus o opravu osvětlení, které nefunguje od 12. 10. Žárovky, klaskon, přepínače i dráty se zdají být v pořádku a tak to vypadá, že není zdroj napětí. Spínač na brzdu také chodí. Vše vyzkoušeno přes trafo. Asi mám v háji cívky, musím je nechat proměřit. Vyčištění kladívek a kontaktů v zapalování. Kontorola oleje, nákup 2l benzinu (50,-). Protéká karburátor - seřízení hladiny. Kontrolní šroub oleje je třeba vyměnit.

            ROK 1998

1. 1. - 7666 km - demontáž stojánku, projetí motorky za účelm zkoušky seřízení karburátoru => převoz do Michalovi garáže v Želenicích.

2. 1. - čištění motoru, z něhož slzí olej

17. 1. srovnání a zpětná montáž stojánku, musí se nechat znovu zavařit a vyztužit. Utažení misky karburátoru, dotažení zrcátek

25. 1. - 7675 km - utěsnění mezery mezi kolenem a výfukem

29. 1. - 7677 km - vypuštění oleje, nové těsnění pod výpušťák, vypuštění přebytečného oleje z tlumičů, natření motoru v místech netěsnosti hermetikem

30. 1. - vyměněn šroub na kontrolu oleje + jeho těsnění, nové těsnění pod dolévací šroub, nalití oleje.

31. 1.  - vyčištění a vyleštění motorky, vyčištění řetězu, dotažení tachometru, daší pokus o dotěsnění mezery mezi kolenem a výfukem, přetření hermetikového těsnění. CINKAJÍ KROUŽKY

1. 2. - 7678 km - dotažení paraboly, zase došel benzin

2. 2. - úprava zadní brzdy, výměna lanka, opět dotěsňování kolene, dotření motoru hermetikem, přidání podložek pod šrouby podlahy, demontáž stojanu.

15. 2. - svaření a vyztužení stojanu, nástřik na černo, zpětná montáž, dotažení zadní brzdy, dofouknutí kol

7. 3. - 2,25 l benzinu za 60,-

1. 4. - 7784 km - výměna pružiny stojánku

11. 4. - 7812 km - proměření cívek, přeletování studeňáku a vše již chodí až na klakson. Vyčištění zapalování, výměna svíčky

12. 4. - 7813 km - ČÁSTEČNÁ GO MOTORU - demontáž plechařiny, sundání hlavy, válce a pístu. Vyčištění hlavy, pístu a válce technickým benzinem. Výměna pístních kroužků. Zpětná kompletace motoru, nové těsnění pod válec. Vypuštění oleje, demontáž víka spojky, výměna lamel a kompletace motoru - nově těsnní pod víko spojky. Výměna oleje za nový. Seřízení spojky, výměna karburátoru, zpětná montáž plechařiny.

Kroužky 25,- , Lamely 160,- Těsnění 50,- Technický benzin 24,-

    - 7830 km - vše šlape a těsní jak má, dotažení hlavy, nyní 200 km zajíždění.

13. 4. - 7861 km - spojka si sedá a začíná prokluzovat

18. 4. - 7929 km - seřízení spojky, oprava bovdenu spojkového lanka

21. 4. - 7943 km - seřizovací šroub spojky nestačí, za tyčku dodána kulička

22. 4. - 7957 km - přepojení klaksonu přes usměrňovací diodu, rozpadl se přepínač světel a ložisko za hnacím kolečkem je nějaké vyčochtané...

25. 4. - 8000 km - seřízení spojky, výměna přepínače světel

26. 4. - 8026 km - konec zajíždění kroužků, výroba nového šroubu na seřizování spojky a její seřízení

7. 5. - 8163 km - výměna gufera za hnacím kolečkem (gufero 75-42-7 Kč 15,-) , výměna svíčky (35,-), opět seřízení spojky.

9. 5. - 8231 km - 3,3l benzinu za 80,-

10. 5. - 8280 km - dotažení zrcátek, čištění a leštění motorky, dotažení výfuku. Motorka jezdí rychle (rovina až 72 km/h), ale je slabá (Chlum na 1ku). spojka si snad konečně sedá, nové gufero netěsní!

16. 5. - 8319 km - výměna žárovky v předním světle (80,-)

17. 5. - 8340 km - doladění spojky, dotažení zrcátek, blbne hlavní přepínač u tachometru

19. 5. - 8345 km - přimazání předních tlumičů

23. 5. - 8408 km - demontáž a vytěsnění spoje výfuku, záměna kol přední za zadní tak, abych měl vycentrované vepředu. Namazání ložisek kol, dotažení zrcátek.

28 - 30. 5. - 8450 km - přehození plášťů na kolech, podložení pravého zrcátka, které se neustále povoluje, výměna šroubů v podlaze, ošetření koženky sedačky indulonou, lepení náhradní duše.
- indulona 28,- PŘESTALA FUNGOVAT SPOJKA, rozpadla se zadní brzda, olej z tlumičů se dostal do přední brzdy

6. 6. - 8451 km - odmaštění přední brzdy, demontáž podlahy, výměna průvlečných válečků na lanka v brzdách, výměna hnacího kolečka za 12ti zub (válečky 10,-, kolečko 80,-).

7. 6. - dotažení výfuku, při pokusu o opravu zadní brzdy prasklo lanko, demontáž opět prasklého stajanu.

19. 6. - vyčištění nádrže, výměna kondenzátoru (L-X7 WK 71728/165 ; 125´C = 250V za 10,-), kontrola spojky - vše se zdá být v pořádku, znovu dotažení pravého zrcátka, opět odešla přední žárovka

20. 6. - 8455 km - seřizování spojky, oprava zadní brzdy, (lanko 38,-), nesvítí zadní světlo, vrácení podlahy.

21. 6. - doladění zadní brzdy, oprava kontaktů zadního světla

24. 6. - 8456 km - vrácení svařeného stojanu, přestříkání paraboly, přepojení elektriky hlavního vypínače.

30. 6. - 8734 km - opět přestala chodit elektrika, opět přeletování cívek, posunutí jehly v šoupěti karburátoru o jeden zářez dolů

1. 7. - 8740 km - čištění svíčky
    - 8774 km - opět čištění svíčky

2. 7. - 8840 km - výměna svíčky, čištění motorky

4. 7. - 8855 km - výměna plynového lanka, opět nutné seřídit spojku

8. 7. - 8856 km - došel benzin, projel jsem velkou díru a hází mi obě kola.. nová rezervní svíčka N14Y 31,-

11. 7. - 3,8 l benzinu za 80,-

13. 7. - 8901 km - motorka chcípá a vynechává - vyčištění kladívek (koupení náhradních 30,-), seřízení svíčky, vrácení jehly zpět, čištění a leštění motorky

- nepatří to sem, (bedlivý čtenář pochopí poznámku později), ale odjíždím na poslední prázdniny k dědovi a babičce do Dešova

25. 8. - 9183 km - táta mi během prázdnin motorku seřídil a za to s ní jezdil na zahradu. Motor teď šlape jak má

- vysvětlení nepatřičnosti: ... 8. 9. 1998 mi umírají při nezaviněné autonehodě oba prarodiče... dozvídám se to od táty, který na mě čeká před panelákem, až se vrátím z projížďky...

20. 9. - 9250 km - opět nechodí elektrika, jinak motor šlape jak hodinky

28. 10. - kupuji za 800,- nepojízdného Mustanga s doklady, na díly, možná i na kšeft. Vyměnil jsem na něm svíčku, fajfku, indukční svíčku a už šlape. Blbnu s ním na poli. Na pionýra jsem z Mustanga přendal cívky, přední žárovku a přetočil 3l benzinu.

29. 10. - přeletování cívek z pionýra, zapojení světel na Mustangu. Vzájemná výměna rozet a zadních brzd. Pionýru začínají ZNOVU CINKAT KROUŽKY.

30. 10. - 9505 km - výpálení výfuku z Mustanga a směna s pionýrem. Upevnění tachometru na Mustangu.


31. 10. - 9563 km - opět na pionýrovi přestala chodit elektrika, přeletování cívek, výměna žárovky v zadním světle a vše opět chodí. Výměna duše a plynového lanka na Mustangu.

12. 11. - sjednáno povinné ručení u České pojišťovny (pozn.: čert ví, kde jsem to měl pojištěné předtím a zda vůbec to bylo povinné)

25. 11. jsem prodal Mustanga za Kč 1000,- a k němu zcela pod cenou kompletně, profesionálně zrenovovaný, nejetý motor, který jsem dostal od dědy k pionýrovi, za pouhých 500,- (pozn. Mustang i motor mimochodem šlapou perfektně doteď, tj. 11/2009 jen je Bohužel problém s papíry)

28. 11. - 9564 km - téměř po měsíční odstávce (musel jsem zabrat ve škole) motorka cuká, nejde, nejde do otáček, světlo bliká... seřídil jsem svíčku, vyčistil trysky a jehlový ventil, nasadil pořádně dráty u indukčky a u zapalování i světel a už zase pincek jezdí jak má, jenže opět přestala chodit elektrika...

6. 12. - 9586 km - přeletováním cívek opět dočasně vyřeším problém s nesvítícími světly

26. 12. - 9670 km - předělání úchytu levého zrcátka

27. 12. - 9675 km - upadlo mi levé zrcátko - výměna za pravé

Konec letošní sezóny - najeto 2093 km, motorkou proteklo Kč 2.369,-


                ROK 1999

27. 1. - 9732 km - zaplaceno pojištění 176,-

30. 1. - 9738 km - opět nechodí elektrika

10. 2. - opět namontovány přeletované cívky, elektrika chodí, ale svítí to nějak málo. Klakson neutáhnou vůbec.

13. 2. - 9834 km - po 106 km došel benzin... (4l) nějak moc to teď chlastá...

28. 2. - 9900 km - dolití převodového oleje, dotažení šroubů v podlaze a parabole, v zadním kole chybí jeden drát! Čištění motorky

13. 4. - 9907 km - oprava kontaktů brzdového světla.

17. 4. - 9914,3 km - zítra bych měl prodat pionýra. Ozval se mi zájemce na inzerát v TipServisu. Někdo z UL. Rozhodl jsem se tak proto, že mi druhý děda nabídl za odvoz svoji starou Škodu 100L, která je ve slušném stavu. V příštím školním roce si chci dělat řidičák na auto a tak už nebudu jezdit v 18ti na pionýru. Je mi z toho trochu smutno, protože je to motorka po dědovi, jediné, co mi kromě vzpomínek zůstalo, ale člověk nemá lpět na majetku. Snad by se děda nezlobil... Pionýr jede dobře, je jen potřeba opět přitáhnout spojku a dolít benzín, ale to už se mě netýká. Prodávám ji i s dílama a s helmou za Kč 2800,-

18. 4. 1999 09:45 ráno pionýr s červenou helmou, kterou jsem měl pro spolujezdce a s dalšími díly prodán za 2800,- do UL (tel.: 047/699 24). Zbytek dílů co nechtěli jsem dal tátovi k Mustangu spolu s mojí modrou helmou. Je pryč... Nechť se k němu nový majitel chová slušně a užívá si jej. Pá Pá !!!


Předčasný konec sezóny 99´Najeto 182 km a proinvestováno Kč 325,-

Celkově jsem tak na Pionýru najezdil za rok a deset měsíců (bez deseti dnů) 3464,3 km a utratil v souvislosti s motorkou Kč 4720,- přičemž téměř polovina investic šla na vrub nákladů za PHM.


Pincek byl fajn. Holky se na něj narozdíl od Simsona nelepily, přestože jsem měl krasavce, ale rozhodně byl spolehlivější jak Sím. Fakt také je, že tak rychle jako Simson Pincek nejede a hlavně v kopcích, resp.při jízdě ve dvou je rozdíl znát.  Jediná závada, která se neustále opakovala byla na cívkách dodávajících proud pro spotřebiče, kde se neustále tvořil tzv. studeňák a tak proud nedodávaly. Oprava byla jednoduchá, stačilo spoj cívek znovu přeletovat a byl klid... Bohužel někdy né na dlouho a poměrně často zřejmě díky tomuto odcházely žárovky.

Narozdíl od Simsona neměl pionýr snad nikdy (krom jedné či dvou výjimek) problémy se zapalováním, které bylo také podstatně přístupněji udržovatelné - tzn. nebylo schováno za magnetem (Pozn.: to magneto). Prakticky se mi tak nestalo, že bych nenastartoval, což u Simsona bylo poměrně časté. Po výměně spojky mě trápila také tato, jelikož se poměrně dlouho usazovala (650 km) a musela se každou chvilku přitahovat. Také lanka se trhala jak na běžícím páse, ještě že stávala pár korun.Zcela nedostatečně dimenzovaný je u pionýra stojánek, který se ohýbá a praská aniž by nesl něco jiného než váhu stroje. Ono vůbec dílenské zpracování z dnenší pohledu připomíná metodu oheň-plech-palice-nůžky viz např. napojení koleno-výfuk.

Přesto je Jawa 50 pro začátečníka vynikající stroj do nepohody, který vám navíc v dnenší době bude i nemálo lidiček závidět a s nostalgií vzpomínat. A pokud bude v trošku slušném stavu, prodáte ho dráž, než byla kdysi jeho pořizovací cena.


PS: ještě jednou díky, dědo!



Pionýrův duch po deseti letech - čtěte zde

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.83 (6x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Pionýrův deníček newold®blbne.cz 06. 01. 2010 - 09:45
RE(2x): Pionýrův deníček davidhavel 08. 01. 2010 - 09:46
RE: Pionýrův deníček milan* 06. 01. 2010 - 15:54
RE: Pionýrův deníček piškot 10. 09. 2014 - 09:35