Benzin, nafta nebo LPG

26. květen 2009 | 09.49 |
› 

 Než dořeším z jaké (ne)bankovní instituce si zapůjčím peníze na "nový" vůz, měl bych vyřešit jaký vůz si vlastně chci za daný peníz pořidit. Než budu řešit konkrétní značku a tip vozu, měl bych vyřešit, čím budu auto krmit... krom peněz :-? 


Již skoro půl roku mám rozepsaný článek, v kterém se uvádí:

"aktuální ceny PHM :

motorová nafta: 26,80
natural 95: 25,20

Benzinová Felicie 1,3 spotřeba 7,75/100 km 
Naftová Felicie 1,9 D spotřeba: 5,75/100 km

najedu cca 1000 km za měsíc, což v případě benzinové Felicie představuje náklady na PHM ve výši Kč 1953,- v případě naftové Kč 1541,-. Měsíční úspora za PHM by tak činila něco přes Kč 400,- ve prospěch dieslu. Za rok by to tedy vycházelo na pěkných 5tis... 

Jenže...

jak ví každý, kdo auto někdy vlasntil, náklady na provoz automobilu se neodvíjejí zdaleka jen od spotřeby PHM, ale čím méně km za rok najezdíte, tím více se do nákladů promítne veškerý servis, ND i cena povinného ručení - ačkoli jsem již slyšel o pojišťovně, která nevypočítává POV podle objemu motoru, ale podle Kw výkonu..."


Kolik ND spotřebuje nafťák proti benziňáku se všeobecně zřejmě říci nedá, bude to vždy o konkrétním vozu.

 Pravidelná údržba u benzinové 1,3 je dána snad pouze výměnou filtrů, svíček a oleje. U nafťáku jsou zde navíc rozvody, což je díky mému ročnímu km nájezdu spíše jednorázová investice. Svíčky jsou dražší, filtry taktéž... o vstřicích, turbech, čerpadlech a podobných vymoženostech, které od mých dosavadních aut vůbec neznám nemluvím, ale tuším, že u benziňáků s nimi problém nebude :)

Pokud pominu osobní antipatii k naftovému pohonu, která není ale opodstatně ničím krom faktu, že u nás v rodině nikdo nafťáka nikdy neměl, rozdíl v plynulosti jízdy a tudíž pohodlí u výše zmiňovaných aut pro mne neexistuje. 

Servis pro Škodovku je na každém rohu, a ani u jíných aut jsem si nevšiml, že by někdo řešil, zda má opravovat benziňáka, nebo nafťáka. Né tak u vozů s LPG, které nechce servisovat prakticky nikdo a už proto je tento pohon na okraji mého zájmu.

Technická a emise... nejdráže vyjde opět u vozů na LPG (emise se musí měřit na oba pohony, LPG podléhá každý rok revizi), poté nafťák, benziňák je "za hubičku". Na druhou stranu z mých zkušeností se mi zdá, že nafťáky nemají s plněním emisních norem tak časté problémy, jako benziňáky a takový katalyzátor a lambda sonda nejsou zrovna nic levného...

Cenový rozdíl při srovnatelném roku výroby a vybavení je u výše zmiňovaných Felicií téměř zanedbatelný, jiné diesly jsou oproti benziňákům dražší, LPG jsou někde mezi.

Ojetin je od všech druhů na výběr více než dostatek, nafťáky a LPG mají zpravidla nalítáno o mnoho více kilometrů než benzinové sestřičky, navíc hlavně u dieslů se kvůli tomu přetáčí tachometry. Diesly také často sloužily hlavně v kombi verzi jako pracovní auta, což se často mimo jiné podepsalo na jejich podovzku a interiéru. Kolik toho vydrží naftový motor a kolik benzinový bude také o konkrétním kusu auta, resp. kusech majitelů, jelikož jsem viděl benzinovou Feldu s více než 350tkm a stejně tak ojetého nafťáka a u obou se zdálo, že se zdaleka ještě nechystají do automobilového nebe. Všeobecně ale vydrží více nafťák, už kvůli tomu, že pracuje v nižších otáčkách...

Naftová Felicie je často kritizována za nedostatečný výkon, nicméně naftových 47kw proti benzinovým 50ti ve verzi 1,3 je znát tak při rozjezdu. Pokud zůstaneme u Felicií 1,6 kupovat nechci pro celkově dražší provoz (pořizovací cena, spotřeba, pojistka, díly).

Další minus je dieslu dáván za těžké motory osazené např. právě ve Felicii na stejném podvozku jako benziňák. Motor je tuším těžší o nějakých 80kg, nepřijde mi to takový rozdíl aby kvůli tomuto nějak znatelně více trpěla náprava... 

Přesto, sečteno a podtrženo dopisuji tento článek nejspíš proto, abych se utvrdil v rozhodnutí, že jelikož moje finančí situace nedovoluje pořídit si spořivou Fabii 1,9 SDI, koupím opět nějakou benzinovou potvoru do objemu 1,3 s vědomím, že pokud to bude Felicie, tak budou levné ND vykoupené nenažraností tohoto motoru..

Zpět na hlavní stranu blogu

Anketa

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Benzin, nafta nebo LPG contritus 26. 05. 2009 - 11:05
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 11:12
RE: Benzin, nafta nebo LPG vojtahavel 26. 05. 2009 - 11:16
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 11:28
RE(3x): Benzin, nafta nebo LPG vojtahavel 26. 05. 2009 - 12:03
RE(4x): Benzin, nafta nebo LPG vojtahavel 26. 05. 2009 - 12:04
RE(5x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 12:17
RE(6x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 27. 05. 2009 - 08:27
RE(7x): Benzin, nafta nebo LPG vojtahavel 27. 05. 2009 - 16:26
RE(8x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 28. 05. 2009 - 06:18
RE: Benzin, nafta nebo LPG bublina* 26. 05. 2009 - 11:19
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 11:31
RE(3x): Benzin, nafta nebo LPG bublina* 26. 05. 2009 - 12:04
RE(4x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 12:21
RE: Benzin, nafta nebo LPG newold®blbne.cz 26. 05. 2009 - 12:15
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 12:20
RE(3x): Benzin, nafta nebo LPG newold®blbne.cz 26. 05. 2009 - 12:35
RE(4x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 26. 05. 2009 - 12:40
RE: Benzin, nafta nebo LPG string 26. 05. 2009 - 16:47
RE: Benzin, nafta nebo LPG parizek 27. 05. 2009 - 10:39
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 27. 05. 2009 - 11:03
RE: Benzin, nafta nebo LPG bystro 04. 07. 2009 - 18:24
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 07. 07. 2009 - 06:06
RE: Benzin, nafta nebo LPG denda* 29. 12. 2009 - 22:45
RE(2x): Benzin, nafta nebo LPG davidhavel 31. 12. 2009 - 16:26