Jak si zničit výfuk

11. srpen 2009 | 19.31 |

 Tedy ten motocyklový... aneb možná škoda, že až včera jsem slyšel, že "opakováním stejných chyb se člověk neučí, ale je považován za šílence".

Měl jsem to štěstí, že jsem koupil moji Modrou Er-ku už s laďákem. Laďákem sice "neznačkovým" a bez atestu, ale přesto předchozím majitelem namontovaný Creptus potěšil.
Vloni koncem léta mi přestala motorka jezdit tak jako dřív a nebylo to jen tím, že jsem si "zvykl". Akcelerace navzdory seřízeným ventilům a karburátorům, vyměněným filtrům a oleji byla a vlastně pořád je o poznání horší než dříve a ani původní maximální rychlosti nelze dosáhnout. Na radu majitele motoshopu v Litoměřicích jsem u něj zakoupil "Motul fuel cleaner" a zdálo se, že je opravdu tak, jak řekl, vše vyřešeno. Plný nadšení jsem vzal motorku na Mimoňské letiště a jal se testovat.
Zajímavé... maximálka pořád "pouhých" 160 km/h, takže ani s tou akcelerací to nebude žádné žhavé, nejspíš pouze placebo efekt :(. Co se mi ale nezdálo byl efekt ten, že jsem propálil nálepku Creptus na výfuku.. do té doby vydržela bez jediné bublinky.. asi jsem ten zázračný čistič měl nalít do nádrže podle rad výrobce a né mechanika-prodavače... ach jo :( Vypadá to, že místo nečistot v palivové soustavě vzala za své výplň výfuku, ve kterém docházelo ještě k hoření směsi a proto se mimo jiné propálila nálepka :(. Vyhozených pár stovek a ještě poničený, ne-li přímo zničený výfuk...
Kontaktoval jsem výrobce výfuku a vysvětlil mu k čemu došlo. Komentář jsem nečekal a tak jsem se ho ani nedočkal, zato ale nové nálepky o kterou jsem požádal ano. Byla mi dokonce nabídnuta v několika barevných variacích a dokonce i nerezový znak, který se na výfuk nýtuje a to vše zdarma! Leckdo by řekl běžná služba, však si výrobce dělá reklamu a pokud si ji uživatel dobrovolně na svém stroji vystaví, mohl by být výrobce (většinou) rád.

Přesto mě to mile překvapilo. Však jsme v Čechách, kde ani kuře zadarmo nehrabe. Vrtat se mi do výfuku nechtělo a tak jsem se rozhodl znovu pro červenou nálepku.

Nedlouho po aplikaci "fuel cleaneru" jsem si všiml prskání vody z výfuku po nastartování studené motorky... náhoda? Běžný kondenzát? Snad...
Dostat z nerezového výfuku, aniž by se poškrábal, opálené lepidlo původní nálepky se stalo nadlidským úkolem a tak co šlo, to šlo a zbytek překryla po čase nálepka nová. Ta vydržela pár desítek smradlavých kilometrů, než shořela úplně... zvláštní? Nikoli, výfuk velice pravděpodobně hřeje poněkud více, než by měl - ať žije "fuel clener" v ostré koncentraci spíš "exhaust cleaner"... Škoda, že nemám dvoutaktní mašinu se zaolejovaným výfukem,  tam by tento přípravek našel opravdu využití...
Dlužno dodat, že tyto procedury byly aplikovány v době, kdy jsem ve výfuku neměl ani tlumivku, tudíž zplodiny odcházely ven ještě rychleji, než je běžné a výfuk přesto "hoří"... evidentně je po jeho vnitřní tepelně-izolační náplni....
Znovu se s prosíkem obracím na Creptus a objednávám tvarovaný nerezový plíšek s laserem vypáleným logem. Trvá mi dva měsíce odhodlat se k nevratné devastaci již zdevastovaného výfuku... a co čert nechce, plíšek je znatelně menší než původní nálepka - napálené lepidlo nepřekryji :(.
12_1 ničení výfuku za 8ku
Nadešel den "D", beru vrtačku a důlčík nemaje značkuji si "šídlem" rozteč děr. Při mém netechnickém vzdělání a manuálním nenadání není překvapivé, že velikost použitého vrtáku odvozuji od vyvrtaných direk v plechu, což je samozřejmě chybně. Zjistím to až po první vyvrtané "dirce", kterou mi přichystaný nýt téměř bez problémů prochází i v poloroznýtovaném stavu. Do řiti! Já věděl, že na to nemám šahat... To, že mi vrták ujel a já přidělal výfuku další šrám už nikoho nemůže ani překvapit, jen mě ještě více nasrat.
Nacházím menší vrták a vrtám druhou dirku. Beru plíšek s logem, zlý jazykové tvrdící, že stejně zmrším rozteč se mýlili :). Alespoň něco. Radost mě přechází, když nechtějí spolupracovat nýtovací kleště. Jak by se jim také mohlo chtít, když se nýt nemá v obří díře o co opřít... chjóóó..
12_3 vypálený,popálený a děrav
Po zničených pěti nýtech a marném hledání silnějšího přinýtuji prvně menší díru a zázrakem se mi daří poté přinýtovat i tu větší. Vše drží a navíc se to zdá být i vkusné! 
Zbytky lepidla které plíšek nemohl překrýt Janča pečlivě odstraňuje jakýmsi zázračným přípravkem na nádobí, který zaručeně nepoškrábe a po omytí výfuku zjišťuji, že samozřejmě poškrábal a vůbec né málo. Navíc takto ošetřené místo po zahřátí začíná hnědnout... Nemám co dodat... ale pořád hezčí jak ta propálená nálepka...
Tedy do doby, než jsme se vrátili z dovolené na které jsme najeli něco přes 1000 km a nýt se za tu dobu z té větší díry vyklepal... mazec... díru znovu použít prakticky nelze.
Nenapadá mě lepší řešení, než velkou díru zaslepit a plíšek převrtat... Zaslepit, ale čím, když i ten největší samořez s hlavou jak dýně je slabý... Kašlu na díru, vyrobím třetí a tuhle prostě jen překryju. 
Nacházím ten správný vrták a zkušenou avšak nervozně klepající se rukou se chápu díla. Než provrtám výfuk skrz zjišťuji, že by se mohlo lehce stát, že se mi nová díra spojí se starou velkou... takže vrtat ještě o kousek výše... 
Fajn, hotovo... uff... 
KRUCI UŽ DO ŘITI! Nevyšla mi rozteč... o pár milimetrů... to není možný! V geometrii jsem byl slabý vždy ještě více než v algebře, z které jsem na střední permanentně propadal a tak mi nedošlo, že pootočením plíšku se rozteč vzdálí...
Se slzami v očích si prohlížím originál ER-5 výfuk a poté znásilňuji nový nýt na patřičné místo. 
Zadařilo se.. nevypadá to nijak úchvatně, navíc pod plíškem je ona nezaslepená díra, kterou samozřejmě unikají splodiny, naštěstí né nijak znatatelně slyšitelně ani viditelně - pokud se na to nezaměříte. Zktrátka jsem přeladil :( Tucing hadr...
Celá tato peripetie mě pořádně štve, možná víc než to, že ER-ka nelítá jak by měla, ale díky tomu, že jsem výfuk neplatil se snažím být nad věcí a říkám si, že "chybama se člověk (snad) učí" a nebo jsem šílený, že se ještě někdy o něco vůbec pokouším?!
...  pokud jste neproklikávali odkazy, najdete výsledek zde v galerii
Teď, když už je to takhle domršené, nezbývá než doufat, že se "znásilněný" nýt nevyklepe a v mezích možností vyčistit další odkryté lepidlo + přeleštit. Doufat... to není moc..
Pozn. autora: 26238 km

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jak si zničit výfuk davidhavel 12. 08. 2009 - 14:29
RE: Jak si zničit výfuk davidhavel 20. 08. 2009 - 10:01
RE: Jak si zničit výfuk axus 20. 08. 2009 - 16:55
RE(2x): Jak si zničit výfuk davidhavel 21. 08. 2009 - 05:59