Zkoumání Borůvky

1. prosinec 2010 | 14.43 |

 Po opojné chvilce, která následuje v okamžiku pořízení nové ojetiny následuje střízlivění, kdy člověk zjišťuje, co vše je potřeba na autě doladit, vyměnit atp. Né jinak tomu je s Borůvkou...

102_0525

Cestou domů nám pršelo, takže jsem záhy zjistil, že jsou na autě ještě originální, dávno vysloužilé stěrače, které je nutné co nejdříve vyměnit. Zajímavé mi přišlo, jak se auto děsně mlží a že bez zapnutého větráku alespoň na nejmenší rychlost se jezdit prostě nedá. Zároveň se mi nezdá, jak málo (dle budíku soudě) se auto ohřívá... Co mě naopak potěšilo je fakt, že jsem konečně koupil auto, kterému funguje zadní stěrač :-D.

Stavíme na benzínce a dofukujeme pneumatiky, jsem šokován naměřeným údajem 0,5 ! Kmitání volantu bylo rázem odstraněno, kéž by takto hladce šlo vždy všechno. Dále doplňujeme povinnou výbavu o druhou žárovku (kdo by řekl, že v lampě jsou dvě hlavní žárovky a navíc každá jiná?) a pojistky. Nemilé je zjištění, že nám chybí tažné oko... Propadlou lékárničku měníme za tu odpovídající nové vyhlášce.

Jako další závadu zjišťujeme, že zámek ve dveřích spolujezdce lze klíčem pouze zamknout, nikoli však odemknout. Vysušujeme promáčený koberec u spolujezdce a ani po týdnu se nezdá, že by do auta zatékalo, snad tedy šlo opravdu o závadu topení, která již byla odstraněna předchozí majitelkou.

Stmívá se a s potěšením zjišťuji, že funguje (hydraulické?) naklápění světel, nicméně že světla nesvítí souměrně - zřejmě následek někdejší havárie a nepřesného slícování dílů. Nicméně po pár km si na osvětlení zvykám, a přestože mám světla natažená do co největší dálky, nikdo mě nevyblikává s tím, že bych ho oslňoval. 

Zajímavé mi přijde chování palivoměru - z legrace konstatuji, že Ford má zřejmě vše nějaké obrácené (odemykání dveří otočení klíčkem vpravo), jelikož při jízdě do kopce PHM ubývá a obráceně... 

Kontroluji stav oleje, který opticky vypadá velice zachovale, nicméně údaj na štítku víka ventilů je zarážející, doufejme, že ho jen někdo zapomněl sundat nebo přelepit.

Dle něj byl totiž olej měněn naposledy před 11 lety :-D. 

Zjišťuji, že kufr nejde otevřít jinak než klíčkem, což je nepraktické a otravné zejména ve chvíli, když již máte nastartováno.. naproti tomu automatické osvětlení kufru je ale příjemná vychytávka ;)

Janča je spokojená s kvalitou hudby, kterou produkuje originál Ford rádio, (které nemá ani základní ekvalizér!) nicméně mrzí ji, že je pouze na kazety... No, nevím, jak bych rádio měnil za jiné... navíc estetika by značně utrpěla, vyřeším to jinak... 

Fajn je funkce automatického rozsvěcení světel, Bohužel ale nevím jak ji deaktivovat, což by se mohlo hodit třeba u železničního přejezdu, nebo při raním rozmrazování auta před domem...

Měřím fridex, bod tuhnutí je -15, což je v našich podmínkách tak akorát. Ještě si to ověřím doma v mrazáku ;) Fridex vyměním až budu měnit termostat, jelikož to nízké zahřívání motoru se mi nezdá...

Kupujeme nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů a při dolévání zjišťuji další nemilou závadu - nádobka je někde děravá, jelikož většina kapaliny záhy končí pod vozem. Výměna nádobky u takové Škodovky nebo Golfa je hračka, tady je ale schovaná kdesi v podběhu.... nezbývá, než vysledovat, jaké a jak moc je ne-dostatečné množství vody v ostřikovačích, které nádobka pojme...

Druhý den po koupi Borůvky vezeme zimní kola na vyvážení... hrůza a hnus, na počkání to nedělají a za čtyři samostatná kola, nazutá, chtějí 200,- plus 40,- za závažíčka... za dvě hodiny hotovo...

Kola si přehodím sám, vypadají slušně.. letňáky dojedeme příští rok a zimáky pak už necháme také na dojetí, tzn. že gumy máme vyřešené do zimy 2012, pokud se tedy nepoškodí jinak. Nicméně v rozměru 155/70 nás snad nezrujnují ani když budeme kupovat zimní i letní sadu.

Auto si zvedám originálním heverem, prahy, podlaha, tlumiče i přední brzdy vypadají slušně. Všímám si i vyměněného zadního dílu výfuku. Ta zbylá část je o poznání horší, tak uvidíme, kdy odejde... co nevidím a nevidím je olejový filtr, to auto ho snad nemá :-D.

Když jsme u toho oleje, rozhoduji se jako u každého auta pro jeho výměnu... čert ví, co tam vlastně je a jak dlouho. Zrovna tak se vymění i vzduchový filtr, to nemůže uškodit (ačkoli Škodovka na LPG po výměně vzducháče musela na seřízení...) a kabinový filtr? Ten už někdo koukám vyhodil předemnou, Janča na něm také netrvá...

Poté, co původní majitelka na mě auto odhlásila, uzavíráme novou smlouvu o povinném ručení na Janču. Jsem příjemně šokován, když se dostáváme u Slávie na Kč 784,- pololetně a to bez jakéhokoli bonusu!

Spolu s kompletními doklady od auta dostávám i jakousi dokumentaci, z které vyčítám zajímavé informace:

Auto má narozeniny, resp. datum uvedení do provozu 29. 4. (1997), po deseti letech (19. 2. 2007) je prodáno z Děčína do Ústí nad Labem a dne 19. 11. 2010 (tj. po třech letech a 9 měsících) je odhlášeno na mě, zpět do Děčína. Já ho příští týden přihlásím na Janču, přičemž na úřadě zaplatíme 3tis ekofašistický poplatek a 800 za samotný převod, kterému musí předcházet evidenční kontrola za 200,--. 

Od původní majitelky jsem se navíc dozvěděl, že auto koupila za 70tis (a investovala dalších dvacet), aby nám ho za 20tis prodala.. z dalších údajů jsem si vypočítal, že auto najelo za posledních 7 let 13tkm (1850 km ročně!)


Z účtů lze vyčíst následující: 

15. 04. 2009 - u firmy RVI Czech v Ústí nad Labem, Skoroticích bylo za téměř 10tis korun včetně práce vyměněno:

2ks silentblok přední 374,-

1ks silentblok pravého ramene zadní 275,-

1 ks silentblok levého ramene zadní 275,-

1 ks vzpěra stabilizátoru pravá 587,-

1 ks vzpěra stabilizátoru levé 587,-

1 ks uložení stabilizátoru 157,-

2 ks přední tlumič (pravý! :-?) 2944,-

1 ks silentblok motoru spodní 1890,-

- jedná se tedy o částečnou renovaci přední nápravy...

21. 08. 2009 - RVI Czech - renovace předních brzd

2 ks brzdový kotouč Ferodo 1183,-

1 ks sada brzdových desek 946,-

výměna - práce: 357,-

16. 9. 2009 - renovace zadních brzd, opět RVI Czech.

1 ks sada brzdových paken 1511,-

2 ks brzdový váleček 1119,-

Výměna brzdových čelistí, válečků, odzvdušnění a seřízení 714,-

23. 10. 2009 - 70702 km - emise auto plní na jedničku, jen lambda sonda se blíží k horní hranici svých hodnot (0,97 - 1,05 => 0,998). Její životnost je prý v průměru 70tkm... 

30. 10. 2009 - 70723 km - poslední technická byla opakovaná (kdo ví za co bylo auto vyhozeno z STK?)

28. 01. 2010 - Opět firmou RVI Czech provedena výměna autobaterie. Instalována StarLine 41Ah z Autokelly. Záruka 3 roky. 1488,- a 408,- za odtah. Teď už vím, kde nejspíš skončilo tažné oko...

11. 03. 2010 - výměna zámku 3. dveří - opět RWI Czech

1 ks zámek 5. dveří Fiesta 2201,- !

výměna - práce 408,-

25. 10. 2010 - výměna ventilu topení v Autokelly. Záruka dva roky. Cena 2,5tis

Z webu, který mi doporučil táta, a který mi přijde přívětivější než Autokelly, si objednáváme vzducháč za 191,- , sadu zapalovacích svíček za 305,- , dvoje stěrače za 158,- , olejový filtr za 81,- a termostat za 91,- . Poštovné nás stálo 149,- a balíček máme druhý den doma. Ještě kupuji originál chladicí kapalinu Ford (zeleno-modrou již nemají, takže přecházíme na červenou) s desetiletou výměnnou lhůtou, od známého za pár korun a tři litry destilky za 35,-.

Prozatím jsem vyměnil jen ty stěrače, neb garáž nemám a venku je již pravá zima... I ten pitomý vzducháč nejde vyměnit jen tak - je na čtyři hvězdičky a takový šroubovák ani bit nemám... njn, Ford, "všechno obráceně" :-D

Preventivně mažu těsnění všech 3 dveří silikonovým olejem a zámky také tak. S Jany bráchou opravujeme kliku u dveří řidiče, z které se vyklepal jeden šroubek ze dvou. Člověk zvyklý sundavat tapec z dveří akorát u 120tky, aby si na to našel návod... uff... Chodem mimo,

nemáte někdo v pdf knihu "Jak na to?" k benzinové Fiestě z 97 roku? Motor 44 kw, kódové označení J4C...

Borůvka

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 5 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Zkoumání Borůvky string 02. 12. 2010 - 10:40
RE(2x): Zkoumání Borůvky davidhavel 03. 12. 2010 - 08:49