Deníček Borůvky

5. listopad 2011 | 13.32 |

Borůvka je Janči Ford Fiesta z července 1997. Jedná se o třídveřovou variantu s nejrozšířenějším motorem 1,3 44 kw (J4C). 


2011

5. listopadu 2011 - 85146 km - s příchodem chladných dní se už zase objevil šlem pod víčkem ventilového víka, už ho neřeším... co mě mrzí víc je fakt, že už úplně přestalo fungovat automatické rozsvěsení světel a jelikož nevím, jak, kdo, kde a co přesně zapojil, tak se o opravu ani nepokouším a musím-e si zvykat na manuální rozsvěcení.. co mě potěšilo více a zřejmě naposledy je opět o setinku menší dlouhodobá spotřeba, tj. aktuálně 6,42 l / 100 km - zřejmě finálních ;).

21. října 2011 - 84500 km - tak se nám Fiesta konečně vrátila domů a jsme v tom za 7 tis :-? ... lepší jak za 10 ;). Jak jsem již psal níže, byl vyměněn olej vč. filtru (a doporučena výměna vždy po 10tis), vyměněn pravý spodní otočný čep ramene, tyčky stabilizátorů, seřízena geometrie, opraven LZ lem, opraven spínač výstražných světel, správně uchycen přední nárazník, zkontrolovány brzdy a absolvována STK + Emise. Na STK nadávali, že je auto provozováno na NESCHVÁLENÝCH předních pneumatikách a ráfcích, přičemž ani mechanik, co nám Borču servisuje nepochopil, co že je na jednom nebo druhém špatného... Dnes vyměním pochybné zadní pneu za nové protektory od Vraníku a jede se dál.... doufám, že až do jara, tzn. dalšího přezouvání, o autě neuslyším :-D a hlavně, že se do něj nebude krom benzinu muset investovat. 

STK

19. října 2011 - Borůvka je po STK... povedlo se nám ji ukecat, ale s tím, že si necháme opravit přední nápravu - pravý spodní čep a tyčky stabilizátorů. Janča je nějaká zklamaná a já už tuším, že se do 8,5 tis vejdeme jen stěží, takže s gumama jsme na 10tis... a to nebylo vlastně nic de-facto rozbitého. 

10. října 2011 - už jsem se rozčiloval u Pepy, tak zde budu jen kostantovat: po odečtení 5% slevy (další) za bezeškodní průběh, se povinné ručení od data splatnosti zdražuje o 200,- ročně... super bonus! Čím výkonově slabší auto, tím více mu to opepříme... sráči! ... no, nedalo mi to, musel jsem si ulevit i zde ;)

- stavili jsme se u mechanika, podívat se jak se má Borča: LZ lem vyměněný, dostříknutý (opět jiný odstín), ruční brzda přitažená, bzrdy zkontrolované, hydraulické vedení také, únik brzdovyk se ale neprojevil... (já vím, ona přeci nemizí a na nápravě taky nic netluče ani do auta neteče, že?), olej a filtr vyměněný, na spínači výstražných světel se zrovna pracuje (lepení), stejně jako na uchycení předního nárazníku. Geometrie je seřízená a teď už přijde na řadu "jen" ta STK... 

3. října 2011 - zimáky dorazily, vypdají hezky... přesto, ač jsem se na tom domlouval a v objednávce to znovu zdůraznil, kostry obou pneu jsou již při pohledu na výplet rozdílné, nikoli totožné... tak uvidíme, jak se osvědčí ;) Borůvka odevzdána cca na týden na dílnu z důvodu servisu před STK a odstranění níže uvedených vad. 

30. září 2011 - objednány zimáky ; nákup 4 l stáčeného oleje 10W-40 Transit za 320,-

28. září 2011 - 843xx km - poprvé v životě poznávám roztažnost benzinu za slunného dne => Borůvka parkuje s čumákem do kopce a pod ní nalézám flek v průměru půl metru.. benzinový flek. Benzin vytékající přepadem po zástěrce LZ kola stékal po zadním nárazníku až do nejnižšího bodu, kde auto opustil a vytvořil onen flek... úbytek odhaduji tak na 0,5 - 1 l. U žádného jiného auta se mi toto nestalo... no, plnou už tankovat radši nebudeme :-? 

26. září 2011 - 84376 km - dopředu nasazeny zimáky, dozadu "přední" letňáky zralé na odpis... mytí, luxování, dofukování, dotankování: spotřeba o dovolené v kopcích pošumaví a s 2h popojížděním po Praze vyšla na krásných 5,6 a to dokonce navzdory o 1cm širším pneumatikám... jsem potěšen ;) Bohužel na dnes domluvený servis mechanik zapomněl a tak se posouvá o týden... 

19. - 22. září 2011 +1tkm - vyrážíme na Šumavu na mikro-dovolenou. Fiestička jede poctivě nějak ztěžka a zdá se, že i víc papá... navíc, automatické rozsvěcení světel funguje čím dál častěji i jako automatické zhasínání.. Bohužel kdykoli se automatice zachce... Aby toho nebylo málo, přestaly chodit nouzové blinkry (zjistil jsem, že kdosi se v tlačítku již kdysi rýpal a opravil ho "izolačkou" - evidentně dočasně) a díky tomu se občas stane, že nejdou ani ty ukazatelové... Klepání od levého předního kola je taktéž čím dál častější a kovovější... Přitom "náš mechanik", který je na tuto skutečnost upozorňován již od samého počátku tvrdí, že je vše na nápravě v pořádku... Jo, a abych nezapomněl, jelikož dva dny pršelo a pršelo, už je zase na podlaze u řidiče jezírko a to navzdory pevně instalovaným kobercům, které již prostě nemají kam nasávat... Mám pocit, že se nám autíčko začalo nějak sypat.. ještě že máme domluvený ten servis a že nás čeká technická, kterou snad neodfláknou a zjistí se, co a proč se klepe... PS: ty současné přední gumy jsou fakt hrozné, takže přijdou dozadu, současné zadní zpuchřeliny, ačkoli mají vzorek, přijdou vyhodit a začneme jezdit poněkud předčasně na zimácích... 2xP.S.: nadešel čas na výměnu oleje (poprvé radši po 10tkm, pokud bude olej ok, najedeme na servisní interval od výrobce 15tkm) ... oj oj oj, už to vidím, jak v tom lítáme za 10tku... ;( - viz níže. 

pneu na odpis

18. září 2011 - 83297 km - již dvakrát lepená pneumatika začala znovu ucházet... nějak jsem neměl čas ani chuť zajet kolo Janče dofouknout a ve výsledku jsem dojel domů na úplně prázdné gumě... Třináct let starý zimák s 3 mm vzorkem, navíc nyní dost možná s poškozenou kordovou vrstvou nebudu nechávat znovu lepit... Za ty opravy už bych měl "novou" pneu... (viz. 23. dubna t. r.). Celou přední nápravu, na které jsem doposud dojížděl staré zimáky jsem tedy nyní přezul na letní pneu z roku 03, avšak s prehistorickým designem vzorku... Navíc jeho výše v mm je více než mírně sporná. Příští rok koupím dva nové letňáky a tyto přijdou dozadu, jelikož krajové drážky mají vzorku více než dost. Tak či onak jsem si nejspíš již vybral nový pár zimáků. Jde sice o protektory, ale za dobrou cenu a navíc na ně mám dobré reference. 

17. září 2011 - 83052 km - dolití brzdové kapaliny (kam se ta potvora pořád ztrácí?!) a zjištění, že by se měla vyměnit, neb jsou v ní nějaké nečistoty a postupně černá...

Fiesta je tak domluvena na servis před TK s:

- výměnou levého zadního lemu,

- seřízením geometrie,

- výměnou bzrdové kapaliny a kontrolou jejího úniku,

- dotažením ruční brzdy,

- přichycením vytrženého úchytu předního nárazníku....

- k tomu se musí připočíst absolvování STK a následné zakoupení 2 ks zimních pneu...

Myslím si, že když se vejdeme do 7,5 tis budeme ještě rádi... a to se nesmí objevit na autě žádná závada...

Mimochodem, zrovna překračujeme prvních 10tkm najetých námi od zakoupení tohoto auta. Za tu dobu Borůvka spolykala téměř 22tis za benzin a 11tis za ostatní výdaje. Při pořizovací ceně 21tis nás tak zatím vychází 1 km na 5,40 ... a to nás teď čeká ta nemalá investice o které jsem psal výše. Těžko posoudit, zda je to hodně nebo málo za autíčko, které nás ještě nikdy nenechalo nikde stát a nic krom běžných prkotin se na něm neopravovalo - neměnilo.

5. srpna 2011 - 82312 km - dnes jsme vyjeli nádrž hluboko pod označení rezervy, až jsem se bál, že již nedojedeme, resp. dojedeme ;) I díky tomu došlo opět k poklesu dlouhodobého průměru spotřeby a to na rekordních 6,43 l / 100 km. Mytí na wap, luxování, dofukování pneu (2,4 všude) na kterých jsem si všiml značně ojetého dezénu z venkovní strany... proměření geometrie by nebylo od věci...

7. července 2011 - 81319 km - Borča mi udělal zase jednou radost ;) Při "plně naloženém autě"  (tzn. vpředu 2 lidé 95 + 115 kg a vzadu další 2 - 75 + 55kg) jsme se na cestě Děčín - Plzeň a zpět dostali, aniž bych se o to snažil, se spotřebou pod 5,9 l / 100 km ! Luxus ;)

2. července 2011- 80718 km - kontrola oleje, dolití brzdové kapaliny, výměna stěračů, průměrná spotřeba se ustálila na 6,6 l / 100 km.

22. května 2011 - 79727 km - Borůvka mi udělala radost.. letošní dovolenou, kterou jsme strávili cestováním po Vysočině a širším okolí, zvládla bez jediného zaváhání a to s úchvatnou spotřebou 5,4 l / 100 km ;)

Dovolena 2011

8. května 2011 - 77925 km - průměrná spotřeba poklesla na 6,99 / 100 km, což se zdá být nejnižším možným minimem pro kombinovaný provoz. Jsem zvědavý, jaký průměr nám vyjde na dovolené, která se konečně přiblížila ;)

23. dubna 2011 - 77509 km - oprava pneu stála 313,- ! ... pokles dlouhodobé průměrné spotřeby na 7,05 / 100 km

11. dubna 2011 - 76950 km - zjišťuji minimálně dvě pomalu ucházející díry v PP kole (nýt a Maxi-připínáček)  a tak ho měním za rezervu... dolévám cca 0,5 l chladicí kapaliny a 0,1 l brzdové.Kontorla oleje odhalila, že posledně nebyl všechen steklý, že ho je tam od výměny olejového čidla pořád stejně, tj. u horní rysky ;). Alespoň nějaká potěšující zpráva ;)  Stějně jako ta o průměrné spotřebě - 7,23 / 100 kmWapka, luxování, nahrazení gumových koberců textilními z Golfa.

31. března 2011 - 76540 km - zimní pneu zezadu (155/70) přesunuty dopředu a zadní nahrazeny letními v rozměru 165/70.

Přezouvání

- zima se na autě podepsala mnohem více než jsem čekal, což znamená, že nejen že zcela vyhnil lem na LZ kolem, ale objevily se i puchýře a rezavá místa na dveřích. Dokonce jsem našel téměř prorezivělá místa na prazích...

Mimochodem, nevíte někdo jak zjistit kód barvy? Ve Fordu mi řekli, že mi to nemohou zjistit, jelikžo jde o moc starý model!

- demontáž rezervy a její přefouknutí

- při razantnější jízdě se na zadním nárazníku objevují mastné černé kapičky, což spolu s ubývajícím olejem znamená jediné - netěsné stírací pístní kroužky. Spotřebu oleje odhaduji na cca 0,5 l / 1tis km. Uvidíme...

23. března 2011 - 76xxx km - zámek u řidiče chodí jen při teplotách nad nulou. Jak je o cokoli méně, nejdou ani odemknuté dveře otevřít klikou... ach jo. Navíc auto začíná špatně chytat - je potřebí přišlápnout při startu plyn. Sakra!

15. března 2011 - 75950 km - výměna protékajícího čidla tlaku oleje, dolití oleje po horní rysku,  promazání pohyblivých částí a mechanismů zavěšení PP kola

10. března 2011 - 75884 km - poslední obsah nádrže byl vyjetý z poloviny na delších trasách a z druhé více méně v městském provozu. Průměrná spotřeba mě naprosto šokovala, a tak jsem výpočet pro jistotu zopakoval a i poté mi vyšlo 4,8 l / 100 km! Celkový dlouhodbý průměr již tak slavný není, jelikož činí 7,5 l / 100 km. Co mě ale netěší je, že na 100 km ztrácíme cca půllitr oleje... nicméně dle mechanika "to počká, to tolik neteče" # !

7. března 2011 - 757xx km - více než zřetelný únik oleje ve frekvenci cca 1 kapka za vteřinu při běžícím motoru si vyžádal jeho dolití. Zjistil jsem, že olej teče pod čidlem tlaku oleje, ke kterému se zvrchu nemohu dostat a zespodu mi překáží olejový filtr! ... jelikož závad je na Borůvce vícero, poputuje dnes k mechanikovi... Nemohu se ubránit pocitu, že původní majitelka prodala auto právě v čas...

3. března 2011- začal vrzat tlumič nebo rameno u PP kola,  utíká olej - je potřeba dotáhnout ventilové víko a olejovou vanu

23. února 2011 - ani ne měsíc po výměně zámků opět tyto začínají zlobit, do auta zatéká tolik, že koberce se dají ždímat nejen u spolujezdce, ale už i u řidiče... :( Marně hledám kudy :((

13. února 2011 - 75269 km - se spotřebou jsme se  na dálku dostali na krásných 5,7 l / 100 km ;) ; podezření na prasklý výfuk...

xy. února 2011 - 751xx km - dolití 0,2 l brzdové kapaliny, promazání kontaktu na ruční brzdě ; i po dotažení slzí hadice vedoucí k termostatu

30. ledna 2011 - 75000 km - centrální zamykání se nám nepovedlo namontovat... nutný zdvih mechanismu zámku je delší, než  je standardně nabízený zdvih motůrků centrálního zamykání... jaké štěstí, že švára sehnal zcela náhodou na vrakovišti sadu podstatně méně opotřebovaných zámků, které jsme tedy vyměnily za ty naše ;)

- občas nefunguje spínač kontrolky ruční brzdy

27. ledna 2011 - prakticky hned po koupi Borůvky jsme zjistili, že nefunguje odemykání zámku spolujezdce z venčí... nemilé, ale pokud chodí zámek u řidiče, není to nic hrozného. Ovšem ten začal postupně také více a více stávkovat, až dnes musela Janča lézt do auta kufrem... :-? :-D. Při pohledu na fakturu za výměnu zámku zavazadlového prostoru se mi udělalo blivno a bylo rozhodnuto pořídit místo nových zámků dálkový centrál.... Stál méně než tisíc korun, montáž by měl být schopen provést Jančin bratr, který s tím má již zkušenosti, no a já jdu nyní sundavat ten tapecírunk - zlatá Škodovka! :-D

18. ledna 2011 - 74801 km- s Borůvkou jezdí až na výjimky pouze Janča a to za 8,2 / 100 km...

11. ledna 2011 - využili jsme oblevy a vzali notně rezavějící Borůvku na opláchnutí od soli. Janča se tak alespoň naučila zacházet s wapkou ;).

Janca myje Boruvku

- zpětné namontování spolujezdcovi zástěrky

- ke spolujezdci stále někudy zatéká, ale marně se snažím přijít na to kudy, tuším díru v podběhu...

7. ledna 2011 - 74600 km - VÝMĚNAoleje vč. filtru, seřízení ventilů, které měly dle mechanika takové vůle, že se diví, že motor ještě běžel :-? Faktem je, že nyní je o poznání tišší a subjektivně jede (ještě studený) lépe. Průměrná spotřeba nepatrně stoupla na 7,63 l/100 km, což je vzhledem k přetrvávajícímu mrazivému počasí, Janči začátečnického ježdění a výhradně městského provozu nevýznamné.

2. ledna 2011 - 74380 km - VÝMĚNA vzduchového filtru, výměna chladicí kapaliny za červenou Ford, výměna termostatu, výměna svíček, promazání dveřních spínačů osvětlení a kontaktů víka kufru WD-čkem.

01 První údržba


2010

28. prosince 2010 - 74315 km - mezi Vánočními svátky došlo k oblevě, s kterou odešlo i ono bouchání od PP kola :) Fajn ;)... Bohužel zámek dveří řidiče odchází do nezadržitelně do výsluhy (Kč 1800,- bez montáže) a navíc jsem zjistil při dolévání oleje (3/4 litru) značné množství šlemu pod víčkem... a to se mi nelíbí :(

Voda v oleji

Potěšující je tak alespoň informace o dlouhodobé spotřebě, která činí 7,4 l / 100 km

19. prosince - 74026 km aneb překročení první tisícovky km, bez poruchy ;) Tedy pokud neberu dětské nemoci zmíněné níže ... ty sice nepotěší, ale auto neodstaví. Bohužel nyní začalo cosi dost bouchat na podvozku - pocitově od PP kola.. možná nějaký silentblok nebo čep :-?

15. prosince - 73824 km - brodíme se sněhem vysokým místy do půlky nárazníku a prozatím to odnesla pouze přední, spolujezdcova zástěrka, která upadla... Borůvka se hrabe ve sněhu statečně, ale její lehký zadek občas více než předvídatelně ustřelí a tak se mi stalo i to, že jsem se na kruhovém objezdu v rychlosti nižší než 40 km/h přetočil o 90 st... 

8. prosince 2010 - včera jsme na magistrátu s přepisem neuspěli, jelikož klekla počítačová síť. Dnes jsme byli jako první a možná že i poslední, kteří na přepisu byli, protože klekla znovu... :-? Každopádně jsme tedy uhradili Kč 3000,- "eko"-poplatku a následně Kč 800,- za přepis majitelů. Problém s přihlášením na Janču nenastal, ačkoli jsem byl v odhlášce uveden já, jen člověk musí pamatovat, že evidenční kontrola, kterou jsme absolvovali včera, musí být provedena na jméno toho, na koho se vůz přihlásí!

7. prosince 2010 - Borůvka prošla úspěšně evidenční kontrolou.. nečekal jsem žádný zádrhel, ale přesto se mi ulevilo ;) Kč 200,- a záležitost na dvě minuty vyřízena za jeden a půl hodiny... uff..

6. prosince 2010 - 73605 km - přišla obleva, ostřikovače rozmrzly a přes počáteční nechuť se rozeběhly. Překvapilo mě, že jsou jištěny 60A! pojistkou, která byla v pořádku. Co mě nenadchlo jsou zmínky na netu, že ostřikovače "prostě zamrzají" a proto Ford začal dělat později vyhřívané. Opět zkušenost, kterou jsem s jinými auty neznal. Navíc přestal chodit zadní stěrač, ale oprava byla snadná - očištění kontaktů mezi 3 dveřmi a karoserií - zajímavý systém ;)

4. prosince 2010 - 73561 km - mrazy nepolevují, zamrzá motůrek ostřikovačů :(, snad ho led neroztrhne. Nenapadlo mě vodu?! z nádržky před dolitím nemrznoucíVymrzlá kapaliny nejprve vystříkat a vzhledem k tomu, že většina nemrzky, kterou jsem dolil skončila následně pod autem kvůli tomu, že je zřejmě prasklá nádržka, koncentrace asi nebyla z nejsilnějších... vyjel jsem také již první nádrž benzinu a průměrná spotřeba tak vyšla na 7,66 l / 100 km :-? Čert ví, jestli je to jako že málo a nebo hodně. Záleží, s čím se porovnává... v porovnání s Golfem, kde kilometr vyjde se všemi provozními náklady včetně nafty pod dvě koruny jde o jednoznačnou prohru, ale vzhledem k tomu, že švagrova Felicii si bere aktuálně dost přes deset... ale jo, jsem relativně spokojený.  Zejména jízdní vlastnosti na sněhu si nemohu vynachválit, od dob vzpomínané Škody 105/120 se mi na sněhu s žádným autem tak dobře nejezdilo ;)

3. prosince 2010 - 73436 km - 14 stupňů mrazu, auto zamrzá zevnitř... to jsem od dob Škody 105/120 neviděl... :-?

2. prosince 2010 - 73400 km - 10 stupňů mrazu, zůstaly viset přední brzdy, které se se značnou zvukovou razanci následně odlepují

1. prosince 2010 - 8 stupňů mrazu, přestávají chodit dveřní spínače osvětlení interiéru, auto chytlo a za pár vteřin chcíplo. Na podruhé již v pořádku běží na sytič... 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Deníček Borůvky anuska 04. 12. 2010 - 10:32
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 05. 12. 2010 - 09:13
RE: Deníček Borůvky tenisak* 04. 12. 2010 - 12:13
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 05. 12. 2010 - 09:14
RE: Deníček Borůvky jandy 05. 12. 2010 - 11:45
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 05. 12. 2010 - 11:52
RE: Deníček Borůvky string 06. 12. 2010 - 15:40
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 07. 12. 2010 - 22:59
RE: Deníček Borůvky string 16. 12. 2010 - 10:19
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 17. 12. 2010 - 14:38
RE(3x): Deníček Borůvky parizek 17. 12. 2010 - 15:01
RE(4x): Deníček Borůvky davidhavel 17. 12. 2010 - 15:02
RE: Deníček Borůvky parizek 16. 12. 2010 - 10:46
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 17. 12. 2010 - 14:40
RE(3x): Deníček Borůvky parizek 17. 12. 2010 - 14:59
RE(4x): Deníček Borůvky davidhavel 17. 12. 2010 - 15:04
RE: Deníček Borůvky string 03. 01. 2011 - 09:32
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 03. 01. 2011 - 10:18
RE: Deníček Borůvky tauchy 05. 01. 2011 - 13:39
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 05. 01. 2011 - 14:41
RE: Deníček Borůvky tauchy 05. 01. 2011 - 15:22
RE: Deníček Borůvky tauchy 05. 01. 2011 - 15:25
RE: Deníček Borůvky bakla 15. 06. 2011 - 14:12
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 18. 06. 2011 - 13:45
RE(2x): Deníček Borůvky davidhavel 18. 09. 2011 - 10:33