Mít o kolečko, resp. o zub méně...

6. červen 2011 | 15.13 |

 nemusí být vždy nevýhodou. Ano, zpravidla se jedná o prohru, nicméně kdo přesně ví, která prohra je opravdu prohorou a že nejde v dlouhodobějším pohledu vlastně o výhru?  

Zatímco na pionýru a simsonu jsem zpravidla řetěové kolečko kolečko měnil z menšího za větší, při výměně dosud originální řetězové sady (za totožnou) na mojí Kawě ER-5 jsem se rozhodl pořídit primární kolečko které má o jeden zub méně než to originální. Převod se tak změnil z 17/42 na 16/42. Rozdíl? Značný...

Připadal jsem si jak na jiné motorce... zatímco dříve byla Erka poměrně živý stroj milující otáčky, nyní mi připadá, že místo naturalu 95 tankuji naftu. Jednotlivé rychlostní stupně jsou o dost kratší a člověku se zdá, že z trojky může přejít klidně rovnou na šestku. Na tento poslední převodový stupeň se dá nyní jezdit  i po městě (pokud se opravdu jede a né belhá) při minimálním překračování rychlosti, tj. tachometrových 60  km/h a to ve více než plném vytížení (185 kg!). Motor v tuto chvíli točí 3 tis ot/min.

Akcelerace? Mizerná... dříve se motor točil jedna dvě a při podkopání ožíval v 6tis ot., nyní podkopávat prakticky netřeba (6tka si to přebere a na 5tku je rozdíl zanedbatelný), ale živé pásmo motoru se posunulo až na 8 tis ot, kde teprve podává výkon hodný 500 ccm. Dlužno dodat, že než se na těch 8tis dohrabe, chvilku mu to trvá...  Opět mě napadá přirovnání ke starému dieslu, který trpí značným turbo-efektem... Na druhou stranu není problém akcelerovat do kopce v plném vytížení i na onu vzpomínanou 6tku a kopec nekopec, motorka si svoji dosažnou rychlost hravě drží, zatímco otáčkoměr atakuje červené pole. Se 17zubem motrka na 6tku rychlost již jen ztrácela a to i na rovině...

Maximálka? Ve dvou, s tankvakem a kufrem 160 km/h - jak už jsem psal, kopec nekopec... tedy, ehm:  když mám dost času dostat se do příslušných otáček.  Tudíž stejně jako na 17ti zubu. Víc jsem zatím neměl příležitost zkoumat.

Spotřeba? Vyšší... zatím nevím o kolik, jelikož jsem ještě nedotankoval. Navíc jsem se téměř celou včerejší projížďku pral se silným protivětrem a na dálnici rukojeť plynu málem obmotal dvakrát kolem řidítek, jen aby to trochu jelo... ale půllitr, půllitr to bude určitě. Možná i necelý litr na sto...

Zklamání? Nikoli... vzhledem k tomu, že stylem jízdy jsem spíše "choprista", rozložení síly motoru mi takto vyhovuje. Jízda se stala klidnější, vyrovnanější a pohodlnější i pro můj batůžek, který mě po včerejší vyjížďce pochválil, že tak hezky se jí se mnou ještě nejelo... To potěší ;) .. a já jsem za své celkové sklidnění vlastně také rád...

malé ps: ...a když "náhodou" chci, stačí  vlastně za ten plyn jen pořádně vzít a o chvíli déle ho podržet ;)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Mít o kolečko, resp. o zub méně... vyletnici®svetu.cz 06. 06. 2011 - 18:13
RE(2x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... davidhavel 07. 06. 2011 - 13:59
RE(3x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... vyletnici®svetu.cz 07. 06. 2011 - 16:13
RE(4x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... davidhavel 09. 06. 2011 - 11:23
RE(5x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... vyletnici®svetu.cz 09. 06. 2011 - 19:56
RE: Mít o kolečko, resp. o zub méně... tenisak* 06. 06. 2011 - 21:16
RE(2x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... davidhavel 07. 06. 2011 - 14:00
RE(2x): Mít o kolečko, resp. o zub méně... vojtahavel 08. 06. 2011 - 16:02