Josefův deník aneb VW Golf II potřetí

31. prosinec 2012 | 09.28 |

2012

31. prosince 2012 - 277543 km - wapka, Bohužel mne okradla, ale auto zase na chvilku prokouklo.

DSC00427

23. prosince 2012 - 2774xx km - dnes jsem na čerstvém, rozbředlém sněhu málem neprojel jednu mírnou zatáčku a skoro jsem zaparkoval v autobusové zastávce... Když tu jsem šťastně minul, a neodrbal si podvozek ani o kamenný patníček, proletěl jsem příkopem a díky ruční brzdě jsem zastavil před plotem jedné ze zahrad... Ještě, že nikdo nikde nebyl, uff...

Nerovná cesta

Na fotce to tak hrozně nevypadá, ale měl jsem plné ruce (i nohy) práce... Tak ať v tom nadcházejícím novém roce máme vždy jen dobré cesty a šťastné konce! ;)

10. prosince 2012 - 277xxx km - startér se hýbe velice neochotně, pootočí se a zasekne. Okamžitě vypínám klíček a toto se opakuje třeba i dvacetkrát, než se pootočí motor o tolik, aby chytnul :( ... to teda zase byla investice. Navíc, dnes se opět rozsvítila i kontrolka dobíjení a ne a ne zhasnout. Sepisuji si plusy a mínusy provozování tohoto auta a když se odprostím od pohodlí a po-citů, auto je zralé na vrakoviště :(.

6. prosince 2012 - 276978 km - první celodenní a celonoční mrazy, problém dostat se do auta, startér začíná podivně chrčet a má tendence se zasekávat, dobíjení prosvicuje i při zvýšených otáčkách dokud se nezapne nějaký spotřebič. První sníh - auto je jen velmi těžko řiditelné, plave, hrabe, nedrží na silnici a na sebecitlivější brzdění reaguje smykem ; znovu začínají mlátit poloosy... Jezdím velmi, velmi opatrně a od ostatních udržuji více než předpisové odstupy, do sebemenšího, mírně zasněženého kopce se škrábu jen stěží. I kdyby "Pepa" vydržel sloužit opravdu ještě celý další rok, příští zimu s ním již jezdit opravdu nechci, zlatá FiestaDolití vody do ostřikovačů, 0,75 l chladicí kapaliny, 0,1 dcl bzrdové kapaliny.

2. prosince 2012 - 276784 km - oprava regulátoru - přeletování vrchního uhlíku a altík již zase běhá tak, jak má.

1. prosince 2012 - 276775 km - zdá se, že alternátor klekl již úplně, chjo :(

28. listopadu 2012 - dtto - včera odpoledne jsem sehnal startér, ale měnit ho po tmě jsem považoval za blbost. Vypůjčil jsem si tedy nářadí (startér drží na dvou dlouhých torxních šroubech a jednom třináctkovém) a na druhý den si vzal v práci volno. Ráno nemohu dospat a hned po rozednění se dávám do práce.  S patřičným nářadím jde práce od ruky. Auto si přizvednu za převodovku, abych se dostal snadno i na spodní šrouby. Odpojímí el. vedení a za chvilku je vysloužilý díl venku. Z venku i z venčí vypadá dosavadní startér lépe než ten, který na auto budu montovat, ale snad zdání klame.

Kdyz horsi je lepsi

Staronový díl očistím, nasadím, utáhnu, připojím kontakty a dojdu pro čerstvě dobitou baterii. Po nažhavení se za doprovodu líbivého zvuku startér rozbíhá a na druhý pokus i motor ;). Mám radost, zládl jsem to a sám! O pětistovku lehčí mohu zase vyrazit "do ulic". Když už jsem byl v tom pracovním nasazení, vyměnil jsem naftový filtr, což se překvapivě obešlo  bez odvzdušňování, jen si Golfín minutku zacvakal na velmi nízké otáčky. Poté jsem se rozhodl ještě pro dotažní ruční brzdy a kýžený efekt se dostavil ;) - Bohužel jen velmi krátkodobě :(. Přestože pedál je tvrdší než tomu bývalo, ruční brzda po pár zataženích už zase nebrzdí a to jsou lanovody dotažené na max... V nejlepším se má přestat, tak ještě promazat zámky, než přituhne, kliky dveří a ... zítra ráno do práce ;).  

26. listopadu 2012 - 276682 km - ráno jsem do práce neodjel. Tedy odjel, ale Fiestou. Startérem jsem cvakal snad pět minut, ale ani se nehnul. Použil jsem tedy "domlouvátko pro jemnou práci", ale ani to nepomohlo. Zdá se, že již definitivně dotočil.. Nový jsem na netu našel za 10tis!, neoriginální repliku za 3,5tis, repas za 2,3tis a v bazarové inzerci se pohybuje od 500 do 1tis vč. poštovného... Po návratu z práce měřím napětí na autobaterii (12,22 V) a auto se rozeběhlo na první otočení klíčku! O půl hodiny později jsem již ale opět nenastartoval. Baterii tedy vezmu domů na dobitý a objednám bazarový startér. Každopádně minimálně tento týden jezdím do práce vlakem.

25. listopadu 2012 - 276667 km - dofouknutí pneumatik (2,5 kPa), zajímavé je, že všechny ucházejí stejně :), ale co to? Nemohu nastartovat... že by klekla baterka? Ne, startér cvaká, ale nerozběhne se... je "přilepený". Asi na desátý pokus se rozeběhl, on i motor... ach jo :-? Ten den již běhá bez problémů.

24. listopadu 2012 - 276610 km - použití zimních pneumatik je zřejmě více než dostatečně kompenzováno mírnou změnou jízdního stylu, když dlouhodobá spotřeba opět klesla o 3 setiny na aktuálních 5.26 l / 100 km.

15. listopadu 2012 - 276360 km - aniž by šlo o návaznost na často vřískající klínový řemen, alternátor si už zase dělá co chce. Kontrolka NEdobíjení se během jízdy rozsvěcí jak ji zamane a někdy vydrží svítit i proklatě dlouho. Kontakty se zdají být v pohodě a řemen se točí o 107... Překvapivě z mrtvých vstalá baterie se zatím drží na jedničku, otázka je, jak ještě s tímhle problémem dlouho... Potřeboval bych, aby auto vydrželo bez investic ještě rok, jeden celý rok!

10. listopadu 2012 - 276097 km - auto podivně plave, zajedu tedy na pumpu a zjišťuji, že všechna kola utíkají. Každé za necelý týden o 0,2 kPa. Doufouknutí všech na 2,1 kPa, dolití 0,5 l chladicí směsi, kontrola oleje, wapka.

4. listopadu 2012 - 275777 km - výměna rezervy za plnohodnotné kolo, foukání pneumatik (všude 2,0)

1. listopadu 2012 - 275674 km - do práce odjíždím relativně pozdě a ... nějak mi to nejede. Pravé zadní kolo šmatlá po ráfku... Ach jo!! Nedávno Fiesta, teď Golf. Tři dny po přezutí na zimáky. Tak kde že je ta nikdy nepoužitá rezerva? Ještě, že jsem ji před lety dofouknul. Na dojížďáku vypadá Golfíno směšně :D

Dojížďák

28. října 2012 - 275530 km - výměna letních kol za zimní (průměrně 5 mm vzorek), která již s Golfínem zůstanou do jeho posledních dní... (když se zadaří 11/13). Švagr mi kontroluje zadní brzdy a zjišťujeme, že nebrzdí proto, že bubny jsou nadměrně vydřené...

25. října 2012 - 275412 km - zřejmě poslední pokles dlouhodbé spotřeby na 5,29 l / 100 km aneb zima se blíží...

21. října 2012 - 2753xx km - oprava osvětlení zadní RZ byla nečekaně komplikovaná - veškeré elektrické vedení přecházející z C sloupku do víka kufru byly přelámány a nebylo možné je propijit. Za vydatné pomoci švagra jsem tak musel rozebrat poměrně značnou část interiéru zadní části auta a vytáhnout dráty z C sloupku zpět do kufru. Zde jsme je prodloužili a natáhli zpět do víka kufru a zapojili. Následné znovu-zapojení osvětlení RZ bylo již bez problémů. Výměna levé zpátečkové žárovky.

Osvětlená RZ

DSC0039819. října 2012 - 275230 km - měl bych vyměnit olej, ale protože se obávám, že Golf v zimě stejně klekne, nechci zbytečně investovat. Místo výměny jsem tak provedl pouze kontrolu hladiny a zjistil, že je olej na minimu. Na 7,5tkm tak Gofíku proteče netěsnostmi a spálí ve válcích 1l oleje, tj. 1,33 dcl na 1000 km. To jde, na tak staré auto ;) Zároveň již dva roky odkapává vodní pumpa, tudíž jsem dolil 1,5 l chladicí směsi (zelený Cinol ředěný 1:1). Od Pařízka jsem dostal 80 Ah baterii, která se navzdory svému "mládí" jevila v horším stavu (před začátkem dobíjení 9,4 V!) než ta moje současná (72Ah). Při pulsním dobíjení se napětí vyšplhalo přes 15,5 V a poté kleslo na něco přes 14 V. Na nabíječce jsem nechal baterku 48h a přestože pořád signalizovala, že není dobitá (většinou prohlásí i slabou baterku po pár okamžicích za dobitou) jsem ji přepnul pouze na udržovací proud, kde byla dalších 24h. Dva dny jsem ji nechal odstát při pokojové teplotě a její napětí se ustálilo na 12,6 V. Dnes jsem ji namontoval do auta, tak uvidíme, jak se osvědčí v provozu. Vzhledem k velice nízkým počátečním hodnotám si od ní nic neslibuji a chtě nechtě tak pokukuji po nové za co nejméně peněz.

11. října 2012 - 2747xx km - v přední části výfuku je slyšitelná netěsnost nebo dirka...

6. října 2012 - 2745xx km - výměna žárovky PZ koncového světla, dobíjení baterie, PP tlumič vytekl... na mokré silnici je v zatáčkách auto velice špatně ovladatelné, na zimu a sníh se opravdu netěším...

14. září 2012 - 273850 km - sehnal jsem potřebné nářadí na dotažení vrchního uložení LP tlumiče, nicméně se to nepovedlo. Uložení je buď v háji a nejde již utáhnout a nebo to na konec ne-mlátí vůbec jen tlumič, ale "poloosy" mající nadstandardní vůle v homokinetických kloubech... tak jako tak je tato situace vzhledem k pracnosti a nemalým investicím neřešitelná.

27. srpna 2012 - 273306 km - další pokles dlohodobé průměrné spotřeby na 5,35 l / 100 km. Tlumič mlátí víc a víc a nedaří se mi sehnat nářadí na jeho utažení :(

11. srpna 2012 - 2727xx km - za vydatné Jančiny pomoci dostal Pepa nový "štětkyádní pololak". Původně jsem chtěl natřít i spodek auta, ale ten je v takovém stavu, že není natírat co to nemá již význam. Ruční brzda levého kola nefuguje vůbec, na pravé straně kolem přes klíč neotočím, ale auto ani tak neudrží. Rány ozývající se od LP kola způsobuje horní uložení tlumiče. Kontrola oleje, brzdové kapaliny, chladicí kapaliny (nutné dolít fridex), vzduchového filtru (nutné vyměnit). Pepíku... vydržme to spolu ještě rok a půl!

Štětkyáda

7. srpna 2012 - 272447 km upadl krycí plech levého předního brzdového kotouče, bouchání od LP kola přesto neustává... :-?. Další pokles průměrné, dlouhodobé spotřeby na 5,37 l / 100 km. Očištění kontaktů alternátoru, přeměření dobíjení - O.K.

13. července 2012 - 2712xx km - navzdory tomu, že je léto, noční teploty padly pod 10°C, což se projevilo na startovacím výkonu baterie - přestože jsem ji ani ne před týdnem dobíjel. Beru to jako další upozornění na to, že její dny jsou pomalu sečteny. Co mne mrzí ale víc je fakt, že nejspíš odchází alternátor. Investovat do nového ani repasovaného nepřichází v úvahu a novou baterii bych hned od počátku intenzivně likvidoval... :-?

7. července 2012 - 271101 km - dobíjení baterie, průměrná spotřeba 5,43 l / 100 km

25. června 2012 - 2705xx km - dolití vody do ostřikovačů, kontrola oleje, dofukování pneu, luxování, wapka - něco nehezky bouchá na levém předním kole...

11. června 2012 - 270000 km ;)

270tkm

8. června 2012 - 269874 km - pokles dlouhodobé průměrné sptřeby na 5,46l/100km

27. dubna 2012 - 269140 km - ruční brzda přestala už fungovat úplně, musím si tak vybírat kde zaparkuji... Zdánlivě bezdůvodně se během jízdy rozsvítila kontrolka NeDobíjení, ale po pár metrech zase zhasla. Alespoň že ty přední destičky si už konečně sedly (po 250 km) a úspěšně mi zasírají svým prachem ALU kola ;).

4. dubna 2012 - při včerejší výměně kol jsem omylem namontoval jeden šroub delší než ostatní. Poznal jsem to až při rozjezdu, kdy "cosi v zadním kole" ošklivě zacvakalo. Šroub jsem ihned vyměnil za správný, nicméně pozdě. Ruční brzda, která do té doby fungovala alespoň mírně, nyní nefunguje prakticky vůbec a o brzdě provozní mohu s úspěchem pochybovat. Cosi jsem evidetně v bubnu urval... Božínku, kde já ten dlouhý šroub vzal...

3. dubna 2012 - vloni jsem toho s Pepou nenajezdil mnoho (necelých 7tkm) a tak jsem jezdil pořád na zimních gumách. Ty přední tak dostali trochu zabrat a letošní zimu již z nich budou zadní. Abych bez problémů po následujcí dvě zimy dodržel legislativu (nejméně 4mm), letos jsem "na léto" nasadil hliníky. Zatímco jsem si hodinu hrál s výměnou kol a poslouchal v poklidu rádio, kapacita baterie klesla natolik, že poté jsem již nenastartoval. Voltmetr odhalil kritickou hranici stavu baterie určené k okamžitému dobytí: 12,28V. Baterie byla v autě od 17. března a za tu dobu jsem najel 300 km cca na 10ti cestách. Dobíjení je v pořádku. Vypadá to, že už je tak v háji, že s ní budou problémy i přes léto, pokud nezačnu jezdit denně.

Klidové napětí baterie

1. dubna 2012 - 268860 km - v kufru se mi již značně dlouho válí brzdové destičky, které by měly pasovat na Pepu. K jejich výměně nedocházelo proto, že jedinou výměnu brzdových desek, kterou jsem kdy dělal a tudíž ji znám, jsem prováděl na Škodovce. Tady je to přeci jen něco jiného, ale jak jsem okoukal, pokud by vše chodilo jak má, nic na tom není... Jenže ono nechodilo a vlastně ani po výměně zatím nechodí. Oproti Škodovce se na Golfu sundavá celý brzdič, abyste se mohli k destičkám dostat. Sundat samozřejmě nešel, protože nebyl sundaván evidentně mnoho let. Šrouby jsou imbusové, zarezlé a jejich hlavy vyhnilé. Problém řeší až švagr s vypůjčenou svářečkou, kdy se mu daří na vrchní ze šroubů navařit upravený klíč a i díky ohřátí materiálu šroub povoluje. Druhý šroub (spodní) jde už o poznání lépe. Každopádně sám bych nepovolil ani jeden. Válečky šly naštěstí zatlačit dobře, ale destičky jsme přesto museli vyklepat kladívkem. Přirezlé plíšky (sloužící nevím k čemu), které byly pod uchycením desky ve třmenu jsme museli jemně znásilnit kombinačkami a na své místo jsme je již nenapasovali. Vnější destička na řidičově kole vypadající ještě na podzim při zběžném pohledu slušně, vypadala následovně:

brzdova deska

Dobrý Apríl, že? A to už i ta její nástupkyně (nahoře) má něco za sebou...

Jelikož plovoucí třmen evidetně moc nepluje (a přitom vše chodí, tak by plouti měl), deska z druhé strany (Golf má tvarově každou destičku opravdu jinou!) měla dostatečnou výšku, aby byla ponechána. Orientačně si přeměřuji brzdový kotouč, abych se utvrdil v tom, že už mé také po sezóně (8,5 mm) a při kontrole brzdové hadice zjišťuji protrhání jejího vnějšího pláště. Skvělou účinnost levé přední brzdy dokresluje fakt, že horní uchycení tlumiče natolik neplní svoji funkci, že tento jde bez použití síly zvedat. Božínku, z Pepy se stává vrak ještě větším tempem, než jsem vůbec tušil...

Druhá strana brzd (pravá) se neřešila, jelikož tam desky evidentně kdosi kdysi měnil a tak svojí tloušťkou odpovídají těm nynějším na levé straně. I brzdový kotouč je na tom o milimetr lépe než levý soused.

Když už jsem měl auto na heveru, zkontroloval jsem si i podlahu, která se vepředu u spolujezdce kamsi přes zimu poděla a u řidiče je to ještě horší. Místy ji tvoří již jen koberec. Levý práh se také otevřel jak konzerva od rybiček téměř po celé délce. 

Z vodní pumpy neustále ukapává chladicí směs, převodovka a olejová vana na tom s těsností také nejsou nejlépe, stejně jako na podzim dotahované ventilové víko. Nedávno měněné čepy řízení již stihly zreznout a na levé straně je u převodky řízení na dvou místech roztržená manžeta. Chybí jedno gumové oko držící výfuk.

Nebýt toho motoru a s ním souvisejících nákladů na provoz, nápadně mi Pepa začíná přípomínat svými podvozkovými kvalitami Pomeranč, což byl největší vrak, s jakým jsem kdy jezdil...  Ono víc než čtvrt století je pro auto opravdu hodně, navíc pro auto, o které se nikdo nikdy dvakrát moc nestaral... a já už to teď dohánět nebudu.

Test brzd odhalil smykem brzdící pouze pravé přední kolo, tak uvidíme, zda si desky vlevo sednou a nebo to bude jako se zadními paknami, kde jsou všechny součásti brzd vyměněné, dvěma lidmi dvakrát složené a zadek (ruční brzda) stejně nebrzdí :-?

25. března 2012 - 2688xx km - po více než čtvrt roce vyrážím s Pepou na wapku, zbavit ho vší té soli...

Pepa wap

10. března 2012 - švára mi našel spojkovou sadu, která patří k mému motoru... cena mě opravdu nepotěšila... (odkaz). Až nastane okamžik, kdy dosavadní spojka doslouží, budu se hodně rozmýšlet, zda tolik peněz investovat či se s Pepou rozloučit... Také mi švagr ukázal zajímavou aleternativu investice k vysloužilé autobaterii... moc pěkná věcička, jen bychom nesměli být v Čechách, abych se solární panel nebál nechat za čelním sklem... (odkaz)

25. února 2012 - 268320 km - oprava LP a LZ blinkru (v obou vadná kostra).

7. února 2012 - 268148 km - chtělo se mi napsat nechval dne před večerem, ale sedělo by spíše nechval studené starty před ránem... dnes jsem nenastartoval. Tuším že poprvé za tu dobu, co Pepu mám... Neúnosně dlouhé, opakující se žhavení vyšťavilo baterii natolik, že na startér již nezbyla téměř žádná síla. Starého diesla jsem tak chtě nechtě pouštěl z kopce po zasněžené cestě. Na pětku a poté na čtyřku.  Na čtvrtý pokus konečně blafnul... Ó jak já se bál o ty již tolikrát vzpomínané rozvody... Budiž mi útěchou, že včera nenastartoval kamarád o polovinu mladší Octavii a ve městě jsem zahléld otcovo služební auto, které táhli na laně ...

Slaneček Golf

4. února 2012 - 268076 km - mrzne až praští, -15´C přes noc není výjimkou. Baterku si nosím do auta před každým výjezdem (jezdím tak jednou za týden) a po návratu ji zase vracím. Dobíjet nepotřebuje, ale mrazy by nepřežila. Nastartuji vždy na poprvé, ale je to jak přecházet z Trabanta na Wartburga a odtud dále na Škodovku s vynechávajícím válcem k modernímu čtyřtaktnímu vozu.. Ale což, hlavně že tak letitý šroubožrout je vůbec ochotný se rozeběhnout a dále spolehlivě sloužit. Nicméně - máme tu závadu, která se objevila už před?-loňskou zimu a to kapající vodní pumpu. Kape, dokud se nepřidá plyn, pak doslova teče... Fridex v expanzce znatelně ubyl a tak jsem doléval 2,5l. Jediné štěstí je, že po zahřátí agregátu se únik kapaliny zastavuje... Asi znovu zkusím vytěsňovací prášek na chladiče. Měnit vodní pumpu se mi opradu nechce, "musel" bych tak měnit i celé rozvody, navíc demnotvat i vstřikovací čerpadlo a to mě můžou leda tak milovat! (viz.: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=117&t=194421). Vyměnit rozvody by bylo sice více než vhodné, ale vzhledem ke stáří vozu a zejména finanční situaci, ee... žádné zbytné investice! 

ilustrační foto

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Josefův deník aneb VW Golf II potřetí vojtahavel 25. 10. 2012 - 08:49
RE(2x): Josefův deník aneb VW Golf II potřetí davidhavel 25. 10. 2012 - 09:58
RE: Josefův deník aneb VW Golf II potřetí vojtahavel 02. 11. 2012 - 11:30
RE(2x): Josefův deník aneb VW Golf II potřetí davidhavel 02. 11. 2012 - 11:47
RE: Josefův deník aneb VW Golf II potřetí pneumatiky 17. 12. 2012 - 13:46