Spotřeba motoru AZL 2.0 MPi-Škoda Fábia combi LPG

31. červenec 2016 | 19.55 |

 30. 4. 2016 - potvrzeno, maximální bezproblémový dojezd, v klidu, na dálku, v rámci jedné LPG nádrže je neoslnivých 380 km.

sspotřeba
Dá se docílit i 5,3/100 km, při dobré cestě dokonce rekordních 4,6/100 km...tedy budíkových...

Dvoulitrový motor, sakra! Samozřejmě jsem si ještě před koupí Fóbie s tímto motorem našel několik recenzí, abych zjistil, za kolik se s ním jezdí. čísla mne vcelku mile překvapila, mluvila často o 6, reálněji o 8 litrech na 100 km, tedy když se jezdí v klidu, kolem 12l při sportovní jízdě. Přičtu-li 10% navýšení spotřeby LPG oproti benzínu, které je proklamované všemi prodejci, pořád budu na velmi zajímavé částce za 1 km jízdy. řekněme tedy v průměru 10l*17Kč=1,70 za kilometr, maximálně!. S prostorově zcela nevyhovující Fiestou jsme měli dlouhodobý průměr 6,55/100 km při ceně 36 Kč za litr naturalu, tedy 2,40/km! úspora 80 haléřů na každém jednom kilometru za nesrovnatelně vhodnější vůz zní jednoznačně v prospěch koupě. čistě teoreticky by se za nějakých 120tis km mělo auto zaplatit oproti Fiestě samo :). Samozřejmě ale počítám s mnohem nižší než 10l spotřebou, jelikož jsem přeci zodpovědný otec od rodiny :P. Prvotní propočet spotřeby po vyjetí první nádrže mi vyšel následovně:

Po vyjetí LPG ponechaného v nádrži bazaristy jsem zajel dotankovat plnou a zjistil jsem, že rezervu hlásí LPG proklatě brzy, proti skutečnému stavu. Dotankoval jsem do plna hrdla i nádrž na benzin a jezdil. Jezdil jsem čtrnáct dní (do práce a z práce) a pak za velmi podobných teplot (kvůli roztažnosti PHM) dotankoval u stejné čerpací stanice, ze stejných stojanů.

Najel jsem 353 km, při průměrné délce trasy 13 km. Projezdil jsem sumárně 29 litrů PHM za 617Kč, z toho 6,5 litrů benzinu  za 232Kč (35,70) a 22,5 litru plynu za 365Kč (16,20). 

Průměrná reálná spotřeba při teplotách pohybujících se ráno kolem 10 a odpoledne kolem 27´C: 8,21 litru/100 km (podle počítače však o 1,7 litru méně! tedy 6,5 l/100 km). Průměrná cena za 1km v PHM: 1,75 Kč.

Jsem tedy na svých hraničních propočtech, tudíž vlastně zklamán, jelikož jsem jezdil fakt s lehkou nohou, rovinatým terénem a většinou sám.

Suma sumárum jsem na ceně zcela srovnatelné  za 1 km naftového auta stejné kategorie...

Naftové auto by do budoucna bylo jednodušší (nemusí na dvoje emise, nechybí mu rezerva, nejezdí do specializovaných servisů, nemusí každoročně na revize, dá se s ním kdekoli zaparkovat) a náklady na provoz by byly při nejhorším stejné, upřímně: byly by nižší (zejména v zimě kdy krátké trasy bude naše Fábie jezdit výhradně na benzin se spotřebou nad 10 litrů; i povinné ručení by bylo za 1.9 levnější). 

Našli se lidé, kteří mi říkali, ať si koupím nafťáka, ale já to tak nějak v duchu hesla "raději si to poseru sám podle sebe než podle někoho jiného" chtěl takto. Nevěděl jsem, jak "vyčůraně" funguje sekvenční vstřikování plynu. Hold další zkušenost, mám co jsem chtěl, tak na to nebudu "pro nic za nic" nadávat. To jen tak, abych věděl pro příště..

PS: při dlouhých trasách si nafťák může jít se svými 5l/100 stejně trhnout! :D


Najeto 1600 km od posledního tankování. Benzinu, samozřejmě :D. Od té doby zmizela půlka nádrže - tedy té benzinové :). Znamená to, že při provozu auta v současném režimu (teplo, sem tam výlet) činí spotřeba benzinu 1,66 l / 100 km. Jelikož prozatím tankuji pouze LPG, náklady na 1 km jízdy pomalu klesají, aktuálně vycházejí co do PHM na 1,66 Kč. O trochu lepší čísla, než posledně ;). Bohužel dle Murphyho zákonů je druhá půlka nádrže menší :-? 


10. srpna 2014 - do Prahy a zpět, přes kopečky, pohodovou rodinnou jízdou 2x110 km se zapnutou klimatizací, počítačová spotřeba 6,00 l / 100 km.


1. září 2014 - první dotankování benzinu, po 2.800 km! :D, spotřeba benzinu tedy vyšla na luxusních 1,60 litru/100 km ;) To v zimě, bez výletění, to bude zcela o jiných číslech :-?


4. září 2014 - mikrodovolenka napříč kopečky Vysočiny a zpět s 85 % zatížením auta, využitím spíše horších než lepších silnic při reálné spotřebě (plná nádrž - plná nádrž) 7,77 l LPG/100 km.


30. října 2014 - po přezutí na zimní gumy se spotřeba zvýšila v průměru o nějakých 7dcl, což v kombinace s poklesem teplot vede k průměrné spotřebě atakující reálných 9l/100 km. Bohužel díky cestám zejména na krátké trasy většinou v BA95... 


15. listopadu 2014 - ONO TO PATRNě PAPá PřI PROVOZU NA LPG I BENZIN!

- venkovní teploty kolem 13´C, takže žádná zima. Auto přezuto na zimáky, které jsou vpředu o trošku širší (tzn. oba páry totožné ) než používaná letní kola a mají vyšší vzorek, tudíž zřejmě i vyšší valivý odpor. Byly vyměněna svíčky, lambda sonda a všechny filtry. 

Tankuji plnou nádrž jak LPG tak BA95. Do auta sedám já a bratr, díky plným nádržím řekněme, že je auto zatížené z 1/2. Jedeme na dlouhý výlet - 600 km po okreskách. Při dodržování rychlostních limitů se spotřeba dle palubáku ustálí lehce pod 6 litry. Plyn beru po 420 km a do nádrže se vejde 32,32 litru, takže nějakých 100 km bych měl ještě najet, tzn. při počítačové spotřebě pod 6 litrů se dá teoreticky dojet na LPG 500 km. Dobré si zapamatovat.

Na konci cesty píše palubák luxusní průměr 5,5 litru/100 km za celou cestu ; ostatně na méně se rozumně nedokáži ani dostat.

Jenže ouha! Radost netrvala dlouho.

Tušíte správně, trvá pouze do dotankování na stejné čerpací stanici, ze stejných stojanů za shodných teplotních podmínek opět do plných nádrží, do kterých se vejde víc, než bych chtěl, hlavně tedy benzínu....

Na 609 km jetých téměř v kuse auto spotřebovalo 43,93 litru LPG a 4,62 litru BA 95!

Pokud BA někde neodkapává, je zřejmě řJ nastavena tak, aby "přimazávala ventily" benzinem i při provozu na LPG, jelikož na BA jsem najel maximálně 10 km. Jednoduchým výpočtem jsem došel k číslu 0,75 l BA / 100 km, což bude odpovídat nějakému +- 0,6 l BA95 na samotné přimazávání.

Nic dramatického? Jak se to vezme, je to další "dvacka" v nákladech na PHM na každých 100 km, což není vůbec málo. Dvacet haléřů "navíc" každý jeden kilometr...

Reálná spotřeba LPG vyšla o 0,1 litru lépe než jsem dle dosavadních zkušeností s odchylkou palubáku očekával, tedy 7,21 litru/100 km.

Sečteno a podtrženo auto NA DáLKU spotřebovává s poloviční zátěží 7,97 litru PHM/100 km, což je poměrně dramatický rozdíl od proklamovaných 5,5 litru (:D) zaznamenaných palubním počítačem.

Vyjádřeno v penězích 1 km takovéhoto (bohužel výjimečného) provozu stojí při současných cenách 1,40 Kč (litr LPG 15,85 Kč ; litr BA95 34,50 Kč)... peníze, za které mi dokázal svého času jezditjedině starý Golf 1.6 TD... jsem potěšen! V případě dlouhých tras mé plánované propočty vycházejí ;)

Teď už jen zbývá zjistit, jaká čísla budou vycházet v mrazech při courání výhradně do města a zpět... to bude asi jiná hitparáda.


Jsem tu s prvními čísly o "zimní" spotřebě.

Sledované období je od půlky listopadu do "konce" ledna, kdy jsme za tuto dobu jsme najezdili 2tkm, z čehož 1/4 tzv. "na dálku" při cestách 50-100 km, zbytek couračky v rozmezí 5-20 km.

Na 1993 km jsme spotřebovali 170,68 l PHM   => spotřeba fajnových 8,56 l / 100 km! (v poměru 2,1 l BA95 k 6,46 l LPG) ; 1 km tak vyšel na 1,59 Kč ;)

Tankování

Aktuálné palubní počítač proti reálné spotřeba ukazuje méně o 1,86 litru. Je tedy zřejmé (a asi i jasné), že čím více se spotřebovává BA95 v poměru proti LPG, tím jsou uváděná čísla přesnější.


 3. dubna 2015 - podle toho, co se děje za oknem zima teprve začala, ale kalendářně ji máme zdárně za sebou. Druhá čísla vvyšla následovně:

Na následujících 1431 km činila spotřeba 115,59 l "mixu"  = zajímavý v kontextu téměř výhradně krátkých tras je pokles průměrné spotřeby na 8,07 / 100 km ( - 0,49!)  a to v poměru 2,18 BA95 (+ 0,08) k 5,89 LPG ( - 0,57) ; 1 km tak nyní vyšel na 1,72 Kč ( + 0,13 Kč). Při rozdílu cen PHM + 1,- Kč na litru "mixu" by de-facto 1 km  vyšel na 1,64 Kč,  tudíž by šlo o zcela zanedbatelný rozdíl 0,05 Kč.

Finální zimní průměr tedy vyšel následovně: 

spotřeba: 8,32 l "mixu" v poměru 2,14 benzinu / 6,18 LPG ; 1 km vyšel na 1,66 Kč ; spokojenost ;)


Díky aktuální cenám a tomu, že s autem jezdí hlavně žena, šla cena za kilometr oproti létu dolů a to paradoxně navzdory vyšší spotřebě samotného benzinu ; stejně tak průměrná spotřeba za zimu klesla, když celkový dosavadní průměr za dobu co Fábii máme je 8,55/100 za cenu PHM 1,71 za km. 

Oůů jupi jéééé, stejně je to pálka, když člověk dotankovává 70 litrů :D


 28. července 2015 - rodinná dovolená na Šumav-u-ě, najeto 1200 km,spotřeba dle palubního počítače v průměru 6 l / 100 km, v reálu 8,04 LPG/100 km (benzin jsem netankoval) resp. při návratu domů 7,62 LPG při palubním počítači 5,5 litru. Průměrná cena LPG 13,80 Kč, tudíž cena za 1km vyšla luxusních 1,11 Kč!


10.9.2015 - budíkový dlouhodobý průměr lehce poskočil na 6,7 l / 100 km ; reálná spotřeba 8,61 "mixu" při ceně 1,59 Kč/km


11.10.2015 - budíkový dlouhodobý průměr opět poporostl o další desetinu na 6,8/100 km, reálná spotřeba 8,73 "mixu" při průměrné dlouhodobé ceně PHM 18,25 Kč za litr, náklady za km zůstávají na 1,59 Kč.


14.11.2015 - ještě před nazutím zimních pneumatik počítačová spotřeba vyskočila na rekordních 7,0/100 km, po jejich nazutí šplhá dál, aktuálně činí 7,1/100 km, dosavadní průměrná reálná spotřeba po vyjetí obou nádrží (zbývající dojezd na benzin 60 km, na LPG najeto 400 km od tankování do plné) zůstává prozatím na 8,73 "mixu"/100 km při průměrné dlouhodbé ceně PHM 18,13 Kč za litr, náklady na km jízdy se tak dostaly na své dosavadní minimum 1,58 Kč.


19. 12. 2015 - jezdíme čím dál méně delších tras, zvyšuje se tak nejen spotřeba BA95 ale i spotřeba celkově. Počítačově aktuálních 7,2/100 km odpovídá reálnému dlouhodobému průměru 8,78 mixu/100 km, což jen díky stále klesajícím cenám PHM (17,93 Kč za litr mixu) odpovídá dosavadní 1,57 Kč na km.


10. 1. 2016 - spotřeba dle palubního PC zase poskočila o další setinu na 7,3 / 100 km ; dlouhodý reál povylezl dokonce o setiny dvě na 8,80 mixu / 100 km. Jen díky stále klesající ceně 17,86 Kč za litr zůstává cena 1,57 Kč/ km stejná.


9. 4. 2016 - účet za loňskou zimu zní následovně:  počítač se došplhal na rekordních 7,8 / 100 km ; dlouhodobý skutečný průměr spotřeby tak povyskočil na 8,96 mixu / 100 km, pričemž "test" od plných do plných nádrží šokoval podstatně více - aktuální reálná spotřeba je 11,17 l / 100 km a to navíc ve zcela nevyhovujícím poměru 7,07 litrů plynu + 4,1 litru benzinu na 100 km. Z dlouhodobého hlediska navzdory tomu došlo k dalšímu poklesu ceny litru "mixu" na 17,70 Kč, ale to jen díky luxusní ceně LPG (11,10 Kč ) a přijatelné ceně BA95 (26,90 Kč). Kilometr jízdy v náklaech na PHM již ale dosáhl v prosinci a  lednu svého minima (1,57 Kč), akuálně vychází v dlouhodobém průměru na 1,59 Kč, pričemž v realitě posledního měření se jedná o částku 1,90 Kč za  km a to jen díky současným cenám. Na popojíždění to prostě děsně žere... :(  


17. 4. 2016 - jarní spotřeba od plné do plné vyšla podstatně lépe než výše vypočítaná zimní: 8,52/100 km není ani krásných ani hrozných, ale poměr 7,66 LPG ku 0,85 BA95 se mi líbí moc ;)  Důvod je ale jasný, manželka přestala popojíždět kolem domu a já jezdil autem do práce...


23. 4. 2016 - Morava na otočku ve dvou, 605 km, spotřeba dle PC: 5,8 litru, reál 8,44 mixu/100 km, rozdíl + 2,64!, poměr: 7,83 LPG k 0,6 BA95/100 km ; náklady 1,11 Kč/km (pro porovnání viz. 15.11.2014)


 30. 4. 2016 - potvrzeno, maximální bezproblémový dojezd, v klidu, na dálku, v rámci jedné LPG nádrže je neoslnivých 380 km.


30.7. 2016 - nějak moc to papá.. dal jsem si ze 3/4 sám v autě 500 km okruh Děčín-Doksy-Neveklov-Děčín-Doksy-Děčín a spotřeba vyšla na 9,6 l LPG/100 km. (budíkově 6,6! tj. celé tři litry rozdíl!!!). Sice jsem jel pořád se zapnutou klimatizací na maximální výkon, ale rozhodně ne žádnou divočinu... :( ; přestávám se divit, že Janča, která jezdí jen velmi krátké trasy docílila dlouhodobé budíkové spoteřeby 8,3.. alespoň že cena LPG zůstává luxusní...


30. 9. 2016 - za poslední dva měsíce mi opakovaně vyšla spotřeba vypočtená mezi tankováním vyšla na 10 l LPG + 1,5 BA 95 / 100 km...tedy více, než za loňskou zimu! Dlouhodobý budíkový průměr se pohybuje mezi 7,7 a 7,8, odchylka 3,7/100 km je už pořádný skok k realitě.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší