Jak to všechno začalo

16. leden 2008 | 16.20 |

Na Moravě, odkud pocházím, jsem měl super prarodiče - budiž jim země lehká - a děda mě zhruba v mých deseti letech začal pouštět za řidítka svémo Pionýra - Jawa 50 typ 20. Samozřejmě sedával za mnou a já se jen tak držel řidítek, ale už tenkrát se mi velice líbilo, že se řítíme mnohonásobně vyšší rychlostí, než je reálné dosáhovat trvale na kole. Prázdniny co prázdniny mě děda učil víc a víc, postupně se pravá ruka přesouvala k plynu, levá ke spojce, pravá noha na brzdu a levá k řadičce, až jsem byl schopen jezdit sám, ale jak už to bývý, správná, starostlivá, babička to necthěla dovolit a tak se jezdívalo tajně po polích a lesích :)

Narodil jsem se v září a tudíž mi logicky po jedněch prázdninách bylo čtrnáct. Ve škole jsem měl kamaráda, který byl o rok starší a jezdil na Simsonu. U něj sem zúročil to, co mě naučil děda a dopilovával jsem to k "dokonalosti". Také jsem začal spořit korunku ke korunce do skleněné lahve od jakéhosi alkoholu, abych si jednou mohl od dotyčného Simsona koupit. Trvalo to děsně dlouho, než jsem naspořil 1500,- korun, což bylo o něco víc, než polovina požadované sumy na Simson(a) S51 electronic(a) - bez papírů, kterého mi kamarád nabízel.

Pak jednoho dne v prosinci, mě rodiče nachytali jak jezdím tajně na moto pod sídlištěm na školním hřišti... Jedu si jedu kolečko a najednou předemnou postavy... oou... přibrzdím a oni jsou to moji rodiče... dojedu až k nim a čekám řev a facky z obou stran, ale místo toho mi řekli, tak ukaž, co umíš... Nervozně, ale správně jsem se rozjel, přeřadil, objel kolečko, zastavil a pak se ozvalo, "hezký, ať jsi za hodinu doma"...

Netrvalo dlouho a máma mi tajně, aby táta nevěděl, přidala chybějících 1300,-, které jsem potřeboval na toho Simsona, kterému nechodilo zapalování a chybělo koleno výfuku.

Jeli jsme pro něj s taťkou, který si myslel, že stojí 1500,- tak nebyl proti koupi už proto, že jsem byl mírně zmanipulován více méně mamčou, k tomu, že když už mi teda tu motorku dovolí, tak mu ji občas budu půjčovat na to, aby si dojel na zahradu, kterou máme 5km do kopce od našeho bydliště. No, co naplat :) "Rád" jsem souhlasil a nadšeně jsem si Sifona na vozíku dovezl domů a začal shánět ono zpropadené výfukové koleno. Cca po měsíci se to povedlo, za pro mě nekřesťanských necelých 500,- a následovalo odtlačení motorky na druhou stranu obce, kde jsem bydlel, protože tam bydlel člověk, který byl schopný mi moto rozpohybovat.

Trvalo mu to neskutečně dlouhých 14 dní, než se k tomu dostal, ale pak, za půl hodiny, moje první motorka začala vrčet, já namontoval falešnou spz, kterou jsem měl doma již dávno vyrobenou a začalo se jezdit... :)

O prázdninách, které jsem trávil opět u dědy a babičky, jsem již mohl vyjíždět na pionýru sám. Zábavná byla zejména příhoda, kdy mi došel benzin, a děda mi řekl, ať si ho naleju z kanystru, že je v garáži skoro plný a já mu odpověděl, že mi došel benzin právě v tom kanystru :).. nedokázal jsem se od motorky odlepit a když jsem zrovna nejezdil, tak jsem se v ní šťoural. Na konci srpna jsem si pincka vezl na vozíku za autem domů.

Simsonu pořád zlobilo zapalování, tak jsem se rozhodl ho po dílech rozprodat a vydělal jsem na tom cca 6500,-. Pionýra jsem s tátou na zahradě rozebrali téměř do posledního šroubku a z jeho tovární zelené přešel do krásně červené. Přední krycí plechy na kolena spolu s hlavním světlometem zase do zářivě bíle... byl prostě krásný :)

Hned po narozeninách jsem si udělal řidičák na malé motorky a na pionýru jsem jezdil v létě, v zimě, více jak dva roky a jediné co na něm kdy zlobilo, byly tzv. studeňáky na cívkách, které (ne)vyráběly proud pro světla. Náprava byla jednoduchá, stačilo přeletovat. Taky jsem výhodně koupil Jawu 50 typ 23 - Mustang, která nejezdila, vyměnil jsem svíčku, karbec a frčela... pořádně jsem se na ní vyblbl v terénu a pak ji prodal tátovi, který jí podrobil detailní rekonstrukci a má z ní doteď Mustanga, který vypadá jako by vyjel z výroby. Pokud by někdo měl zájem, je k mání... foto

v sedmnácti jsem dostal od druhého dědy svoje první auto, Škoda 100L a tak šel pionýr do světa, za 3500,- a tím začala éra aut a na moto jsem se svezl až ve 20 letech a to na Jawe 250 mého tehdejšího "tchána" kdy jsme se s jeho dcerou hned při druhé vyjížďce vybourali... Znáte to, zatáčka, v ní písek, trošku vyšší, než ta správná rychlost a ke všemu přítelkyně se naklání na tu špatnou stranu... a už to bylo...

Pak jsem si ji už (radši) nepůjčoval. Né, že bych se začal bát motorek, i když svým způsobem se jich bojím doteď, což je vlastně jeden z důvodů, proč na nich jezdím, že mě baví ovládat a krotit to stádo koní na kterém sedíte, ale nechtěl jsem někomu motorku zase pokrřtít.

Hned jak jsem začal vydělávat (po základní vojenské službě, kde jsem fungoval jako radista), uzavřel jsem si "stavební" spoření s Liškou a přes leckdy nemalé finanční problémy měsíc co měsíc poctivě ukládal tisícikorunu na své konto. Na postel jsem si vylepil obrázek mého tehdejšího snu - MZ 251 ETZ a tubulku, kde jsem viděl, jak mi přibývají penízky navíc ještě mimo toto spoření a tím se mi moto blíží a blíží..., ale osud tomu chtěl jinak... Přišla možnost osamostatnit se, takže peníze co byly bokem padly na pračku :-) Pak jsem koupil další Škodovku (jiné auto ani v plánu nemám) a na moto jsem postupně zapomínal..

Takhle to bylo až do mých 24, dokud mi kamarád nepůjčil jeho Suzuki GS 500 E a já se znovu pobláznil do jízdy na dvou kolech, do té akcelerace, kterou žádné auto nemá, do té dravosti, adrenalinu, zvuku větru který nemilosrdně rozrážíte svým tělem... a bylo rozhodnuto.. až dospořím, koupím motorku, přesně tuhle tu!

Ale jak už to bývá, rozhodnutí která jsou rok stará se několikrát přehodnotí a čím víc se blížil termín výplaty "stavebka", vybíral jsem a vybíral i z jiných motorek, nechal si radit od přátel a známých, četl internetová fóra... až jsem se rozhodovla mezi třemi motorkami, tj. Suzuki GS 500 E, Kawasaki ER-5 a Honda CB 500. Všechny se mi moc líbily, cena podobná, dlouho jsem nevěděl pro který typ se rozhodnout, tak jsem si prostudoval ještě recenze (GS 500, ER-5, CB 500) a nakonec si udělal srovnávací tabulku a vybral "zlatou střední cestu"... viz. moje srovnávací tabulka výše uvedených motorek. Tak co, jak byste po prostudování obrázků, recenzí a tabulky volily vy?

PS: zapoměl jsem na to, že mi táta kdysi půjčil babetu, abych se jako projel a ukázal mu jak mi to jde, když u dědy jezdím na tom pionyru a já s ní zahučel při poslední otočce, po pár bezproblémových kolečkách, z takového srázu rovnou pod silnici a zastavil se až betovnový obrubník, čímž jsem totálně zdeformoval ráfek předního kola... ani si nepamatuju, jestli táta řádil, takže asi moc ne, ale já si připadal rozhodně jako hovado :( a bebeta šla za nedlouho do frcu...


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jak to všechno začalo vojta* 15. 01. 2008 - 20:26
RE: Jak to všechno začalo davidhavel 16. 01. 2008 - 16:22
RE: Jak to všechno začalo cestovatelka* 21. 06. 2008 - 18:23
RE(2x): Jak to všechno začalo davidhavel 22. 06. 2008 - 09:40
RE(3x): Jak to všechno začalo cestovatelka* 22. 06. 2008 - 10:35
RE(4x): Jak to všechno začalo davidhavel 22. 06. 2008 - 12:41
RE(5x): Jak to všechno začalo cestovatelka* 22. 06. 2008 - 12:48