LPG servis-y

29. červenec 2015 | 23.00 |

Prakticky od pořízení auta bojuji se stejnými problémy - rozsvěcející se kontrolka "emisí", nekorektní přepínání z BA na LPG u teplého motoru a výjimečně i vypnutí LPG při zvýšené zátěži (hlavně při relativně nízkém stavu paliva v nádrži). 

Tyto problémy jsme řešil výměnou svíček, filtrů, nakonec i lambda sondy a následně návštěvou autorizovaných servisů LPG pro značku ZAVOLI

Nejblíže mému bydlišti je servis v Dubí u Teplic. Zde jsem byl chvíli po pořízení auta v rámci revize LPG a s výše uvedenými problémy.

Závadu s přepínám údajně vyřešili tím, že byl ucpaný "hrubý" filtr, který vyměnili, diagnostika ŘJ LPG prý žádnou chybu nehlásí, tlak reduktoru je v pořádku, lambda prý ale nereguluje (před výměnou), takže není dál co řešit, jen zaplatit 1tis Kč. 

Po tomto servise nejen že LPG stále vypadávalo u teplého motoru při prvotním přepnutí, ale právě v tuto dobu se LPG začalo vypínat i při vyšší zátěži motoru (jízda do kopce, předjíždění), což se dříve nedělo.

Z pochopitelných důvodů jsem se tak do tohoto servisu nechtěl vrátit.

Po výměně lambda sondy se sice zázrak nekonal, ale chyby nebyly tak časté, tedy... DOČASNĚ. 

Již po 5tkm se opět rozvěcuje a výjimečně i samovolně zhasíná "grilované kuře" ; provoz auta naštěstí zůstává více-méně korektní, ale to, že lambda zlobí, mne nepřestává s---- mrzet.

Nerad bych ji měnil záhy znovu. 


Strakonice

Se stejnými závadami jsem tedy nyní navštivil dle webu solidně vyhlížející LPG servis ve Strakonicích. Zde mi sdělili, že ŘJ plynu nemohla být (v Dubí) zřejmě nikdy testována, jelikož byla originálně uzavřena... ooou! 

Strakoničáci provedli diagnostiku ŘJ auta, ŘJ plynu, tu upravili a s autem vyjeli provést test do provozu. Důvod, pro který jsem si zejména tento servis vybral - auta skutečně testují :), nejen s počítačem na koleni v rámci dílny :-?. 

Po pěti minutách mi auto vrací s tím, že v něm není VŮBEC ŽÁDNÝ PLYN, že nejde takto testovat, ať zajedu dotankovat. Mé argumentaci, že k problémům dochází zejména při relativně málo zaplněné nádrži a  že plynu je tam minimálně na 100 km, nikdo nevěřil a takto se s uvedeným problémem dále nikdo nezabýval... oooou!.. tady bude něco špatně :(.
Auto jsem dovezl zpět plně dotankované s třiceti litry! nového plynu v nádrži (nádrž na 51 litrů)....

Začali další, co do poslechu motoru relativně kruté testy, jak na dílně, tak v provozu. Testy vedly k tomu, že o hodinu později mi řekli, že mám vadný reduktor, že neudrží tlak. Po vychladnutí motoru (a obědové pauze) reduktor vyměnili za jiný, repasovaný s cenovkou 2tis Kč. To už jsem byl v servise 4 hodiny...

Závada ale přetrvala, resp. potíže s LPG se ještě znásobily do té míry, že LPG vypadávalo i bez zatížení jízdou - tj. na volnoběh, po opakovaném sešlápnutí plynu a zejména pak při každém rozjezdu, jakož i při běžné, klidné jízdě. 

Než motor vychladl tak, aby namontovali zpět můj reduktor, provedli stejným způsobem "kontrolu" multiventilu pod nádrží. Závada na LPG v takovém rozsahu, jakou servis způsobil, i poté přetrvávala.

6 hodin v servisu, většina dovolenkového dne v ..... pryč.
LPG diatnostika

Následovaly další zásahy do ŘJ LPG a další testy jak na dílně tak v provozu, ale bez výsledku. 

Poté mi bylo sděleno, že už to mají! Uff... :) Je zmáčklá přívodní trubka LPG kdesi za motorem! ... :-?

No, nechce se mi věřit tomu, že proto by to auto zlobilo ještě víc než kdy předtím, leda, že by tu trubku zmáčkli oni...#!

Trubku vyměnili s tím, že auto již zcela určitě bude fungovat bezchybně, ale bohužel ani nyní se tak nestalo...

Blíží se konec pracovní doby, auta, co přijela po mně (byl jsem první zákazník toho dne) a vypadala tragičtěji už odjela, počet mechaniků na pracovišti se snížil na polovinu a počet těch, co se mi šťourají v autě naopak vzrostl na dvojnásobek. 

ŘJ prý žádnou chybovou hlášku nevykazuje, přesto tlak paliva náhle zmizí. Určitě za to může můj reduktor (nebo možná jen čidlo?!) a pokles tlaku u repasu byl snad zapříčiněn onou zmáčknutou trubkou a tak nebýt toho, že již je hodinu po pracovní době, opět by následovalo "kolečko" s pokusem o výměnu reduktoru za repasovaný, který své kvality nemohl takto prokázat.

Dále se "servisáci" zabývají myšlenkou na vadnou ŘJ, kterou však prý nemají možnost otestovat vůbec, tedy pokusně vyměnit, jelikož systém LPG v našem vozu je starý a tyto ŘJ se nedají již sehnat, stejně tak jako příslušné kabelové svazky ani u výrobce v Itálii. 

Na parkovišti před servisem mi pobíhá uvařené a znuděné 16 měsíční dítko, manželka začíná nahlas sprostě nadávat (a to tu je se mnou jen! 4 hodiny :-D), já jsem otrávený, hladový, uvařený, neskutečně zklamaný, smutný a nasraný...

Čekám nějaký návrh hlavního servisáka, ale dostává se mi jen jalových konstatování a dlouhých, velmi tichých pohledů směřujících kamsi mezi mě a mé auto. 

Sedám tedy do Fábie, z které se díky místní péči opravdu začíná stávat Fóbie a  s příšerným škubnutím (do zásahu strakonického servisu se výjimečné chybové přepínáná zpět na BA odehrávalo téměř neznatelně) se rozjíždím na zkušební "okruh", zatímco ŘJ přepne zpět do benzinu na pěti kilometrech asi dvacetkrát.

Manželčin pohled na mně poté, co vystoupím z vozu svědčí o tom, že jsem nepřijel ani nezastavil zrovna slušně a že můj adrenalin právě dosáhl maxima na hraně udržitelnosti slušnosti. 

Ihned jdu na dílnu a oznamuji jim, že moje důvěra v tento servis vzala po 9 hodinách pokusů za své a další den dovolené zde trávit nechci ani nemůžu, že odmítám cokoli zaplatit a dosrané auto si beru zpět.

Kupodivu ani moc neprotestují, asi jsou rádi, že jim zmizím já i moje auto z očí. Docela mne to dopaluje a tak hořce polykám myšlenku na žalobu za poškození auta (těžko by se to dokazovalo, slovo proti slovu, oni od začátku tvrdí, že jim to nejede, proto mne přeci poslali pro plyn a já včera najel 350 km bez jediného problému a dnes dalších 50 km, dokud jsem jim auto nesvěřil "do péče", navíc stroze vyplněná objednávka uvádí "nepřepíná se na LPG - chytré!). 
Vrátit vůz alespoň do původního provozního stavu strakoničtí odmítli s tím, že si přeci nevymontují tu trubku, že tu zlomenou mi tam nemůžou dát (aha, takže teď to jede hůř proto, že je tam nepromáčklá trubka?!) stejně jako nebyli schopni nabídnout jakékoli jiné realizovatelné řešení (auto nám zde nechejte, možná bychom vám mohli půjčit za pár dní jiné a až snad seženeme díly z Itálie, tak s tím něco zase zkusíme). 

Než odjedu, je mi nabídnuto "mé zastaralé" LPG z vozu vymontovat a nahradit zcela novým (když už stejně končí platnost tlakové zkoušky nádrže), možná by to pro mne šlo i za zajímavou cenu, ale toto (alespoň prozatím) odmítám. VRRRR!
motor

Druhý den zjišťuji, že přepnout studený motor na LPG se při klidné jízdě většinou podaří jako dříve korektně, teplé až tak na čtvrtý, pátý pokus. Pokud dochází k přepnutí ihned při rozjezdu, nepřepne se korektně do LPG téměř nikdy. Protože jsem založením spíše klidný jezdec, za jízdy LPG téměř nevypadává, avšak jsem si skoro jist, že toto je pouze důsledek ustrašeného stylu jízdy ála důchodce pramenícího z obav o motor (škube to opravdu desivě).
Výsledek strakonických je tedy takový, že auto se do LPG režimu přepíná podstatně dříve (stačí o cca 20´C nižší teplota, není nutné překročit 2tis otáček a pak je nechat klesat, přeřadit), což by bylo fajn nebýt těch šílených hodnot o spotřebě na krátké trasy, které jsou o třetinu vyšší než doposud a hlavně, kdyby se korektně přepínalo a nevypadávalo to !

Co se týká kontrolky emisí, tu prý nemám řešit, že to je díky pomalosti ŘJ LPG, kdy ŘJ auta již udává přísun paliva "nula", zatímco pomalá jednotka LPG kopírující signály jednotky originální ještě něco pustí a proto ve výfukových plynech jsou splodiny, které tam být dle originální jednotky nemají.  Jak moc se takto lambda ničí a co na to emise na STK mi už nikdo neřekl.

Zbývá mi jediné - prubnout třetí ze servisů, které připadají v úvahu - objednávám se do Prahy na Harfu.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: LPG servis-y davidhavel 09. 09. 2015 - 10:53