Readiness aneb měření emisí od 2016

6. únor 2016 | 16.25 |

 Readiness = kódy připravenosti


Tak nám, majitelům aut, naši milí nesmyslnodárci připravili další starost navíc. Nejen, že uvažují o zavedení plošné silniční daně za naše krásné silnice, jejichž každoroční záplatování nemá životnost ani onoho roku, ale evidentně po uměle omlazeném vozovém parku, kdy na starší vozy uvalili "ekologickou daň" a následně je vymazali z registrů, přišli s další myšlenkou, jak vozový park dále zredukovat, případně jak roztočit autoprůmysl a vše co se na něj váže, v zájmu plnění stání kasy ještě více. Toliko zamyšlení na úvod a teď o co jde:


Od nového roku platí nová pravidla pro měření emisí, které předchází technické kontrole samotné. Kdo neprojde emisemi, nemůže na technickou. Tak to bylo roky, možná již desetiletí (tuším, že kdysi se technická nedělala vůbec, pak snad bez emisí a pak to, co jsme znali do konce loňského roku, jak popsáno výše). Nyní, přijedete s autem (které má možnost připojení na PC) na technickou, připojí vás a zjistí, že v řídicí jednotce máte chyby. No a? Tak tam jsou, auto jezdí bez problémů, a to, že si řídící jednotka myslí, že má problém, může být také pouze problém řídicí jednotky (konec konců to uvádí i Škodovka sama: "pokud jsou akční členy v pořádku a chyba se stále opakuje, vyměňte řidicí jednotku !).
Jenže ouha! Pokud máte problém v tzv. "readiness kódech", na měření emisí Vás prostě nepustí. Tedy s jedinou výjimkou a tou je klimatiazce, ta je nezajímá. Což je opět tak trochu lhaní si do kapsy, o čemž si povíme za chvíli. Nepustí vás přesto, že navzdory chybám v readiness je klidně možné a vůbec ne nereálné, že emisním měřením by auto prošlo!
Proč tedy takový nesmysl? Toto opatření mělo údajně zabazpečit, že zde nebudou jezdit diesly, které mají vyřezané nebo nefunkční filtry pevných částic, jelikož to se při měření emisí nepozná (u dieslů se narozdíl od benzínů měří pouze kouřivost, kterou filtr pevných částic nijak nesnižuje).

O přínosu filtrů pevných částic pro ekologii a zejména naše plíce by se dalo také široce diskutovat, zda to není jen zlo skryté za líbivé pozlátko (no je to zase tunel do peněženek no, o ekologii vůbec nejde), ale že se původní záměr takhle zvrtl proti všem trochu moderním vozům?! Sakra! Co je toto za absurdistán? 120tka Škodovka, která žere litr oleje na 1000 km projde emisemi, ale auto plnící EURO-x neprojde, jelikož ho nikdo nebude ani měřit? Kdyby se to tak nedělo (viz. tento článek), a neměl bych toto potvrzené od týpka, který má jednu emisní stanici "pod palcem" (a obejít to díky on-line záznamu prý nejde), řekl bych, že to přeci možné není ?!


Jelikož moje Fábie začala měsíc po jejím pořízení mít problémy s rozsvěcející se kontrolkou emisního systému (check kontrol, grilované kuře, žlutá ponorka, jak chcete), bylo mi jasné, že mám problém, ačkoli auto jezdilo normálně.

VAG při prvním rozsvěcení kuřete  tvrdil chybu na druhé lambda sondě - tuším, že zkrat na kostru, chybu jsme smazali a byl pár tkm klid. Později, když se kuře rozsvěcelo, vždy VAG tvrdil sporadickou chybu  1. lambda sondy č. 16518. Chyba se smazala, nu což, je sporadická, někdy kontrolka zhasla i sama, tak co řešit. Později auto začalo chcípat. Chyba stále stejná, stále sporadická. 1. lambda.  Vyměnil jsem tedy řídicí (rozuměj první) lambdu za originál Bosh, ale readiness kódy byly stejně stále chybné.
Readiness KO
Pod řákdem stav by měly svítit samé zelené nuly. Nula znamená OK, 1 znamená chybu. K čemu se které číslo váže vysvětlují popisky. A teď ten vtip s onou klimatizací...
Readiness
Nejen u klimatizace je totiž v této části diagnostiky OK vždy! Takže pokud by váš readiness kód z horního obrázku vypadal stejně jako můj, neznamená to bohužel nutně, že máte alespoň něco OK, ale znamená to, že vše, co jde zde změřit je naopak KO. Kruté zjištění, že?
Po výměně první lambda sondy byl pouhých 5tis km klid od grilovaného kuřete a najednou bylo opět tu. Se stejnou chybou 16518. Kontrola akčních členů neprokazovala žádné anomálie, auto nechcípalo, ale kontrolka svítila později téměř v kuse. Někdy stačilo auto po jejím smazání nastartovat a už byla zase tam. Došlo to tak daleko, že když náhodou zhasla, přemýšlel jsem, co je kde rozbité.  Lambda sonda sice řádně regulovala, ale auto dál vypisovalo všechny chyby v readines kódech. Jednotlivé testy testy akčních členů byly buď OK nebo se nedaly dokončit.
Začal jsem opět uvažovat o výměně první labda sondy, tedy nejspíš obou. Ta druhá nevyhazovala sice žádné chyby, ale její výsledky byly dle VAG čím dál podivnější, jako že třeba auto má nulové emise.. Napadlo mne, že  první sonda sice dokáže fungovat - regulovat, ale soudě dle readines kódu bez patřičné odezvy té druhé sondy, která se tváří, jako že něco měří, ale nějak divně, není schopna dopočítat výsledky. Švagr se následně dočetl, že řídicí lambda totiž není lambda první, ale druhá! A jsme možná u jádra pudla!
Hlavní je zadní
.. také jste si jako my doteď mysleli, spolu se všemi ostatními, s kým jsme mluvili, že druhá sonda de-facto pouze kontroluje činnost katalyzátoru?

Lambda se objednala, tentokrát neoriginál, to nejlevnější, co šlo sehnat, i tak, za tisíc korun. Vyměnit ale nešla. Ztrhli jsme na ní klíč k výměněně lambda sond a tak auto putovalo do servisu, kde si s tím již nějak poradili.
Lambdy pro AZL
Lambdy pro AZL

Jízdně se nezměnilo vůbec nic, ale kýžený výsledek se po roce a půl trápení nad oranžovou kontrolkou konečně dostavil!
Readiness OK
To bylo radosti ;)

Doufejme, že to takto vydrží alespoň do konce května, kdy jdu s autem na STK;)
PS: děkuji švagrovi za neutuchající zájem tento problém vy-řešit, čas strávený u auta i nad vyhledanými materiály souvesející s diagnostikou!

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Readiness aneb měření emisí od 2016 modry 08. 02. 2016 - 12:43
RE(2x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 08. 02. 2016 - 18:02
RE: Readiness aneb měření emisí od 2016 lentilka®sdeluje.cz 09. 02. 2016 - 09:24
RE(2x): Readiness aneb měření emisí od 2016 modry 09. 02. 2016 - 09:28
RE(3x): Readiness aneb měření emisí od 2016 lentilka®sdeluje.cz 09. 02. 2016 - 09:37
RE(4x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 09. 02. 2016 - 15:19
RE(5x): Readiness aneb měření emisí od 2016 lentilka®sdeluje.cz 09. 02. 2016 - 15:53
RE(6x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 09. 02. 2016 - 16:02
RE(7x): Readiness aneb měření emisí od 2016 lentilka®sdeluje.cz 09. 02. 2016 - 16:58
RE(8x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 10. 02. 2016 - 10:27
RE(3x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 09. 02. 2016 - 15:17
RE(2x): Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 09. 02. 2016 - 15:16
RE: Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 14. 02. 2016 - 09:52
RE: Readiness aneb měření emisí od 2016 davidhavel 28. 05. 2016 - 13:25