Poprvé na 4kolce

31. říjen 2009 | 12.00 |

Pařízek mě pozval předminulý víkend na projížďku na jeho nové 4kolce... nabídka vskutku lákavá, Bohužel počasí nevyšlo a navíc se o mě pokoušela jakási viróza, takže z toho sešlo. Využil jsem tedy státního svátku 28. října a neohlášen vyrazil na návštěvu.

Proti plánu o ukončení sezóny sedlám Modrou a vyrážím přesně ve chvíli, kdy začíná mrholit. Pařízkovi záměrně nepíšu, že jsem na cestě. Jednak abych ho překvapil a jednak proto, abych mohl bez vlastních výčitek o planých slibech a často rušených plánech, kdykoli otočit a vrátit se.

Přijíždím kolem 11h dopoledne a zrovna když skřehlými prsty cvakám rádoby vtipnou smsku, vykoukne Pařízek z balkónu a ať prý zagarážuju :)

Dáme si kávu, zobneme něco na zub, neb zde se zrovna vstávalo :), vytelefonujeme si vozejk a už si to šineme v Sharanu pro 4kolého oře. (odkaz - nová hračka na zimu)

Nakládáme, přejíždíme kousek za Roudnici, kde je vytvořena zajímavá dráha pro všechny vyznavače "baheních lázní", kteří se domluví s majitelem :).

Startujeme vzduchem chlazený 4taktní jednoválec o objemu 250 ccm a výkonu 10kw.  Po jeho zahřátí poprvé sedlám takovýto stroj. Vzdáleně mi to připomíná variabilní systém Terra, který si kdysi s velkou pýchou pořídil děda, ale je to samozřejmě zcela úplně něco jiného. Jsem si jístý, že toto být v jeho době, po Teře by ani nehlesl :).

Seznámým se s řazením a vyrážím s "endurovým malotraktorem" na trať. Prozatím jsme zde sami, tak nikomu nepřekážím a mohu si vše projíždět v klídku. Trať nabízí více než pět skokánků, tři sjezdy do údolí následované strmým stoupáním, minimálně dvě "rychlé a úzké" zatáčky kolem balíku sena a jednu klopenou.

Hned po rozjezdu je mi jasné, že ovládání čtyřkolky je zcela o něčem jiném, než ježdění na silniční motorce. Kdo má zkušenosti s motocrossem, přivykne si zcela určitě rychleji, nicméně motocross není zrovna šálek mého čaje, tudíž krásně "trpím". Otázka je zda více trpím já a nebo čtyřkola :-D, když pozdě podřazuji a nutím ji dle zvyku z ER-5 zabírat z nízkých otáček prostým otočením rukojeti navzdory vyššímu kvaltu.

Po dvou kolech trati začínám chápat co a jak zhruba má fungovat a kde bych měl řadit, podřadit, případně přibrzdit, jelikož mé nezkušenosti by se nemuseli vyplatit a čtyřkolu bych překlopil nerad. Myslím, že by se zvedala hůř než motorka :-).

Řízení čtyřkolky je (možná pouze pro nezkušené) mnohem více o síle než řízení motocyklu, který se na silnici vede tak nějak sám. Zde musíte rukama opravdu tvrdě pracovat. Motorkář mého ražení také nemá tendence v zatáčkách z motorky vysedávat, na čtyřkolce je to téměř nutností. Projíždění zatáčky ve vyšší rychlosti si nedokážu představit, natož ve dvou. Brzdění ve stylu "vše předkem" také na čtyřkolu nepatří a přední brzda je dobrá tak na přibrždění nebo dobrždění.  Zadek brzdí více než solidně, ačkoli má narozdíl od předku pouze jeden centrální kotouč. Řazení má pořadí R-N-1-2-3-4. Zpátečka je oproti motorce nespornou výhodou. Uspořádání ovládacích prvků je totožné jako na moto.   

Stroječek po dalším kole s nadšením vracím Pařízkovi a ten vyráží mnohem odvážněji než já. Je vidět, že poprvé nejede a jízdu si tak mnohem více užívá. Přibývají další čtyřkoláci, pár endur, pitbiků. Provoz houstne.

4kola

Zhurba každých pět kol se střídáme a i já dostávám pochvalu, že se mi už daří řádit :) Ano, pár výskoků se mi povede, drifty na bahýnku si při rovinkách taky dokážu užít, ale ty sjezdy do údolí a otočky kolem balíku sena mi ne a ne jít.  Dvakrát mi to chcípne, jednou se málem dokonce převrátím a vrcholem všeho je, když mě předjede ani né desetiletý kluk :-D

Navzdory značnému a neustále přibývajícímu zabahnění se bavíme skvěle, i když máme postupně natřesené a natlučené kde co :)

Začíná mrholit, hodinky poskočily ke třetí odpoledne a v nejlepším se má přeci přestat... vzpomenu si na to přesně ve chvíli, kdy si zpívám "cestou necestou, polem nepolem, jedu za Tebou, velkým malotraktorem" a při jednom doskoku mi pod rukama povolují řidítka... uff... v rychlosti je cukáním vracím zpátky, ale to už si to šinu do rokle (naštěstí v rámci tratě), z které "mazácky" vyjíždím a parkuji za vozejkem zapřeženým za Shardou.

Naložíme čtyřkolu, mírně se odbahníme (příště si musím přivézt nějaké šusťáky jako návleky) a frčíme zagarážovat...

Přesedlávám na Erku, od Pařízkovi mamči jsem zvaný ještě na pozdní oběd, ale beru si ho s díky s sebou. Frčím domů přes ucpané Lovosice a od Ústí na Děčín předjíždím pár plechovkářů.. jede se hezky, zima není ještě nijak extrémní, ale mušky už daly pro letošek pokoj. Škoda jen že ta sjetá guma už ani na rovině moc nedrží...

Domů už to za světla nestíhám, tenhle půlrok má tak krátké dny...

PS: Jsem moc rád, že jsem si řádění na 4kole vyzkoušel. Je to fajn vyblbnutí, vyplavení adrenalinu a i nějaká ta fyzická makačka, což člověku příjemně "vygumuje" hlavu od každodeních starostí a stresu. Každopádně nezbývá než doporučit a pak třebas pořídit i vlastní stroj a vyrazit na závody :). Nicméně já radši zůstanu u motorek a 4kolu si jen občas rád na pár kol zapůjčím. Tož zase a ještě jednou díky Pařízku!

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Poprvé na 4kolce parizek 01. 11. 2009 - 20:45
RE(2x): Poprvé na 4kolce davidhavel 07. 11. 2009 - 16:03
RE: Poprvé na 4kolce string 02. 11. 2009 - 09:53
RE(2x): Poprvé na 4kolce davidhavel 23. 02. 2010 - 12:29
RE: Poprvé na 4kolce adio45 02. 11. 2009 - 17:04
RE(2x): Poprvé na 4kolce davidhavel 07. 11. 2009 - 16:04
RE: Poprvé na 4kolce coro 02. 11. 2009 - 22:45
RE(2x): Poprvé na 4kolce davidhavel 07. 11. 2009 - 16:03
RE: Poprvé na 4kolce milan* 07. 11. 2009 - 19:35