Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace

18. prosinec 2009 | 01.06 |
› 

Lítám z práce do práce... jsem v práci sedm dní v týdnu a to buď na osm, dvanáct, šestnáct nebo dvacet hodin. Přestože jsem si šichťák psal sám, povedla se mi tam i jedna opravdová jobovka a to 28 hodin dlouhá směna. Za listopad bych měl odpracovat přes 360 hodin... ne, nejsem blázen, ani workoholik, jen nedokáži žít z minimální mzdy a tak mám dvě zaměstnání. 2x minimum je jedna slušná výplata. Smutné, co člověk musí podstoupit, aby neživořil.  Makám dokud můžu, Bůh ví, jak to budes s prací příští rok... v jedné práci jsem výpověď již dostal a v druhé jim moje brigádnická výpomoc samozřejmě maximálně vyhovuje.

Mezi směnami nemám kolikrát volno vůbec žádné, resp. směny se mi o půlhodinu překrývají a tak chodím do práce později než bych měl, nebo mám reálné volno na relax pouhé tři hodiny. Pracoviště mám od sebe naštěstí "jen" pět kilometrů, nicméně chodit to pěšky nepřichází v úvahu (další hodina "volna" v háji) a na kole to v jakémkoli počasí, po hlavní silnici, ve tmě není opravdu moc bezpečné, zdraví prospěšné a už vůbec né pohodlné.

Na auto peníze nezbývají, navíc bych nerad pořídil zase nějaký vrak ve kterém bych utopil veškeré volné finance. Zdá se ale, že se na mě usmálo alespoň částečně štěstí a to v podobě mé bývalé tchýně, která mi půjčila auto mé bývalé partnerky. Trošku zamotané? Ani ne, Zuzka už auto nepoužívá, nechala ho rodičům a Ti ho pro mě alespoň prozatím oželeli. Prý dokud nenapadne sníh, není problém...

Zuzky Ibiza


Dostáváme se tak k jádru pudla - k předmětu článku. Oním autem je pětidveřový, téměř 17 let starý Seat Ibiza 1,9 D s papírovým výkonem 47 kw. Ibiza, ve své době krasavice, bývala původně autoškolácké vozítko co jezdilo po Liberci, což se projevilo nejen na jeho kastli a ošoupanosti interiéru ale i na množství najetých kilometrů, kterých je aktuálně přes 322tis.

Takto staré auto s takovouto historií zákonitě "musí" mít spoustu závad od prkotin až po ty zásadnější. Za necelý měsíc co s Ibizou jezdím jsem odhalil následující skutečnosti:

1) podivně chodí vnitřní ventilátor, čím více je nastaveno vytápění, tím jsou jeho otáčky nižší... auto se tak mlží podobně jako stará škodovka, navíc je v něm zima
2) nesvítí osvětlení RZ přestože pojistky, žárovky i kontakty jsou v pořádku
3) nechodí zpátečková světla
4) nefunguje klakson, neb troubil v každé zatáčce, tak byl majiteli odstřihnut
5) uchází levé přední kolo
6) ke spolujezdci na podlahu teče topení a tak se v autě mísí interiérová vůně s vůní fridexu
7) netěsní střešní okno, tudíž občas jezdíte v mokru a od 60 km/h s meluzínou
8) výfuk je buď tuningový (jak se občas tvrdí v bazarech) a nebo netěsnící
9) brzdy účinkují až za první polovinou chodu pedálu
10) nefunguje ukazatel teploty motoru
11) střídavě (ne)funguje tachometr a to jak rychloměr, tak kilometrovník
12) v chladicí soustavě je jakási podivná hmota připomínající hlínu
13) žhavení trvá více než 15 sekund
14) chybí zámek dveři spolujezdce a nejdou otevřít zadní dveře za spolujezdcem (nekompletní zámek), řidičovy dveře se otevírají na dvakrát, jelikož zámek "odskakuje" po částech a dveřím za řidičem zůstává i po promazání viset klika
15) kastle je snad všude děsně orezlá či jinak poškozená, místy jí i kousky a kusy chybí (LP blatník, podlaha)
16) vzadu cosi téměř pořád bochá - že by více než unavené zadní tlumiče?
17) spojka, řešená jakýmsi samostavem, přestože je vyměněná, někdy klouže a jindy zabírá až úplně nahoře
18) auto má vysokou spotřebu, která už výrobcem byla stanovena při městském provozu téměř na 8l.

.. vzhledem k tomu, že mé využití auta je horší jak městský provoz (neustálé studené starty a krátké trasy 1-5 km nebo právě město), pod těch 8 se fakt ani s odlehčenou nohou nedostanu...
 
Přestože Ibiza dosáhla díky těmto 18ti bodům pomyslné "dospělosti" resp. přezrálosti, jsem moc rád, že mám auto půjčené, ale nekoupil bych si ho ani za přepis...

Ve chvílích kdy není v zaměstnání zrovna co dělat (a že takových chvil není málo), snažím se Ibizu trošku "vyšlechtit"..


1) vyměnil jsem vyhořelou parkovačku v předním světle
2) pravidelně dofukuji přední kolo
4) koupil jsem nemrznoucí vodu do ostřikovačů
3) vypláchl jsem (bezúspěšně) chladicí soustavu a nahradil vodu fridexem
4) marně jsem zkoušel opravit osvětlení RZ
5) auto jsem vyluxoval a umyl interiér i exteriér
6) zaizoloval jsem vytrhané dráty z podpřístrojovky a schoval je pod kastlík
7) dolil a dobil jsem baterii, jejíž jeden článek byl ale již po smrti, tudíž nedlouho poté zemřela znovu a musela být nahrazena

Teď už jen doufám, že mi auto nechají alespoň do konce ledna, někde neklekne a já budu dolévat jen naftu.. a foukat levé přední kolo :)

PS: auto by bylo k mání, nemáte zájem? :) No jo, ale s čím bych pak jezdil já?... ačkoli nyní mám v merku opět jednoho VW Golf II a nebo VW Vento... nu což, uvidíme.


Jak už jsem psal, nasněžilo... auto jsem měl půjčené dle dohody do první sněhové nadílky, jelikož jeho majitelé jsou z opičích hor. I když mají jiné vozy, toto jediné je obuté na zimních kolech, a tak frčela Ibiza zpět. Půjčenou jsem ji měl 45 dní a vzhledem k mému pracovnímu vytížení mi tak notně usnadnila-i život. Za oněch 45 dní jsem s Ibizou najezdil kolem 1tis km, což jářku za investici Kč 160,- do nemrznoucí kapaliny bylo nejlevnější auto, jaké jsem kdy měl :) Zkrátka a dobře, jak mi kdosi napsal tuším právě na tento blog, "nejlepší auto je to, které nekoupíš".

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace milan* 25. 11. 2009 - 11:00
RE(2x): Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace davidhavel 28. 11. 2009 - 10:41
RE: Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace hospodynka 25. 11. 2009 - 11:27
RE(2x): Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace davidhavel 28. 11. 2009 - 10:42
RE: Pomocník Seat Ibiza 1,9 D - aktualizace davidhavel 28. 11. 2009 - 10:43