Náš 2.0l LAMBDAŽROUT (životnost tohoto dílu 700 - 7.500 km , kterou přes letité úsilí a nemaléf inanční prostředky nedokáží servisy prodloužit) má spoustu různě závažných problémů o kterých vím a kdo ví o kolika nevím. Je mi jasné, že po více jak čtvrt miliónu kilometrů a 13 letech provozu nemůže a nebude mít vlastnosti nového vozu, ale potřebuji, aby auto bylo technicky v pořádku a jednou za 2 roky prošlo emisemi. Auto by bylo za rozumný peníz aktuálně těžko prodejné a jelikož za jiné, podobně rozumné peníze těžko pořídím lepší (rozuměj alespoň stejná bezpečnost, výbava, prostor, provozní náklady), zejména když nemohu být více než pár dnů bez auta, rozhodl jsem se přes nepochopení drtivé většiny lidí z mého i širšího okolí, do auta investovat za velký servis nemalé peníze.. snad nebudu litovat.
20. 7. 2020 - 271.877 km - zprovoznění LPG se zadařilo! ;). Na vině bylo naštěstí pouhé teplotní čidlo reduktoru, kdy pravděpodobně při montáži rozvodů došlo ke zlomení letitých vodičů a následně k vyzkratování čidla, přičemž ŘJ LPG zcela správně odmítá plyn dodávat, když teplota reduktoru prokazatelně nedosahuje alespoň 50´C. Plyn je tak ve svých mezích, o kterých jsem tu již psal, opět provozovatelný ;). Radost mi malinko kazí hořkost nikoli z toho faktu, že jsem ne z vlastního rozhodnutí ani zavinění jezdil (další) měsíc na BA, když k této "poruše" došlo s velkou pravděpodobností v servise a který mi následnou reklamaci neuznal, ani fakt, že diagnostika závady, tudíž připojení k ŘJ stálo 590 Kč, ani ty 400 Kč, co mě stála cesta do Prahy a zpět a den dovolené, ba ani to, že jsem měl zbytečně auto v servise, který závadu nenašel a pokus mě stál zbytečně dalších 300 Kč, ale fakt, že samotné čidlo stálo s daní 230 korun, přičemž za minutu práce s jeho výměnou mi bylo účtováno dalších 590 Kč :(. Roční revize systému za 422 Kč už je jen pověstnou třešničkou na dortu a buzerace ze strany státu, který si nižší spotřební daň na LPG vybere jiným způsobem. Sakum prdum se cítím ze strany servisu, který prováděl výměnu rozvodů poškozen minimálně za 4 tis Kč, když pominu neprokazatelnou skutečnost, že běh motoru je od tohoto zásahu hlučnější, rozkolísaňější a má nižší výkon. No, stává se .. :(. Někde ušetříš, jinde proděláš.. A teď už s tím budu jen jezdit! :D
8.
7. 2020 - 271.309 km - od velkého servisu, který zahrnoval i výměny rozvodů (a od té chvíle nefunguje LPG), auto jede hůř a hůř :(. Je líné, výkon je nestabilní, tam kde stačilo jet "na volnoběh" se nyní přišlapuje plyn, pod 2tis otáček poškubává, volnoběh jak rozhašená 120tka.. doufám, že příští pondělí LPG na Harfě zprovozní. Na plyn byl běh motoru vždy kultivovanější... a třeba i přijdou na to, co autu chybí, nebo mě s tím pošlou rovnou někam.. Myslím si, že je opět (nebo stále?) netěsný výfuk - vlnovec?. Pazvuky od brzd? se ozývají už od obou kol, i když od pravého podstatně častěji, při brždění vibruje volant - pravděpodobně jsou nakopané kotouče. Ty mají za sebou 100tkm, takže nezbývá po dojetí destiček než poděkovat ;).
4. 7. 2020 - 271.110 km - výměna kompletních poloos se všemi 4 homokinetickými klouby za jiné (z vrakoviště), v podstatně lepším stavu. Mechanik měl práci hotovou za 3 hodiny a vzal si méně peněz, než avizoval. Pokud chcete v Děčíně podpořit začínajícího mechoše, doporučuji @bodaTurboTech. Bohužel po pár desítkách km opět podvozek začal hučet jako dřív, takže problém se ani totu výměnou nevyřešil (ložiska kol jsou obě zánovní) a je tak na snadě, že diferenciál a celá převodovka má již to nejlepší dávno za sebou.
2. 7. 2020 - 271.0xx km - autoservis se zkušenostmi se systémem LPG Zavolli se nedokázal spojit s ŘJ, pouze konstatoval, že "napřímo" LPG funguje, ale jelikož neví, jakou chybu ŘJ LPG hlásí, nedokáží najít chybu, proč elektronika systém LPG odpojuje. Takže mi zase nezbývá nic jiného, než se vypdat do Prahy na Harfu do Neptunu. Tam my prozatím vždy a vlastně jako jediní, pomohli. Tak uvidíme, jestli tento systém už dosloužil nebo spolu budeme ještě nějaký ten pátek jezdit. Snad mě nevyhodí, kvůli nefunkční LS1.
1. 7. 2020 - 271.0xx km - auto (stále provozované pro poruchu LPG systému při výměně rozvodů výhradně na BA) při dojíždění na křižovatku bez plynu, a následném vyřazení, občas chcípne, subjektivně bych řekl, že má nižší výkon (musí se na něj víc šlapat, avšak nekoresponduje mi to se spotřebou, která zůstává na svých hodnotách), zejména při přechodu z nizkých otáček, objektivně někdy reaguje na přidání plynu se značným zpožděním nebo dokonce vůbec (žádná změna při sešlápnutí plynu na podlahu), volnoběh je stále více trhavý, kdy si motor vcelku hezky běží a najednou se bez viditelného vlivu na otáčky motoru celé auto zaklepe (jako by vynechala svíčka) a tak stále dokola. V tahu ke ztrátě výkonu nedochází. Cvakavé pazvuky při přibržďování od pravého předního kola se opět vrátily. Zítra jde auto na opravu LPG a v sobotu na výměnu obou poloos. Tak nějak začínám mít téhle Fábie plné zuby, ale tím víc bych ji potřeboval ještě alespoň 2r provozovat, ideálně pak 5 let, ale to asi nedá(-m).
29. 6. 2020 - 270.8xx km - najezdil jsem více než 2tkm výhradně na BA a všem škarohlídům, radilům, odsuzovačům, hejterům LPG a kdo ví komu ještě, bych rád sdělil, že to, že tohle auto doslova "žere lambdasondy" NENĺ VINNOU LPG SYSTÉMU! (ano, pusťme se tedy do další plodné diskuse, zda motor již nemá díky letitému provozu na LPG takové mechanické vady, že proto lambdy ničí...). V rámci testu, kdy jsem využil extrémně nízké ceny BA, jsem zjistil, že po ujetých 1450 km ŘJ začíná sporadicky hlásit, že LS1 je pomalá, po dalších 500 km (tedy necelé 2tkm od výměny za novou LS od BOSH) ŘJ hlásí trvalou závadu LS1 pomalá a sporadickou chybu LS1 porucha vyhřívání, pričemž už pouze 200 km trvá, než se obě závady stanou trvalými a ŘJ hlásí sporadicky LS1 "žádný signál", tedy signál mimo rozsah. Rozdíl mezi provozem na BA a LPG tak v životnosti LS1 u tohoto auta nehraje vůbec žádnou roli.
23. 6. 2020 - 270.662 km - auto již nechcípá, přesto jsem se rozhodl pro reklamaci servisu, protože: LPG je nefunkční, od pravého předního kola při přibržďování se linou téměř vždy pazvuky a pravými zadními dveřmi stále zatéká. U LPG konstatovali, že se domnívají, že bude prasklá hadice mezi filtrem a vstřikovači a že je to v důsledku stáří systému, nikoli jimi prováděnými pracemi na motoru. U pravého předního kola zkontrolovali jimi nově osazené ložisko a vyčistili brzdy, stahovačku pravých zadních dveři opětovně přetěsnili.
12. 6. 2020 - 269.850 km - velý servis, aneb s autem mám najeto téměř 100tkm. Výměna rozvodů včetně vodní pumpy, nová chladicí kapalina, výměna horního (pravého) silentbloku motoru, výměna drážkového řemene alternátoru, kontrola množství oleje v servorízení a převodovce, změření tlaků mazání (předpisové), výměna oleje včetně filtru, výměna ložiska PP kola, výměna P axiálního táhla řízení, geometrie přední nápravy, výměna termostatu, výměna čidla teploty motoru, výměna palivového (BA) filtru, proměření dobíjení (hodnoty nového alternátoru), dotěsnění výfuku ve spoji s posledním dílem, ošetření levého předního blatníku v napojení na práh, výměna čepu okna LZ dveří, přetěsnění PZ stahovačky, výměna vrchní časti madla na PP dveřích, doplnění klimatizace (140g/5 let), jářku vše za 17.262 Kč. Co se naopak "nepovedlo" zrealizovat, bylo odstranění hučení od hnací nápravy, kdy bylo zjištěno, že jsou v háji oba vnitřní homokinetické klouby, které se nedají sehnat jinak než v originále za cca 7tis/ks, na které však budou dále navazovat s největší pravděpodobností ložiska, difierenciál a celá převodovka, ač v ní je dostatek oleje, hučí více než by měla. Vzhledem k tomu, kolik se prodává v cz převodovek k 2.0 Mpi a z nich, kolik jich bude v dobrém stavu, se tak zdá být "oprava" (rozuměj výměna všech komponent) dokud není nutná, "nerentabilní". Auto jsem přebíral v zavírací hodinu autoservisu a již po prvních pár stovkách metrů mi při jízdě z kopce, na volnoběh, dvakrát chcíplo :(. Toto se následující den několikrát zopakovalo, navíc auto nejde přepnout na LPG - při přepnutí se otáčky motoru propadly pod 500 a následně došlo k opětovnému přepnutí na BA za současného dlouhého pískání přepínače, kdy další přepnutí se již nepovedlo zrealizovat vůbec... :(
21. 5. 2020 - 268.804 km - TECHNICKÁ KONTROLA - závada 4x "A" ;)
20. 5. 2020 - 268.750 km - EMISNĺ KONTROLA BEZ ZTRÁTY KYTIČKY !!!
Na to, že mi servis tvrdil, ač mi ani po měsíci nedodal fotodokumentaci, že KAT je k.o., a že žádné starší plynové auto neprojde legálně, docela výkon, ne? :D Tvl, jakou já měl radost!!!
17. 5. 2020 - 268.645 km - přetěsnění čidla chladiče (v originále žádné těsnění není a čidlo se do chladiče montuje přímo, nicméně standardně se dá dokoupit příslušný o-kroužek.. ;); výměna čidla zpátečky, kdy nejen na elektroinstalaci je patrné, že s čidlem bylo již manipulováno (v originále se nedávala vymezovací podložka, aktuálně zakoupené čidlo bylo o něco kratší, nebyla tak již ani potřeba; kontrola těsnosti vlnovce - je v bídném stavu, ale nikde (zatím) nefouká, výměna 1. lambdasondy,výměna svíček, výměna vzduchového filtru, výměna horního těsnění sání, osazení kabinového filtru. Po vymazání chyb z ŘJ a jízdě nvýhradně na BA readiness O.K., ŘJ bez chyb.
11. 5. 2020 - 268.171 km - jeden servis mi tvrdil, že mám prasklý vlnovec, druhý servis zjistil, že vlnovec prasklý není a přetěsnil výfuk u katalyzátoru, přičemž zjistil, že katalyzátor je pohledově v háji. Fotky jsem však doposud nedostal... ani po půlroce jsem se nedopátral relevantní odpovědi (recenze), jaký UNI katalyzátor koupit, když za originál si účtojí 45tis Kč + starý díl! V náhlém hnutí mysli, jsem se rozhodl pro emisní kontrolu mimo oficielní on-line záznam ministerstva, když jsem si pročetl metodický pokyn provádění emisních testů. Readiness kód se mi ale po 20 km jízdy na BA nestihl vytvořit, správně tak nastalo doplňkové testování lambdasondy 1, které odhailo, že je "nefuknční" rozuměj pomalá a občas vykazuje signál mimo rozsah předepsaný pro tuto ŘJ - přičemž tato chyba označovaná jako 16518 se mylně překládá jako "žádná aktivita". Tak jako tak, na BA i na LPG k dnenšímu dni auto plní emisní limity :)) a po výměně LS1 (a smazání chyby "účinnost katalyzátoru dosáhla předepsané meze", pokud se tedy objeví) mohu vyrazit na emise, kde lze po dnešku důvodně očekávat úspěch!!! Domnívám se tedy, že pokud se koupí uni kat + lambdy na auto, jehož motor na tom není už dobře, pravděpodobně stejně neprojde. Naopak auto, které má "kat-off", ale motor a lambdu! v pořádku, při současných parametrech to dá ;). Ouuu jééé :D - jen doufám, že příští středu tu nebudu plakat, že to nedopadlo..
9. 5. 2020 - 267.993 km - po dvou letech opět rozleštění pravé předního světla. Levé přední světlo dosud originál.. jak dlouho vydrží rozleštěné lampy vám?
5. 5. 2020 - 267.703 km - přestala fungovat zpátečková světla, pojistkou a žárovkami to není. Kdysi se to již stalo, ale po "ráznějším přeřazení" opět svítila, do dneška. V servise jsem chtěl nechat vyměnit jiným servisem diagnostikovaný prasklý vlnovec (pružný díl) výfuku, avšak bylo zjištěno, že netěsnost je před katalyzátorem. Při demontáži výfuku a jeho následném přetěsnění tak bylo zjištěno, že katalyzátor je vysypaný, tudíž k.o. "kat-off" :(. 13 dnů do STK.
12. 4. 2020 - 266.1xx km - luxování interiéru, ošetření plastů antistatickým sprejem, leštění skel, čištění předních podběhů, myčka s voskem, kontrola provozních kapalin.
27. 3. 2020 - 265.585 km - dobíjení baterie, přehazování kompletů za letní (za 6 zim si tak gumy vpředu odjezdily 34.600 km, PZ 32.600 km, LZ 23.600 km) a co se týká přilnanovosti, jsem rád, že žádná zima nebyla. Vzorek mají stále všechny nad 5 mm, ale tvrdé jsou jak puk. Pokud se letos zadaří výměna tlumičů, dám jim ještě šanci, ale spíš jsou již na odpis - dojetí mimo mrazovou a hlavně sněhovou sezónu. Vize by byla taková, nechat nové zimáky obout na stávající letní ALU disky a pro letní gumy sehnat v roce 21 "nová" ALU kola. Měl bych tak staré zimáky na dojetí na plechách a dvoje dobré gumy na zimní/letní na hliníkách. Po výměně kol za letní hučení přední nápravy mírně ustoupilo; po reklmaci ložisko kovovové cvakání při rozjezdech, přeřazování atp. téměř zmizelo..
1. 3. 2020 - 264.2xx km - výměna žárovky H7 levého předního světla (Lidl žárovka H7 životnost 14M resp. 30 tkm) za "Blue Filson". Rekordní výdrž tak má stále OSRAM H7 při 37M resp. 44 tkm, ale tam jsme také u jiné ceny.
Zdroj: https://davidhavel.pise.cz/1020-servisni-denicek-12lete-fabie-azl-lpg.html
17. 2. 2020 - 263.47x km - výměna ložiska LP kola (SNR s prací za šílených 2 700 Kč neb doplatek při reklamaci činil 700 Kč a původní výměna 2 000 Kč) navíc, ač stávající ložisko mělo po zanedbatelných 13,5 tkm již vůli! (GSP), tudíž jeho současná výměna měla smysl, hnací ústrojí auta je při rychlosti nad 70 km/h stále stejně hlučné :(, při prudké akceleraci se auto jakoby rozvibruje a jemné kmity jsou cítit dokonce i na volantu. Když s mechaniky vedu diskusi na téma, zda není problém dál, než na ložisku (poloosa, kyneťák, setrvák, diferák, převodovka), tak prý ne... no, tak já tedy nevím. Evidentně další vlastnost, nikoli vada, se kterou se budu muset smířit. Uvidíme, co přinese návrat na letní kola.
16. 2. 2020 - dolití 0,8 dcl oleje (po 6,5 tkm od výměny, což značí zvýšnou spotřebu oproti dosavadním 1dcl/1tkm, navíc se opětovně objevila sytě žlutá emulze i na měrce oleje....), 1 dcl chladicí kapaliny, dolití ostřikovačů, přifouknutí pneu (2.7/2.4) - pravá zadní ztrácí tlak.
02/2020 - 263.0xx km - k narozeninám tak auto šlo do servisu na celkovou diagnostiku a zhodnocení stavu vozu s ohledem na jeho plánovaný další letitý provoz a schopnost absolvovat v květnu EM+TK.
Ze závad mi tak bylo potvrzeno, že je nutné vyměnit termostat, vlnovec výfuku, pravé axiální táhlo řízení, horní silentblok motoru, první lambdu a utěsnit čidlo na chladiči. Vzhledem k jízdním vlastnostem vozu by se mělo uvažovat o výměně tlumičů, avšak není to nutnost (netečou) a vzhledem k omezené možnosti provozu na LPG (v zátěži vypadává u 2.500 ot./min.) k jeho demontáži nebo přemontáži. Druhá lambda a zejména pak katalyzátor, jehož nedostatčný výkon hlásí diagnostika, se budou případně řešit až po výměně vlnovce, který může mít tyto "závady" na svědomí.
Vhodné by bylo vyměnit (opětovně) ložisko LP kola, která začalo hučet již 3 tkm od výměny v září loňského roku a zimní gumy se po 5 letech (mizerných 32 tkm) hlásí také o náhradu.
Před TK bude třeba také rozleštit světlomety, což už jsem před dvěma lety dělal na pravé straně s tím, že negarantovaná životnost měla být min. 2 roky, avšak po roce byla lampa ve stavu snad horším, než před leštěním.
Co se týká stavu karoserie, je rzí napadený levý přední blatník, což přechází na práh (třeba vybrousti, přetřít antirezinem, stříknout body-čkem a pak barvou) a prakticky vyhnilá levá lampička osvětlení RZ.
Není toho málo, ale jak jsem psal shora.. radši dám 50tis za servis auta co znám a věřím, že bude provozuschopné další roky (vydělá si na sebe), než za stejné peníze kokupit "naleštěnou bídu".
K prohlídce samotné jsem si ještě nechal nacenit výměnu rozvodů (mají téměř 90 tkm), kompletní servis klimatizace (po 4 letech, včetně dezinfekce) a po 6 letech provozu s malými dětmi bych rád nechal auto profesionálně vyčistit. Od věci by též nebyl repas startéru a možná i alternátoru... Tak uvidíme, co spolu zvládneme a za kolik ;)
Náklady za 5,5 roku vlastnictví auta, zahrnující úplně vše co vás napadne, od koupě auta samotného po nálepku dítě v autě,tedy s jedinou výjimkou - bez parkovného. Položka "jiné" obsahuje nejen servis, ale i souhrn všech ostatních položek, přejatý z předchozí verze programu. Sečteno podtrženo, každý 1 km provozu mě doteď stál 4,32 Kč, což mi přijde fajn.
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | gondis | 04. 07. 2020 - 12:49 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | davidhavel | 06. 07. 2020 - 08:24 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | gondis | 08. 07. 2020 - 12:37 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | kuře | 16. 02. 2021 - 17:21 |
![]() |
davidhavel | 16. 02. 2021 - 17:26 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | kuře | 16. 02. 2021 - 17:25 |
![]() |
davidhavel | 16. 02. 2021 - 17:30 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | kuře | 16. 02. 2021 - 17:57 |
![]() |
davidhavel | 17. 02. 2021 - 12:04 |
RE: Servisní deníček 13leté Fábie AZL, LPG | peter | 26. 03. 2021 - 02:36 |
![]() |
davidhavel | 31. 03. 2021 - 11:16 |
![]() |
petr | 01. 04. 2021 - 00:24 |