Výměna karburátoru Pierburg za Jikov u VW II

29. září 2008 | 13.21 |

Vlastním VW Golf II. generace s motorizací HK 1,3. Mimo další peripetie, kterých není vůbec málo, mi do věčných lovišť odchází karburátor. Není divu, počítadlo tachometru se zastavilo na 270tis km a je otázkou, jak dlouho nechodí a kolik z toho bylo odježděno pouze na LPG..

V karburátoru jsou dle mechanika neopravitelně poškozeny jakési membrány a jelikož se mi originální karburátor nepodařilo sehnat, přichází na řadu aleternativní a prý i lepší řešení => nahradit onen Pierburg karburátorem z Favoritu. Karbec od VW je prošpikovaný elektronikou navzdory tomu, že je z roku 1985. Stačí tedy poměrně málo, aby nefungoval (např. špatně snímající čidlo teploty vody) tak jak má. Oproti tomu, karburátor z Favorita, který mám sehnat (né z verze Ecotronic) je více-méně mechanický jako u Škodovky typové řad 105/120.

První svízel spočívala v tom, že i do Favoritů se montovalo vícero druhů karburátorů.. a teď který vybrat, po kterém se shánět. Kamarád, který pracuje u odtahovky toto dilema vyřešil za mne a z jedné totálky vyndal karburátor české výroby zn. Jikov. Ten by měl být do mého Golfa použitelný...

Jikov Favorit

Resp. budeho možné namontovat, pokud seženu správnou přírubu - resp. kus tvrzené gumy, který přijde jako podložka a těsnění zároveň mezi sání motoru a karburátor samotný.

A jsme u druhého problému. V doměnce, že pokud se dá namontovat již mnou vlastněný karburátor Jikov z Favoritu na mého VW II kupuji přírubu na karburátor Favorit a po noční, kdy jsem spal tři hodiny, vyrážím za mým mechanikem. Ten na sebe nechává čekat více než hodinu a ihned po shlédnutí "gumy" mi sděluje, že jsem koupil špatně a že mi dá na ukázku vyřazenou tu "gumu", co tam patří a pak mám přijet. Jako bych na to měl čas :(.

Třetí zádrhel: V prodejně ND na automobily nebyl problém "gumu" vrátit a tak jsem o Kč 300,- nepřišel, ale "gumu" kterou mi mechanik dal nemají, nicméně dá se za dalších Kč 200,- objednat do druhého dne.

Při dalším rozhovoru přicházíme na to, že "guma", kterou mi dal mechanik není na mého VW, resp. patří k motoru 1,6 a 1,8. Konzulutujeme tedy s prodavačem nad obrázkem "gumy" pro 1,3 HK a mým motorem a objednáváme tuto. Doplatek od původních Kč 300,- dělá dalších Kč 289,-... za kus tvrzené gumy... no snad to bude to, co opravdu potřebuji... a moje víra v um mechanika, který nerozezná motor 1,3 od 1,6 vzala právě za své :(, nicméně mýlit se může každý...


Čtvrtý zádrhel: mechanik, který mě do toho celého uvrtal mi řekl, že si to mám vyměnit sám. Zřejmě se ho dotkl fakt, že přírubu, kterou mi dal jsem mu přijel vrátit s tím, že ta tam nepatří...

Výměna samotná:

Když už se podařilo najít člověka, který byl ochotný se touto operací zabývat, šlo se na věc. Nejprve se sejmul vzduchový filtr z motoru auta, poté bez problémů odšrouboval karburátor a odpojilo lanko plynu. Po sejmutí karburátoru Peirburg bylo patrno, že příruba z prodejny, je ta správná, ale že ji nepotřebuji, protože ta moje je v pořádku. Bohužel tentokrát již vrátit nešla, protože byla na objednávku a to již před třemi týdny. Vrátit lze do dvou měsíců... tudíž pokud byste někdo chtěli přírubu pod karbec na 1,3 HK, mám ji doma...

Příruba

Pátý zádrhel: karbec Jikov z Favorita potřebuje mít přivedené lanko od plynu v pravo (ve směru jízdy), kdežto Pierburg ho měl vlevo. Držák se poupravil a převařil... dále nebylo kam přidělat k Jikovu benzinový filtr, takže se přichytil pouze páskou k hadicím a kabelům. Další rozdíl byl spíše +em celé operace a to je fakt, že Jikov má větší průměr druhého sacího otvoru karburátoru, tudíž by mělo mít auto vyšší výkon.

Šestý zádrhel: hadice na vodu musejí být vedené jinak a jejich délka je nedostatečná. Jednu jsme použily místo druhé a třetí nahradili novou, delší.

Sedmý zádhrel: Dle chytrého mechanika elektrika, která není třeba zapojit způsobila fakt, že motor nešel vůbec nastartovat. Následují elaborace s zapojením tří párů kontaktů... dva jsme zapojily, třetí po zapojení způsobuje vždy chcípnutí motoru a nemožnost nastartovat.

Posledním zádrhelem, který nestojí pořádně za zmínku, je špatný přístup k nastavení volnoběžných otáček karburátoru a je hotovo... motor se rozeběhl.. uff... zdá se, že běží klidněji než s Pierburgem, ani tak často nechcípá. Dokonce i volnoběh jde relativně seřídit. Mírně upravíme nastavení sytiče, pro takovou prkotinu jakou je namajetnost desítky oříšku bohužel nemůžeme seřídit i předstih a s autem odjíždím... nyní již mám opravdu německo-český motor, jelikož krom dobíjení ze Š120, zde mám i karburátor z Favoritu :)

Závěrem:

Sám jsem si na výměnu netroufl a dobře jsem udělal. Například držák bowdenu plynu bych si sám neupravil. V následujích dnech byly právě s vedením lanka plynu problémy, ale ty byly pomocí závlačky snad odstraněny => bowden se nemůže skrz držák protahovat níž a níž a upravovat tak chod plynového pedálu => měnit volnoběžné otáčky. Horší byl fakt, že se auto po pár km začalo chovat stejně jako s Pierburgem, takže karburátorem "to" nebylo... Strávil jsem čtyři odpoledne seřizováním a nastavováním karburátoru a směšovače LPG, než auto začalo normálně startovat (jak na plyn, tak na benzin) a bylo (a zatím je) schopné udržet příslušné volnoběžné otáčky jak studené, tak teplé. Otázka "jak dlouho" je bohužel na snadě :(...

Zbývá jen dodat, že výkon šel opravdu znatelně nahoru a když Golf zrovna jede jak má, (necuká) tak se s ním nyní s nadsázkou dá trhat asfalt :) Přesto, pokud bych měl originální karburátor 100% v pořádku, do bezdůvodné výměny bych se nepouštěl, jelikož více, než perfektně jedoucího Favorita, z toho stejně vymáčknout nejde,... vždyť je to sériová 1,3 :)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší