11tkm na ER-5 aneb chvály je všude dost

4. září 2009 | 11.37 |

 Ne, bohužel nejsem žádný rekordman, který si dal štreku napříč Evropou.. jsem motorkář "začátečník", který si jako svoji první "velkou" motorku pořídil Kawasaki ER-5, ročník 99, po předchozích dvou majitelích, za těžce naspořených 55tis. V té době měla Erka, familierně nazývaná "Modrá" (ačkoli Janča tvrdí, že je fialová), najeto chlup přes 17tkm... nyní má chloupek pod 28 tisíc. Dalo by se tak říci, že jsme se již seznámili...

Vlajky

Tam, kde je modrá vlajka, tam jsme byli na Modré


Většina motorkářů si po přesednutí z různých dvoutaktních Jaw, 125tek, dvěstě a třistapadesátek koupí půllitra na jednu sezónu, na seznámení. Já Modrou jezdím už sezónu druhou, jelikož mi chybí nejen finance na silnější stroj, ale hlavně ony základy z nižsích kubatůr, pokud nepočítám pionýry a pár vyjížděk na silnějších sestrách.


Jak jsem se k motorkám vůbec dostal, se můžete dočíst zde, jak jsem začínal na půllitru zase zde. Ač Erku plánuji minimálně ještě další dva roky jezdit (ty prachy prostě nejsou), je nyní (možná) ten správný čas udělat nějaký souhrn.

Chváli na Kawasaki ER-5, ať už jakéhokoli roku výroby, je na internetu opravdu hodně a motorka jako taková si chválit zaslouží, Nicméně možná právě proto, že já nemám pořádně s čím porovnávat, zaměřím se spíše na negativa. Přesto, co bude napsáno níže, chci  zdůraznit, že jsem s motorkou téměř naprosto spokojený (mít tak možnost zvednout výkon, nechám si ji) a jedná se o krásný, prakticky bezproblémový a tudíž věrně sloužící stroj. (3x ťuk!

pise.cz/FCKeditor2/editor/images/smiley/msn/wink_smile.gif">)



První, co začátečníka opravdu nemile překvapí, je váha stroje. Téměř 200 kg není opravdu málo, což je cítit zejména ve chvílích, kdy s motorkou musíte manipulovat prakticky na místě a navíc třeba v omezeném prostoru. Pokud připočtete vlastní váhu a váhu spolujezdce, věřte, že každý prohřešek proti fyzikálnímu zákonu přitažlivosti bude potrestán i když pojedete prakticky nulovou rychlostí. Udržet se to (+- 375 kg) prostě nedá ani přesto, že stojíte nohami pevně na zemi. 

Nízké sedlo (780 mm) - dodá lepší pocit ovladatelnsti a jistoty každému začátečníkovi, jenže... ačkoli bych neřekl, že delší cestování je nepohodlné (o spolujezdci mluvit nemůžu), osoba nad 170 cm (sám mám téměř 190) vypadá na nízké motorce podivně... po přesednutí na jízdní kolo a vrácení se na motorku tak máte pocit, že sedíte na minibiku. Když už jsem nakousl to cestování, pár řádků k němu, ačkoli jsem je chtěl napsat až na konec

 - největším nedostatkem mi přijde malá kapacita nádrže. Při spotřebě 5l/100 km musíte otáčet palivový kohout (u ročníků pod 00) na rezervu každých +- 200 km. 
- spolujezdec trpí nedostatek komfortu asi na každé motorce, na Er5 tomu není jinak, horší je, že i při slabém dešti je kompletně nahozený od zadního kola
- nedomyšlený je taktéž přední blatník, který je tak krátký, že spousta nepořádku jde přímo na chladič

Srdce motorky - 4taktní, elektricky spouštěný, vodou chlazený, 8miventilový 2válec, krmený dvěma karburátory s průměrem difuzoru 34mm a manuálním sytičem, o výkonu 37 kw, otáčející šestistupňovou převodovkou, vyfukující jedním laufem.

Je jasné, že pocit ukrutného výkonu 50ti koňských sil mizí úměrně s počtem najetých kilometrů a s vašimi jízdními zkušenostmi. Ale to není žádné překvapení, proto všichi po 1 sezóně přesedlávají - a já si bláhově myslel, že mi to bude stačit na věky. 

Co mi vadí je fakt, že se motorka musí startovat a nechat protočit na sytič i v létě, ba co víc, i po "hodinovém" stání. Další mínus bych viděl v tom, že je motor chlazený vodou. Nesápejte mě! Já bych jen řekl, že je to starost navíc, resp. čím méně součástí něco má, tím méně se toho může po*rat. V chlazení vodou, zejména u této motorky, žádné plus nevidím (i proto je vyhlídlý nástupce vzducháč), akorát to člověka svádí k špatné diagnostice případných závad. Když chlazení, tak proč né oleje? Jako má Bandit? U Erky se mi tak třeba stalo, že pokud hladina kapaliny dosahuje v expanzce nad !minimální! úroveň, permanentně po jízdě ukapává z přepadové hadičky. Člověk pak hledá zbytečně odpovědi na "proč?". Myslím si, že takto "výkonný" motor vodu nepotřeboval. Srovnatelné GS-o je např. vzducháč a funguje (dobře, "také"!) bez problémů. 

Nevím jak u jiných strojů, ale servisní interval 12tkm na karburátory a ventily také není zrovna mnoho. O svíčkách (a přístupu k nim!) při polovočním nájezdu kilometrů ani nemluvím. Fakt ovšem je, že já na svíčky najel přes 11tkm a běží bez problémů.

Tlumiče - další věc, z které jsem byl po přechodu z Jawy nadšený a nyní... u zadních lze tvrdost nastavovat (neděal jsem to, pokud je to možné, volím často kompromis a tady to lze), avšak při plném zatížení a přejezdu nerovnosti, kterých na našich silnicích není zrovna málo, se často stane, že jdou až na doraz, resp. nevím zda jdou, ale moc tlumící mi nepřijdou. V předních se dle výrobce má !každé dva roky! měnit olej (a jsme zase u těch nízkých servisních intervalů), co je ale horší je fakt s tlumičí přímo nesouvisející, nicméně spousta ER-5 má problémy s kmitajícími řidítky. Jedná se zpravidla o rychlosti mezi 50-80 km/h, kdy pustit řidítka = po nafackování ulehnout na asfalt. Ani moje Erka není výjimkou :(.

Výměna tlumičového oleje by mohla teoreticky pomoci, mě terpve čeká, nicméně přední kolo jsem nechával dvakrát převažovat a nic se nezměnilo. Je možné, že se jedná o kazovou pneumatiku, což se uvidí právě po té výměně oleje v tlumičích.


Brzdy - z těch mám stejný pocit jako z výkonu. Prvně jsem byl z nich unešený, nyní mi připadají dost laxní, hlavně při plném zatížení. Přední kotouč se sice snaží dělat svoji práci perfektně, ale zadní buben brzdí buď neznatalně nebo tak, že zablokuje kolo. Zadek tak využívám pouze při jízdě ve dvou. To již vzpomínané GS-o, to má kotouč vpředu i vzadu a i kdyby nemělo, tak brzdí úplně jinak!


Ovládání - pokud si zvyknete na váhu stroje, naprosto bezproblémové. I na těch nejlevnějších pneu se dá Erka naklopit až škrtáte šroubkem ve stupačce o asfalt (o botách nemluvě). Nedivím se tak komentářům které jsem si na internetu přečetl,  "Erka jde do zatáček sama". 

Osvětlení - proti starým Jawám světla svítí o 107, budíky jsou příjemně podsvícené, pojistky ani žárovky neodcházejí, nic (krom blinkrů a světelné houkačky) nebliká.
Lak: i po deseti letech stále pěkný. Za pár škábanců může bohužel servis a za ty ostatní já. Horší je to s podsedlovými plasty, které se i o textilní brašny dost dřou. Nádrži nesvědčí ani kožené kalhoty, ale to půjde rozleštit. Lakování motoru se neznámo proč loupe, což bude ale problém pouze mého kusu, jak jsem si prohlížel fotky jiných uživatelů, o který se zapříčinil kdosi předemnou. Chrom je naprosto v pořádku, hliník trpí pouze v místech otlučení od kamínků a na zadních tlumičích. Jo a na nerezový výfuk není zrovna nejlepší použít silichrom..


Náhradní díly: naštěstí jsem žádné krom spotřebního zboží zatím nepotřeboval, nicméně co jsem se dočetl, tak jsou dostupné bez problémů, při nejhorším na objednávku "do deseti dnů". Oficielní delaer dělá objednávky jednou týdně.

Ceny dílů: proti Jawě a proti jakémukoli "obyčejnému" autu vysoké. Proti jiným "velkým" motorkám levné... tak si vyberte. Každopádně počítejte, že pod "korunu padesát na kilometr" se sakum prdum dostat nedá. Nicméně na motorce se to tak nepočítá, kdybych chtěl jezdit ekonomicky, koupím si babetu.

Životnost pneumatik: 10 tkm se dá najet s přehledem

Vmax tacho:177 km/h , ve dvou:160 km/h
Motorka chytá druhý dech v oblasti kolem 6tis ot/min (v 5ti začínají brnět stupačky) a plynule zrychluje do nějakých 140 km/h. Poté je to o délce roviny před vámi, jelikož otáčky na šestku v rychlosti nad 140 km/h nerostou o moc rychleji jak tachometrová rychlost.
Nejpoužívanější pásmo otáček pro klidnou jízdu: 3-6 tis/min
Spotřeba: 5/100 dlouhodobý průměr, minimální 4,3/100 , maximální 6,7/100 - dálnice ve dvou.
Řazení: krom "obvyklé" dělové rány mezi jedničkou a dvojkou bezproblémové... ačkoli... (viz komentáře pod článekem)... Chybí mi hlavně signalizace zařazeného rychlostního stupně, jelikož často řadím 7ku...


Moje problémy s ER-5:

- po přezutí na nové pneu kmitající řidítka
- při delším odstavení (více jak 3 týdny) netěsnící palivový kohout (rovněž častá závada ER-5)
- když je chladno, šlem v oleji i po kratké projížďce (to se týká také nejedné ER-ky)
- ukapávající přepadová hadička chladicí kapaliny a úkap chaldicí kapaliny z žebrování válce, netěsnící čidlo chladiče,  možné tlakování chladicí soustavy -  při ponoření expanzní hadičky do PET lahve s vodou unikají bublinky (zlatej vzducháč!) 
- snížení výkonu, zřejmě v důsledku vypálené vložky výfuku, opotřebení řetězu a nutnosti nechat seřídit ventily a karburátory. 




Nutné dosavadní opravy ER-5:

Žádná. Motorku jsem koupil se servisní knížkou, ale krom první prohlídky při 1247 km nikdy na žádné nebyla. Druhý majitel měnil na motorce pouze olej a prodal mi ji, jak jsem psal  při 17tkm. Vešekeré servisní úkony tak čekali a čekají teprve na mě.
Plánovaný servis a úpravy: viz. samostatný článek

Dosavadní servisní investice:

Výměna sady pneu vč. vyvážení:  2500,-
Výměna svíček: 160,-
Seřízení ventilů:1300,-
Výměna oleje vč. filtru: 900,-
výměna vzduchového filtru: 400,-
výměna chladicí kapaliny: 100,-
Výměna brzdové kapaliny: 100,-


Povinné ručení na rok:1400,-



Dovybavení motorky proti originálu:




Závěr: pro nenáročného motorkáře a pro začátečníka, jako přestupní stanici, nelze jinak než DOPORUČIT. Z trojice GS500, ER-5, CB500 (odkazy jsou recenze) bych ani po dvou letech nevolil jinak. Výkonem, jízdními vlastnostmi i cenou ojetin jde o kompromis, ale design, design je prostě nejhezčí :)

Moje hodnocení 2- (za typické závady, vodní chlazení a hlavně brzdy!)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší