Jak se jezdí na LPG - aktualizace po výměně nádrže

26. únor 2016 | 21.39 |

10tkm na LPG (dalších)...

Fóbie je moje čtvrté auto na plyn. Předcházeli jí Škodovky 105 a 120 a VW Golf IItedy vozidla vyrobená v jiném století, ba co dím, tisíciletí, rozuměj vozidla s mechanickými karburátory. Od doby jejich výroby se změnilo mnohé a ač Fóbie disponuje koncepčně velmi podobným motorem jako předcházející Škodovky, nemá samozřejmě již karbárátor, má vstřiky, jako všechna moderní auta.  Na tuto změnu museli reagovat i samotní výrobci LPG systémů a přešli na tzv. "sekvenční vstřikování".


Celý systém funguje takto: (odkaz)

Zásadní rozdíl v prvotně montoavaných systémech LPG oproti sekvenci je  pro řidiče jediný: narozdíl od karburátorů, kdy jste museli vyjet jejich objem (benzín) a pak teprve přepnout na LPG, o vše se nyní stará řidicí jednotka sama. Ale! Každá mince má dvě strany.. vyjíždění obsahu karburátoru a nutnost manuálního přepnutí na LPG byla sice velmi nepraktická (sakra, dochází benzin zrovna ve chvíli, kdy to auto předemnou zastavilo!), ale z podstaty věci si řidič sám určoval poměr spotřeby benzinu vůči LPG, což se sekvenčním vstřikováním možné není (pokud pominu neprofesionální zásahy do nastavení řidicí jednotky plynu). Zároveň bez benzinu nemám šanci auto vůbec provozovat, což po delším trápení startéru u starého provedení, zejména v létě, bez problémů šlo.


Studená Fóbie potřebuje v průměru kolem 5 km jízdy na benzin, aby čidlo reduktrou zaznamenalo potřebnou teplotu chladicí kapaliny (cca 60 ´C, budíkových pár minut trvajících 90´C), kdy svolí k přepnutí na LPG.

Poté musí nastat situace, kdy otáčky motoru dosáhnou min. 2tis/min a následně klesají (vyřazení, přeřazení, brždění motorem či prosté vymáčknutí spojky), v tu chvíli teprve elektromagnet (elektroventil) uzavře přívod benzinu a uvolní průchod LPG. 

Pokud se s těmito pravidly nenaučí řidič pracovat, tak v případě, že vyjede tak jako já rovnou od domu na hlavní silnici a pojede do práce po rovině s plynulým provozem, na LPG nepojede do poslední chvíle. Spořivý řidič tak může mít peška, přestože má automobil na LPG, jeho provoz nemusí být výhodný až tak, jak si mnohý potencionální majitel před koupí propočítal. Moje žena donutit auto k přepnutí na LPG neumí doteď... "prostě se to někdy udělá samo, a nebo neudělá...". Než jí stresovat... hlavně, že se synkem dojedou v pořádku kam je třeba ;).

- viz. dovětek na konci článku !!!


K další spotřebě benzinu dochází u spousty aut se sekvenčím vstřikováním LPG díky funkci "přivstřiku", který má od určitých otáček (nebo v pevně daném časovém intervalu) "přimazávat", tudíž chladit, ventily (existují i externí systémy na přimazávání ventilů). Domnívám se, že naše Fabka je takto také nastavena (ač koncernové vozy se prý snad nejlépe ze všech bez této funkce obejdou), jelikož po absolvování dlouhých cest, kdy jedu téměř výhradně na LPG, mizí "poměrně dost" benzínu, čti něco přes půl litru BA 95 na 100 km.

Pokud startuji již zahřáté auto, obvykle dochází k přepnutí na LPG již při prvním přeřazení, což třeba zrovna u mé Fábie způsobuje velmi často kolaps vstřikování LPG, kdy ovládací jednotka začne zběsile pískat, čímž hlásí nedostatečný výchozí tlak z reduktoru. Šikovné je, že přepnutí zpět na benzin je automatické a opravdu bleskové, záležitost jedné sekundy. Vynechání výkonu je sice zaznamenatelné, ale opravdu velmi krákodobé, tudíž není pro provoz nebezpečné. Poté stačí pouze přemáčknout ovládací prvek LPG a při dalším přeřazení se již systém přepne z BA na LPG korektně a vše již šlape bez problémů. Chyba, kterou mnou navštěvovaný servis neodstranil, protože podle jejich diagnostiky a mechaniků je vše v pořádku :( ; což mne přivádí k myšlence: pokud si kupujete auto na LPG, zjistěte si, jaký systém LPG (je jich opravdu hodně) v autě je namontovaný a zjistěte si, kde jej servisují. Náš ZAVOLI se servisuje v 50 km vzdáleném Dubí, pak až v Praze (100 km) a nebo ve Strakonicích (250 km)! 

 Zatímco starší auta na LPG jezdila téměř výhradně na tento druh paliva (doporučovalo se tuším na tři nádrže plynu vyjet jednu benzinovou, ale nikdo to nedělal)  a benzín se používal jen na studený start, současná se, jak už jsem zmiňoval, bez benzinu rozhodně neobejdou. Obě namontované nádrže mám o stejném objemu ; díky výše popsanému systému vyjedu 3,5 až 7 nádrží LPG na jednu benzinovou.

Poměr je samozřejmě dán provozními podmínkami, čím více krátkých tras za co chladnějšího počasí, tím větší poměr benzínu k plynu a obráceně - čím se jezdí dál a je tepleji, tím méně se spotřebuje benzinu vůči plynu. Průměrné náklady za PHM se tak od začátku čerence do konce března "vyšvihli" na 1,71 Kč/1 km, ale přesných čísel na konkrétní cestu se dopočítat prakticky nelze. S tím  souvisí i fakt, že čím více se daří jezdit na LPG, tím méně přesný je palubní počítač (odchylka je i přes 2,5 l / 100 km). Průměrná spotřeba dle palobního počítače je 6,8/100 km, reálně 8,55 l "mixu"/ 100 km ; protože poměr benzínu k LPG je "vyšší dívčí proměnná", zásadně diskutuji pouze o nákladech na kilometr.

Sečteno podtrženo, čísla mohla být i lepší, ale vlastně jsou prakticky taková, jaká jsem očekával, což je fajn. HLavně! Při porovnání s parametry předchozích vozů na LPG (bezepčnost, pohodlí, prostor, výkon, váha vs. spotřeba) jezdí Fábie vlastně zadarmo ;).  

tankování

Aktualizace: k výše popsanému stavu přepínání z BA na LPG docházelo při výchozím nastavení řidicí jednotky. Po servise se má věc tak, že při 18´C venkovní teploty se auto na LPG přepne po 3 km jízdy a to bez ohledu na aktuální jízdní režim - tedy žádné cílené ubírání plynu, přeřazování apod, systém se přepne klidně i při akceleraci! Když je motor teplý, startuje auto stále na BA, ale k přepnutí na LPG dochází prakticky okamžite.

PS: pokud při chcípnutí motoru přepínač LPG pískne, znamená to, že by si ŘJ přála servis!

2x PS: od doladění ŘJ LPG se zdají být i zobrazované údaje o spotřebě při tomto typu pohonu realističtější, jelikož okamžitě nepadají prudce dolů hned po přepnutí z BA do LPG, ba dokonce už ani nesetrvávají téměř konstantně na svých hodnotách, když se auto chvíli "protahuje". Reálnou spotřebu "od plných po plné nádrže" jsem od jara neměl šanci vyzkoušet.

3x PS: správně nastavená řidicí jednotka LPG by měla údajně z BA přepnout nejpozději po 5 km jízdy při venkovních -20´C, ale čekejte, až bude v ČR -20 :D, z mé zkušenosti to u zcela studeného motoru vychází na 4-6 km ať je léto nebo mrzne.

11.2.2016 - 195tkm - výměna LPG nádrže po 10 letech od její výroby u 9 let starého auta s sebou přinesla další nemilé v překvapení v souvislosti s LPG montovaným v Hamburku a to takové, že stávající multiventil byl externí, což se v ČR prakticky nepoužívá a nádrž by se musela shánět, na což jsem neměl čas. Při výměně nádrže, za nádrž mající MV uvnitř, která je tak objemově menší,  bylo tedy nutné předělat část měděného potrubí a kdo ví co ještě. Nejen, že tak výměna samotná byla opět dražší než bylo plánováno a že jsem tak přišel o měřič množství paliva v LPG nádrži (sice ukazoval jako palivák ve 120L, ale ukazoval), jelikož jsem odmítl další příplatek, ale hlavně dosavadních 52 litrů objemu LPG nádrže se zmenšilo kvůli internímu MV na 48 litrů. Tedy 48 litrů podle prodejce, na 46 litrů podle výrobce! Řeknete si, nu což, 6 litrů sem, 6 litrů tam.. jenže ouha! LPG nádrž lze z bezpečnostních důvodu plnit pouze z 80% její kapacity, tedy jste na  necelých 37 litrech. No, to už je zase tak mizerná nádrž jako u 120L... Jenže ono je to ještě horší. Je nutné dále odečíst 6-8 litrů LPG, které jsou tzv. nevyčerpatelné (proč to dělají tak blbě?!). Pro naše lehké počítání berme v úvahu oněch 7 litrů, ač to může být klidně 10, stejně tak jako maximální plnění nemusí být ani těch 80% což je závislé na šikovnosti toho, kdo nastavoval MV a aby toho nebylo málo, ne každý plnicí stojan LPG disponuje dostatečným tlakem, aby dotlačil nádrž "do plna". Sečteno podtrženo v mém případě, kdy mám papírově namontovanou 48 litrovou nádrž na LPG je její skutečně využitelná kapacita mizerných 30 litrů! Dvě pětiny objemu jsou nepoužitelné.. smutné zjištění ověřené zatím jediným tankováním po vyjetí nově namontované nádrže, ale i tak, dojezd se rozhodně sníží, počítám že na dálku o takových 50-100 km, dle stylu jízdy, což není vůbec málo. A že LPG stanice je na každém rohu? No, není jich zase zdaleka tolik jako těch benzinových, navíc ceny LPG na jednotlivých stanicích jsou snad ještě rozdílnější než ceny benzinu, ne každá LPG stanice má pokaždé LPG (což se u benzinu nestává) a navíc mám své oblíbené, řekněme ověřené pumpy, kde tankuji. Nezbývá říct než ach joooo :( A za tohle mne páni nesmylsnodárci obrali o těžce ušetřených 7tis a to ani nezmiňuji, že nádrž byla stará 4 měsíce, přičemž její živnost se odvíjí od data výroby (přesněji tlakové zkoušky) a ne od montáže. Když si to tak počítám a přičtu k tomu různé komplikace a starosti, je otázkou, zda člověku s ročním nájezdem do 15tis km se navzdory psychologicky úžasné ceně PHM (alespoň prozatím), vůbec provoz auta na LPG vyplatí... Příště, pokud to finance dovolí, budu uvažovat asi o CNG.
26.2.2016 - 195.8xx km - potvrzeno, využitelný obsah LPG nádrže je 30 litrů, při našem typickém využití auta je tak dojezd na jednu nádrž 300 km a "hurá" znovu tankovat.
Nová nádrž

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší