10tkm na LPG (dalších)...
Fóbie je moje čtvrté auto na plyn. Předcházeli jí Škodovky 105 a 120 a VW Golf II, tedy vozidla vyrobená v jiném století, ba co dím, tisíciletí, rozuměj vozidla s mechanickými karburátory. Od doby jejich výroby se změnilo mnohé a ač Fóbie disponuje koncepčně velmi podobným motorem jako předcházející Škodovky, nemá samozřejmě již karbárátor, má vstřiky, jako všechna moderní auta. Na tuto změnu museli reagovat i samotní výrobci LPG systémů a přešli na tzv. "sekvenční vstřikování".
Celý systém funguje takto: (odkaz)
Zásadní rozdíl v prvotně montoavaných systémech LPG oproti sekvenci je pro řidiče jediný: narozdíl od karburátorů, kdy jste museli vyjet jejich objem (benzín) a pak teprve přepnout na LPG, o vše se nyní stará řidicí jednotka sama. Ale! Každá mince má dvě strany.. vyjíždění obsahu karburátoru a nutnost manuálního přepnutí na LPG byla sice velmi nepraktická (sakra, dochází benzin zrovna ve chvíli, kdy to auto předemnou zastavilo!), ale z podstaty věci si řidič sám určoval poměr spotřeby benzinu vůči LPG, což se sekvenčním vstřikováním možné není (pokud pominu neprofesionální zásahy do nastavení řidicí jednotky plynu). Zároveň bez benzinu nemám šanci auto vůbec provozovat, což po delším trápení startéru u starého provedení, zejména v létě, bez problémů šlo.
Studená Fóbie potřebuje v průměru kolem 5 km jízdy na benzin, aby čidlo reduktrou zaznamenalo potřebnou teplotu chladicí kapaliny (cca 60 ´C, budíkových pár minut trvajících 90´C), kdy svolí k přepnutí na LPG. Poté musí nastat situace, kdy otáčky motoru dosáhnou min. 2tis/min a následně klesají (vyřazení, přeřazení, brždění motorem či prosté vymáčknutí spojky), v tu chvíli teprve elektromagnet (elektroventil) uzavře přívod benzinu a uvolní průchod LPG.
Pokud se s těmito pravidly nenaučí řidič pracovat, tak v případě, že vyjede tak jako já rovnou od domu na hlavní silnici a pojede do práce po rovině s plynulým provozem, na LPG nepojede do poslední chvíle. Spořivý řidič tak může mít peška, přestože má automobil na LPG, jeho provoz nemusí být výhodný až tak, jak si mnohý potencionální majitel před koupí propočítal. Moje žena donutit auto k přepnutí na LPG neumí doteď... "prostě se to někdy udělá samo, a nebo neudělá...". Než jí stresovat... hlavně, že se synkem dojedou v pořádku kam je třeba ;).
- viz. dovětek na konci článku !!!
K další spotřebě benzinu dochází u spousty aut se sekvenčím vstřikováním LPG díky funkci "přivstřiku", který má od určitých otáček (nebo v pevně daném časovém intervalu) "přimazávat", tudíž chladit, ventily (existují i externí systémy na přimazávání ventilů). Domnívám se, že naše Fabka je takto také nastavena (ač koncernové vozy se prý snad nejlépe ze všech bez této funkce obejdou), jelikož po absolvování dlouhých cest, kdy jedu téměř výhradně na LPG, mizí "poměrně dost" benzínu, čti něco přes půl litru BA 95 na 100 km.
Pokud startuji již zahřáté auto, obvykle dochází k přepnutí na LPG již při prvním přeřazení, což třeba zrovna u mé Fábie způsobuje velmi často kolaps vstřikování LPG, kdy ovládací jednotka začne zběsile pískat, čímž hlásí nedostatečný výchozí tlak z reduktoru. Šikovné je, že přepnutí zpět na benzin je automatické a opravdu bleskové, záležitost jedné sekundy. Vynechání výkonu je sice zaznamenatelné, ale opravdu velmi krákodobé, tudíž není pro provoz nebezpečné. Poté stačí pouze přemáčknout ovládací prvek LPG a při dalším přeřazení se již systém přepne z BA na LPG korektně a vše již šlape bez problémů. Chyba, kterou mnou navštěvovaný servis neodstranil, protože podle jejich diagnostiky a mechaniků je vše v pořádku :( ; což mne přivádí k myšlence: pokud si kupujete auto na LPG, zjistěte si, jaký systém LPG (je jich opravdu hodně) v autě je namontovaný a zjistěte si, kde jej servisují. Náš ZAVOLI se servisuje v 50 km vzdáleném Dubí, pak až v Praze (100 km) a nebo ve Strakonicích (250 km)!
Zatímco starší auta na LPG jezdila téměř výhradně na tento druh paliva (doporučovalo se tuším na tři nádrže plynu vyjet jednu benzinovou, ale nikdo to nedělal) a benzín se používal jen na studený start, současná se, jak už jsem zmiňoval, bez benzinu rozhodně neobejdou. Obě namontované nádrže mám o stejném objemu ; díky výše popsanému systému vyjedu 3,5 až 7 nádrží LPG na jednu benzinovou.
Poměr je samozřejmě dán provozními podmínkami, čím více krátkých tras za co chladnějšího počasí, tím větší poměr benzínu k plynu a obráceně - čím se jezdí dál a je tepleji, tím méně se spotřebuje benzinu vůči plynu. Průměrné náklady za PHM se tak od začátku čerence do konce března "vyšvihli" na 1,71 Kč/1 km, ale přesných čísel na konkrétní cestu se dopočítat prakticky nelze. S tím souvisí i fakt, že čím více se daří jezdit na LPG, tím méně přesný je palubní počítač (odchylka je i přes 2,5 l / 100 km). Průměrná spotřeba dle palobního počítače je 6,8/100 km, reálně 8,55 l "mixu"/ 100 km ; protože poměr benzínu k LPG je "vyšší dívčí proměnná", zásadně diskutuji pouze o nákladech na kilometr.
Sečteno podtrženo, čísla mohla být i lepší, ale vlastně jsou prakticky taková, jaká jsem očekával, což je fajn. HLavně! Při porovnání s parametry předchozích vozů na LPG (bezepčnost, pohodlí, prostor, výkon, váha vs. spotřeba) jezdí Fábie vlastně zadarmo ;).
Aktualizace: k výše popsanému stavu přepínání z BA na LPG docházelo při výchozím nastavení řidicí jednotky. Po servise se má věc tak, že při 18´C venkovní teploty se auto na LPG přepne po 3 km jízdy a to bez ohledu na aktuální jízdní režim - tedy žádné cílené ubírání plynu, přeřazování apod, systém se přepne klidně i při akceleraci! Když je motor teplý, startuje auto stále na BA, ale k přepnutí na LPG dochází prakticky okamžite.
PS: pokud při chcípnutí motoru přepínač LPG pískne, znamená to, že by si ŘJ přála servis!
2x PS: od doladění ŘJ LPG se zdají být i zobrazované údaje o spotřebě při tomto typu pohonu realističtější, jelikož okamžitě nepadají prudce dolů hned po přepnutí z BA do LPG, ba dokonce už ani nesetrvávají téměř konstantně na svých hodnotách, když se auto chvíli "protahuje". Reálnou spotřebu "od plných po plné nádrže" jsem od jara neměl šanci vyzkoušet.
RE: Jak se jezdí na LPG - aktualizace po výměně nádrže | modry* | 07. 04. 2015 - 11:46 |
![]() |
davidhavel | 09. 04. 2015 - 21:13 |
![]() |
davidhavel | 08. 09. 2015 - 19:17 |
RE: Jak se jezdí na LPG - aktualizace po výměně nádrže | vojtahavel | 11. 02. 2016 - 23:11 |
![]() |
davidhavel | 12. 02. 2016 - 12:44 |