13 měsíců a 14tkm s Fábií

27. červen 2015 | 13.36 |

 Fábii jsem si zamiloval. Není to k podivu, nikdy jsem totiž neměl novější, výkonější, vybavenější, prostornější, a pohodlnější auto. 

úklid


Vůbec mi nevadí milionkrát připomínané menší pravé zpětné zrcátko, ač uznávám, že estetika jím nezískala, to už mne víc zlobí s jakoukoli funkcí zcela nesouvisející přední nárazník, který nelícuje s blatníkem snad na žádné Fábii. Exteriér a interiér auta mi připadá zdařilý, oproti své nástupkyni II. generace velmi zdařilý.


Motor, u kterého mé ucho dráždí jeho ne zcela pravidelný volnoběžný chod disponuje výkon 85 kw. Tento výkon mi zcela vyhovuje, na pětku lze jezdit předpisovou rychlostí i po městě, řazení je díky krátkým a přesným drahám lahoda. Při objemu nepřeplňovaných dvou litrů nejde o žádného sprintera, ale v otáčkách nad 3,5 tis s ním začíná být příjemně svižné svezení a točit se ochotně nechá daleko přes 5tis. Spotřeba je přímo úměrná provozu - při dlouhých jízdách v rámci předpisových rychlostí není problém jet za počítačových 5,5 litru naturalu na 100 km, avšak při courání do 5 km blízkého města, nějaké popojíždění tam a zase zpět je člověk rád, když se dostana na 10 litrů, 12 není žádnou výjimkou. Na co jsem si ani po 14 tkm úplně nezvykl je záběr spojky až v horní poloze. 

Výbava - posilovač řízení je fajn věc při parkování, 195tky bych na místě otáčet nechtěl, ale při řízení bych uvítal lepší kontakt s vozovkou - přitom mám nastavené posilování na nejnižší výkon. ABS beru tak trochu jako bezpečnostní standard, na chuť jsem ale nepřišel systému ESP, který mne zejména v zimě vyloženě zklamal. S Fiestou na protektorech od Vraníků jsem byl na silnici král, s Fábií na nových Klebrech si připadám jako na tréninku driftování a škrábání se do kopce. Fajn jsou čiré světlomety (ač již začínají díky vnějším oděrkám slepnout), mlhovky, které jsem vždy tak chtěl, jsou naopak téměř k ničemu a do budoucna je zřejmě nahradím denní svícením obohaceným o automatický senzor přepnutí na hlavní světlomety při setmění. Radost mi dělá i v dnešní době zcela standardní věc - dálkové centrální zamykání, které dovoluje zamknout vůz ještě s otevřenými dveřmi, následně stačí zabouchnout. Airbagy doufám nikdy nevyzkouším, ale u spolujezdce vypínatelný jsem ocenil zejména v době, kdy manželka vozila prcka "ve vajíčku".


Miluji vyhřívané sedačky a klimatizaci. Zamiloval jsem si tempomat, přestože je tak trochu zbytečný, jelikož na našich okresních silnicích je velmi často prakticky nepoužitelný. Super je, že nemusím "cvičit se švihadly" a pohodlně otevřu a zavřu i spolujezdcovo okýnko z místa řidiče, mrzí mne ale, že vzadu má Fábka pouze kličky (navzdory výbavě Elegance), že v předních dveřích jsou pouze odrazky a v zadních nic. Elektrická, vyhřívaná zrcátka jsou také moc fajn, stejně jako výškově stavitelné sedačky a volant. Sedačky jsou příjemně tvrdé, s dostatečným bočním vedením, které ale naopak značně znepříjemňuje "nouzové" spaní v autě. 

Co se mi líbí velmi, jsou takové vychytávky, jako že stačí jemně přimáčknout páčku blinkrů a tyto 3x zablikají, úžasné je, že když zařadím zpátečku a mám spuštěné stěrače, automaticky se mi setře zadní sklo a že skvěle a čistě hrající originální autorádio (resp. repráky) dokáže zesilovat automaticky hudbu s přibývající rychlostí a zpětně ji opět ztlumit. Líbí se mi osvětlení schránky spolujezdce (a zde umístěný výdech klimatizace byť se sporným efektem) a osvětlení kufru, ač to by mohlo být na obou stranách. Fajn jsou dvě zásuvky 12V přičemž jedna je ve středovém tunelu a druhá v kufru. Kufr samotný má šikovně oddělené boční schránky a i jeho členění pod podlahou je rozumné, bohužel je ale znatelně méně objemný než u Octávky.  

Zdálo by se, že Fábka je téměř dokonalý vůz, ale není... 

Již zdaleka nejsem tak unesený z aerodinamického "ticha", které zavládlo po přesednutí z Fiesty (do té doby nejnovějšího vozu, který byl o deset let starší), doslova mi vadí A sloupek, jelikož jsou opravdu situace, kdy člověk nevidí, co by vidět měl! (oproti tomu jsem fakt rád za dělené řidičovo zpětné zrcátko obsahující i zrcátko pro vymezení mrtvého úhlu), při delších cestách mi vadí středový tunel v místě holení kosti (pokud nejde použít tempomat) a tvrdé, nulové polstrování opěrky lokte na dveřích. Rozčilují mne pouze výškově nastavitelné opěrky hlavy stejně jako středový pás zadních sedadel, který se při sklopení sedadel vždy automaticky utáhne natolik, že jej nelze bez demotnáže a opětovné montáže znovu použít. Mrzí mne, že Fábii chybí takové přimitivní kontrolky, jako je např. hladina vody v ostřikovačích. 

Ač má být Fábie velmi spolehlivé auto, závady, které se objeví (a že jich pomalu ale jiště přibývá) se mi nedaří úspěšně odstraňovat. Na jedné straně jde o SPOTŘEBNÍ VĚCI, jakože před koupí byly vyměněny brzdové kotouče za kdo ví jak "kvalitní", které se ani ne po 10tkm slušně zvlnily, dále jde o OTRAVNÉ PRKOTINY  - stahování okénka LZ dveří se opravovalo minimálně 3x a stejně je téměř trvale nefunkční, vrzající dveře můžu mazat obden, ale naopak se zavírají obvykle na dvakrát, pokud s nimi tedy nechci vyloženě třískat (při zavířání kufru se při sebejemnějším zacházení ozve uvnitř auta rána jako z děla a člověk čeká, kdy ho opustí zadní sklo), avšak v otevřeném stavu dveře nedrží (unavené, přemazané samostavy), stejně jako neodhalitelná příčina klepotu od pravého předního kola (prý bude asi někde něco v palubce). Dále jsou zde ZÁVADY STŘEDNĚ OTRAVNÉ A FINANČNĚ NÁROČNĚJŠÍ, rozuměj závady k vzteku - náplň klimatizace, ačkoli vizuálně nikde neuníká a vloni byl celý systém přetěsňován je třeba doplňovat každý rok, do auta zatéká neznámo kudy a mokro je vždy vzadu za spolujezdcem (avšak téměř výhradně při používání gumového koberečku v tomto místě), a ZÁLEŽITOSTI VYLOŽENĚ K NASRÁNÍ, což je nyní lambda-sonda po výměně vydržela pouhých 5tkm nehlásit chyby. 

S pohonem LPG jsem spokojený na 75 %, díky němu náklady za PHM na 1 km jízdy vycházejí dle očekávaných propočtů, ale na druhou stranu nefunguje plyn tak spolehlivě, jak bych si přál (při přepínání z BA u teplého motoru obvykle systém na poprvé vypadne a kdo s autem není zžitý, nepřepne ani na kdo ví jaký pokus) a Fábka tak-é spotřebovává nezanedbatelné množství benzinu (zejména oproti někdejšímu téměř mechanickému systému karburátor/směšovač). Dále jde o nutnější, obsáhlejší a častější servis apod., který následně značně snižují ekonomiku provozu, ale i tak se LPG vyplatí. Alespoň zatím, uvidíme příští rok po legislativně vynucené výměně nádrže (10 let pro LPG, ale 20 let pro CNG!) a kdo ví čeho ještě (NOVÁ nádrž musí mít shodný typový schvalovací list jako STARÝ reduktor). 

Sečteno a podtrženo, Fóbie combi 2.0 MPi, LPG je fajn auto pro dva, případně tři dospělé a jedno mrně (dva dospělí a dvě děti), zejména pokud častěji vyrážíte za hranice města. Fábku mám fakt rád, ikdyž už mne vyvedla z mylné úvahy, že do 7, nyní 8 let mladého auta za 90 (nyní za 110) tis. se nebude muset pár let téměř investovat a jeho provoz bude zcela bezstarostný.
cesta

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: 13 měsíců a 14tkm s Fábií metylester 01. 07. 2015 - 22:49
RE: 13 měsíců a 14tkm s Fábií davidhavel 02. 07. 2015 - 19:56