Strasti s Fóbii - rok II.

3. únor 2016 | 21.05 |

Fóbii vlastním od června 2014. Stála veškeré peníze, které jsem byl kdy ochotný za auto dát a kupoval jsem ji si ideou, že do 7 let starého benzíňáku (LPG) nebude potřeba pár let téměř investovat (až na spotřebák a výměnu LPG nádrže) a že budu jen tankovat (LPG za pár kaček) a jezdit, případně, když už by se nějaká blbost vyku...la, tak to okamžitě nechám opravit, aby se nám z auta nestával rychle vrak.

Čím jsme si prošli v prvém roce spolubytí se lze dočíst zde.  Žádná dramata, ale nepříjemností a peněz více, než bych čekal natož chtěl, ale bral jsem to jako součást prvotní investice. Rok druhý, po najetých 14tkm vypadá z pohledu péče o vůz, závad, poruch a servisu následovně:

2. února 2016 - 9 let od první registrace, 195.0xx km - k "narozeninám"  Fóbie dostala dle nemyslnodárců nutnou omlazovací kůru v podobě výměny LPG nádrže, což vyšlo spolu s revizí LPG soustavy (rozuměj kulaté razítko s platností 10tkm nebo 1 rok, avšak v případě STK nesmí být zbývající doba platnosti revize kratší než 6 měsíců - jak říkám - nesmyslnodárci) na necelých 7.000,- Kč. S kýženým přáním, abych LPG nemusel dříve jak za rok řešit jsem nechal vyměnit i oba filtry za 746,- Kč (z toho 500,- za práci!) a když už se mi chlapci motali v motorovém prostoru, šly ven i svíčky - aktuálně tedy jezdím-e s DensoQ20 pr-u, které mají plynaři z Harfy za nejlepší v poměru cena výkon, tedy 600,- Kč i s výměnou.  Výměna lambda sondy za katalyzátorem, kterou jsem pořídil za 1.100,- Kč před týdnem stála již pouhé 400,-. Tak drahé dárky jsem nikdy nikomu nedal :-?. Jo a ještě jsem měnil žárovku v levém brzdovém světle ;)

Statistika za 18 měsíců (k 31.12.2015)

Náklady do 2016

31.12.2015 - 193.800 km -  myčka spolu s voskováním (120,-) aneb na to špinavé auto už se nedalo dívat, škoda, že to rovnou nedrhne i interiér ! K dotěsnění PZ dveří jsem se ještě nedostal a tak s vlhkostí v interiéru zkouším bojovat s pomocí výrobku, kterému moc v tomto provedení nevěřím, ale když je to Made in USA :D

 5. 12. 2015 - 193xx km - praská pravá přední žárovka, vyměněna za "Starline",  praskla pravá sufitka od osvětlení RZ, levá je sice očouzená, ale měla pouze špatný kontakt - de/montáž osvětlení RZ proběhla překvapivě bez problémů ;) ; jo a kuře už zase týden nesvítí, to je novodobý rekord :D

27. listopadu 2015 - 1928xx km - kuře je opravdu nevyspitatlné, po nastartování zhaslo, ale stačilo pouze zapnout klimatizaci (v autě je takové vlhko, že již nyní zamrzá zevnitř a navzdory venkonví teplotě, která by měla teoreticky zamezovat spuštění klimatizace, průzor čelním sklem lze nejlépe vytvořit jejím zapnutím), a kuře je opět zde. Již přibližně měsíc sleduji, jak se nepravidelně a střídavě rozsvěcí a zhasíná osvětlení RZ a vzhledem k tomu, že lampičky jsou již poněkud zbastlené, je vidět, že se v tom již někdo hrabal a tak se bojím, že buď je již nebude jak namontovatzpět, nebo nebude problém pouze v žárovkách. Zdá se mi, že opět dochází k poklesu tlaku kapaliny z ostřikovačů, bude nutné zkontrolovat těsnost spojů hadiček a hlavně ostřikovače seřídit. A neposlední věc, která mne aktuálně dost zlobí je, že od výměny žárovky (ne, nedal jsem ji obráceně!) v přední lampě na nás stále častěji blikají protijedoucí auta a to navzdory správnému nastavení naklopení světel v poloze "-" ; budu se muset vydat do servisu.

24. listopadu 2015 - 192795 km - samo od sebe zhaslo kuře, byl jsem z toho tak mimo, že jsem pár vteřin přemýšlel, kde se zase co se*e, že v budících svítí o kontrolku méně :D ... no, ono to stejně nebude mít dlouhého trvání. Kdesi jsem četl teorii o letním a zimním plynu a nastavení řídicí jednotky na ten či onen druh LPG a v případě nepřesností (stačí nekvalitní LPG) se prý kuře rozsvěcí také. No kdo ví, jenže mně už se rozsvěcí i na BA. Další teorií je vadná druhá lambda (která tam je proto, aby hlídala výkonost té první!), ač VAG stále tvrdí sporadickou chybu té první... (a nulové emise naměřené tou druhou!). Kdyby tak pekelně nelítaly ty volnoběžné otáčky (na LPG, ač na BA je chod motoru také dost nepravidelný, otáčky jsou plus mínus stejné), tak to hodím za hlavu.. jen jsem zvědavý, co emise... STK se blíží...

1. listopadu 2015 - 192066 km - výměna kol za zimní, luxování interiéru, mytí exteriéru.

přehazování kol

16. října 2015 - 190850 km - výměna předních stěračů za bezramínkové. Výsledek není 100%, ale zatím jde o nejlepší stěrače, které jsem na Fábii dal (a že pár sad za rok padlo). Objevil se šlem na víčku oleje, ale po delší jízdě po něm není ani památky, olej na měrce bez emulzc. Dolil jsem asi 2dcl chladicí kapaliny, protože byla pod minimem, ale nyní je po ohřátí motoru nad maximem.. Po obvodu LZ dveří jsem nalepil poměrně vysoké těsnění, ale ani toto zatékání nevyřešilo. Dolití nemrznoucí směsi do ostřikovačů.

Dotěsnění LZ dveří

11. října 2015 - 190746 km -  rozborka předních brzd odhalila jedinou možnou zřejmou závadu a to "nadměrnou vůli" spodního čepu plovoucího třmenu PP kola. Vysvětlovalo by to jak pískání, tak "zvlněné kotouče". Výměna spodního pantu LZ dveří opravdu nebyla možná kvůli přístupu a zejména originálnímu přilepení! šroubu ve dveřích bez sundání dveří samotných.

Bez dveří

10. října 2015 - 190685 km - dva dny prší a vpravo za spolujezdcem je jezero, švagr zjišťuje důvod zatékání - nedoléhající dveře, kdy následně volné, nedoléhající gumové těsnění svádí vodu svým vnitřkem dovnitř auta namísto ven. Důvod? - důsledek někdejší bouračky. Pokusně se pokusím o opravu vlepením druhého těsnění mezi dveře a těsnění stávající, následně zalepení originálních děr v horní části těsnění a poštelováním zámku dveří. Druhé zadní dveře (levé) dosedají čím dál níže v důsledku vadného spodního pantu, který jsem sehnal na vrakovišti za 100,- nicméně jeho výměna bude asi také lahůdka, jelikož pant samotný je k B sloupku přepevněn nejen zvenčí, ale i zevnitř, což znamená rozebrání plastů sloupku a dost možná i demontáž celých dveří z auta :-?. Brzdy popískávají čím dál častěji, zítra sundám kola a se švagromechanikem se podíváme, kde je problém. Kuře ani po více než 1tkm nezhasíná, přesto je chyba stále vedená jako sporadická a to navzdory faktu, že se kontrolka rozsvěcí pár set metrů po jejím smazání. Jinou chybu VAG nehlásí, přesto volnoběh na LPG bývá čím dál častěji velice zajímavý:

Víc jak 3 vteřiny mi mobil nedokáže nahrávat, ale pro ilustraci to zcela stačí

3. října 2015 - 190558 km - v levém předním kole při povolení brzdy cosi kovově cvaká, pravé přední kolo občas přibržďuje - píská aneb důvod zvlněných kotoučů je tak téměř jasný... dosažena historicky nejnižší spotřeba při cestě "Kladno - Děčín" - počítačových 5,4/100 km a to tam téměř do poslední chvíle svítilo 5,3 :)

27. září 2015 -190258 km -  úklid interiéru, z nových poruch je zde prasklé čelní sklo pod stěračem spolujezdcerozsypaný spodní pant levých zadních dveří ; zároveň si potvrzuji domněnku, že motor opravdu začal papat olej, jelikož je pod ním sucho, ale na měrce je skoro prd.. po 7.600 km dolévám 0,75 litru.

málo oleje

spodní pant zadních dveří

16. září 2015 - 189.869 km - 10.9.2015 - výměna parkovací a potkávací žárovky v levém světlometu (Osram).

189.811 km - 8.9.2015 - praská hlavní žárovka H7 v levém světlometu ; slepnutí pravého světlometu není způsobeno zvnějšku, ale zevnitř díky vlhkosti, která se do lampy začala dostávat po ulomení jedné z paciček zadního krytu lampy => kryt přišroubován. Klepání, kterého jsem si všiml již před koupí auta a žádný ze servisů jej neuměl najít jsem dnes, zdá se, z většiny vyřešil vychýlením reduktoru LPG, kdy tento mohl klepat o lampu světlometu. LZ dveřmi zatéká zřejmě poškozeným těsněním plechové výplně dveří, kdy se voda dostává před tento plech a za "tapecírungem" obtéká těsnění dveří směrem do vozu. Prozatím následky řeším novinami pod gumovými koberečky. Objevená netěsnost chladicího systému u příruby chladiče nebude zatím nijak dramatická, jelikož chladicí kapalinu není zapotřebí po 2,5 tkm dolévat. S úbytkem oleje je to horší a vypadá to, že bude nutné mezi výměnami olej dolévat, když spotřeba je vyšší než je rozpětí mezi ryskami na měrce. Dofukování předních pneumatik.

189.550 km - 29.8.2015 - velmi rozkolísaný volnoběh při provozu na LPG, motor často na hraně chcípnutí, opět se rozsvěcí kuře

189.268 km - 19.8.2015 - odstranění kabinového filtru - a je po mlžení čelního okna bez použití klimatizace ! ;)

kabinový filtr 14M

Už chápu, proč se má kabinový filtr měnit nejpzoději po roce - takto vypadal ten náš po 14 měsících a 16 tkm, navíc se domnívám, že ač to není vidět, obsahuje nezanedbatelné množství vlhkosti (z okolí a klimatizace), která se následně v "podzimním počasí" sráží právě na čelním skle v takové míře, jak je zobrazeno níže.

189.063 km - 17.8.2015 - po tristním neúspěchu s doladěním LPG systému ve Strakonicích se obracím na pražský Neptun-Harfa. Zde přes tři hodiny hledají a odstraňují chyby strakonických. Důvod, proč ze Strakonic auto odjelo prakticky neschopné provozu na LPG byla jimi skříplá gumička u elektroventilu! Opakovaně jsem si tedy zaplatil za výměnu filtru kapalné fáze. Dále se strakonickýmdobytkům amatérům povedlo namontovat reduktor obráceně - vzhůru nohama,čímž se v něm vytvořily usazeniny v místech, kde být pro jeho správnou funkci nesmějí (pružina)!. Co se ani pražákům nepovedlo jednoznačně zjistit, natož odstranit, je důvod, proč dochází ke ztrátě tlaku LPG,ale zřejmě díky správnému nasazení gumičky elektroventilu tento pokles není již náhlý, ale pozvolný, tudíž není takový, aby systém LPG vypadával (zatím). Smutné bylo konstatování, že všechny díly LPG jsou po 8 letech provozu na hraně své živnotnosti a sečteno podtrženo mi bylo doporučeno neměnit v zimě pouze nádrž (ze zákona povině po 10 letech od tlakové zkoušky) ale celý LPG systém, což znamená investici necelých 30 tis. Kč... Houpajícími se volnoběžnými otáčkami, občasným chcípáním motoru a rozvěcující se lambdou se vzhledem k celkovému stavu systému nezabývali. Rozloučení mechanika při předání vozu slovy "věřím, že když teď dotankujete do plné, tak to bude chvíli jezdit" už byla jen třešnička na dortu za 1626,- Kč vč. revize.

Neptun Harfa

189.0xx km - 16.8.2015 - do auta poměrně dramaticky zatéká, nevím kde všude, ale zcela jistě předními dveřmi spolujezdce, navzdory tomu, že těsnění je zcela v pořádku. V období dešťů, které nyní zavládlo auto nelze provozovat jinak, než s permanentě spuštěnou klimatizací s ofukem předního skla, jelikož samotný ventilátor, byť na maximální výkon, srážení páry ještě umocňuje. Je nutné provést kontrolu klapky vnitřní cirkulace vzduchu, zda je opravdu otevřená.

zamlžení

Víc než ty malé průzory větrák na maximální výkon nezvládne :-(

188.775 km - 14.8.2015 - čištění a znovunastavení škrticí klapky

škrticí klapka

188.74x km - 11.8.2015 - praská první žárovka za dobu co auto mám - levá přední parkovačka.

188.661 km - 10.8.2015 - na radu LPG servisu jezdím pouze na BA - auto jede bez problémů, nechcípá, výkon nevynechává ; ale lambda se i na BA rozsvítila (rozjezd z kopce, přeřazení na dvojku, bez přidání plynu a blik - je tu s námi opět grilované kuře).

188.504 km - 9.8.2015 - volnoběh je natolik rozkolísaný, že auto při přeřazování chcípá.

188.4xx km - 8.8.2015 - při opětovném NEpřepnutí na LPG auto odmítá jet i na BA a na třičtvrtě plynu má výkon obdobný volnoběhu # ? :( už mne to začíná vážně srát ; vše trvá naštěstí jen pár km, ale vypadá to, že problém bude vážnější než jen v nastavení a unavených prvcích LPG. Kontrolka lambdy zůstává po vymazání svítit ihned po nastartování, takže lambda to má asi opět více-méně zase za sebou...

Lambda polomrtvá

... a do toho mám pocit, že nějak začíná tuhnout řízení. Kdyby k té nádobce se servokapalinou nebyl tak pitomý přístup a člověk alespoň věděl, zda je tam nějaká měrka či co...

188.268 km - 30.7.2015 - zjištění netěsnosti chladicího systému v plastové přírubě u chladiče, netěsnosti olejového filtru (dotaženo) ; od výměny mizí cca 1 dcl oleje na 1tkm, montáž stahovacích pásek na neoriginální hadičky ostřikovačů (vypadávaly), oprava + doplnění uchycení spodního krytu motoru, kontrola a doplnění přichycení LPG komponent ke karosérii (servis mne nechal odjet nejen jím rozhašeným vozem, ale i s jejich nedodělky a nedolitou kapalinou), vymazání chyby lambda sondy a chyby vnitřní cirkulace vzduchu (2 chyby, zkrat) a poté opět vše chvíli chodí. Auto má velmi kolísavý volnoběh a na krátkou trasu (15 km) o více než třetinu vyšší spotřebu než před servisem - běžně 10 litrů dle PC, tudíž přes 12, naštěstí většinou v LPG. Na 17.8. jsem objednán na servis do Prahy

187.385 km - 24.7.2015 - neopravuj věci, které nejsou rozbité, by se téměř dalo napsat v souvislosti s návštěvou autorizovaného servisu LPG zn. Zavoli ve Strakonicích o kterém podrobně píši zde. Výsledkem je slušně rozhašené auto s vyměněným filtrem kapalné fáze ; auto, které znovu poznávám, složitě se s ním zžívám a o kterém nevím co kdy ne-udělá a za kolik vlastně jezdí. Dolití 0,5 l "fridexu".

5.7.2015 - 186.4xx km

- velmi často se objevujícící "sporadická" chyba 1. lambda sondy č 16518 - sonda 1: žádná aktivita, zkrat vedení k lambda sondě na kostru, lambda sonda vadná, nepravidelný volnoběh (lambda vyměněna a po 5tkm se závada začala objevovat znovu a její projevy jsou čím dál výraznější - motor občas skoro chcípá), po vymazání chyby se tato objevuje znovu v rozmezí 3 - 1179 (rekord!) km

- většinou nespustitelný nebo samovypínatelný vnitřní okruh cirkulace vzduchu (servomotor v pořádku, klapka pohyblivá), což téměř nesporně signalizuje vadnou řídicí jednotku topení ; přes 7,5 tis investice je víc jak měsíční mateřská manželky, to fakt nedáme :(

cirkulace vzduchu

- slabý výkon klimatizace (přetěsněna a doplněna ani ne před rokem)

Z dalších aktuálních závad mne štve:

- nekorektní přepínání BA/LPG u teplého motoru - vyřešeno 17.8.2015

- zvlněné bzrdové kotouče

- nefunkční stahování LZ okna (opakovaně vypadávající čep skla z vodící lišty)

- vrzající oboje zadní dveře

- nedržící samostavy obou zadních dveří

- zatékání oběma pravými dveřmi (zejména tedy zadními)

- klepání od pravého předního kola (žádný servis nedohledal důvod) - částečně vyřešeno 8.9.2015

- a to by prozatím asi stačilo, ne?

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Strasti s Fóbii - rok II. modry* 07. 07. 2015 - 12:56
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 09. 07. 2015 - 14:32
RE: Strasti s Fóbii - rok II. tycoon 12. 07. 2015 - 16:12
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 12. 07. 2015 - 20:26
RE(3x): Strasti s Fóbii - rok II. tycoon 15. 07. 2015 - 17:48
RE(4x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 18. 07. 2015 - 12:39
RE: Strasti s Fóbii - rok II. jaaa 28. 07. 2015 - 12:38
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 29. 07. 2015 - 10:47
RE(3x): Strasti s Fóbii - rok II. hospodynka 13. 09. 2015 - 10:55
RE(4x): Strasti s Fóbii - rok II. modry* 13. 09. 2015 - 10:59
RE(5x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 13. 09. 2015 - 11:52
RE(4x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 13. 09. 2015 - 11:49
RE: Strasti s Fóbii - rok II. vojtahavel 31. 08. 2015 - 09:53
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 31. 08. 2015 - 16:38
RE: Strasti s Fóbii - rok II. hospodynka 13. 09. 2015 - 10:53
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 13. 09. 2015 - 11:56
RE: Strasti s Fóbii - rok II. string 22. 12. 2015 - 22:02
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 23. 12. 2015 - 12:49
RE(3x): Strasti s Fóbii - rok II. string 23. 12. 2015 - 19:54
RE(4x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 26. 12. 2015 - 14:44
RE: Strasti s Fóbii - rok II. string 22. 12. 2015 - 22:08
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 23. 12. 2015 - 12:50
RE: Strasti s Fóbii - rok II. modry 04. 02. 2016 - 09:01
RE(2x): Strasti s Fóbii - rok II. davidhavel 05. 02. 2016 - 16:35